Lønn- forskjeller

Heffalompenbaby

Elsker forumet
Lønn er jo et viktig tema for jobben, hverfall for vår del...
Min mann er bussjåfør, og de som VASKER bussene tjener mer enn han?
Hvor er logikken blitt av i dette landet?
Han vurderer å slutte som bussjåfør og begynne å vaske de i stedet. For all del, de har ikke kveld og nattillegg da, det foregår bare på dagtid.
Enklere arb tider og mer betalt... Opplevd det samme noen?? :/

Skjønner hva du mener men alikevel vil jeg da virkelig påstå at det er en mer krevende jobb å vaske bussene, altså, se for deg å vaske en buss som feks har kjørt natt på en lørdag :eek:

Det er ganske normalt. Husk at man får tillegg for ting også. Er da ikke akkurat en drøm å vaske noe som helst og hvertfall ikke etter andre. Må jo ha godt betalt for å gjøre det. Er ikke sikkert grunnlønnen er høyere, men tenk deg alle tillegg de kan få. Som for oppkast, blod, sikkel, avføring osv. Og tenk på alle sykdommene de kan få.

Og ja opplevd/ hørt om samme. Renholdere tjener mer enn hjelpepleiere. Ikke akkurat mye mer. Beit meg merke i det en gang vg hadde en oversikt over topplønnen i de forskjellige yrkene. Men er jo forskjell på privat og kommunalt/ statlig også.

Noen her glemmer hvor mye ansvar det ligger på en bussjåfør..
Når du går ombord i bussen så legger du faktisk livet ditt i fanget til bussjåfør, en feil fra han/hun kan ha fatale konsekvenser. Klart man skal lønnes etter ansvar. Nå synes jeg renholdere har dårlig lønn, synes ikke man skal bruke de som ett krav til bedre lønn. Man må bruke ansvaret man har som en bussjåfør, bussjåfører trenger helt klart høyere lønn og det burde de også ha for det ansvaret de har :)

Når du går ombord i bussen så legger du faktisk livet ditt i fanget til bussjåfør, en feil fra han/hun kan ha fatale konsekvenser. Klart man skal lønnes etter ansvar. Nå synes jeg renholdere har dårlig lønn, synes ikke man skal bruke de som ett krav til bedre lønn. Man må bruke ansvaret man har som en bussjåfør, bussjåfører trenger helt klart høyere lønn og det burde de også ha for det ansvaret de har :)
Enig :)

Sånne forskjeller er det mye av.

Tenk at de som passer på livet til det kjæreste du har i barnehagen, SFO, sykehjem, sykehus tjener mindre enn mange andre som ikke har på langt nært så stort ansvar.

Og det er mange som har fysisk krevende jobber og "drittjobber" mtp type arbeidsoppgaver, som tjener lite ift andre som kan trippe rundt på wt kontor og ha det behagelig sittende med kaffekoppen på jobb.

Jeg jobber på en fabrikk som produserer div flytende medisiner. Og har mindre i timen nå enn jeg hadde på Rema 1000.

Enig. Når jeg tenker på at vi overlater ansvaret for det kjæreste vi har til mange buss sjåfører syns jeg dom skal lønnes etter ansvaret... og jeg har i mange år studert på hvor lavt de er lønnet.

Jeg synes også det var urettferdig. Det er da mye mer krevende og kjøre buss enn å vaske de. Jeg hadde lett klart å vaske busser, men jeg hadde aldri turt å være busssjåfør.

Det er lov å forhandle seg til bedre lønnsbetingelser. :)

Back
Topp