fylle opp fryser før fødsel..

ElisabethI

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Gjør dere det? Hva fyller dere opp i tilfelle?

Her har jeg cravings på ALT av bakst om dagen, og med svangerskapsdiabetes så må jeg pent holde meg unna, men tenker å fylle det opp i fryseren til etter fødsel i stedet.
Hittil på listen er
*Eplekaker
*Skoleboller
*Kanelknuter
*Vanlige boller
*Krydderkake

og noen middager:
*gryterett
*Pizza
*Lapskaus

Noen som har tips til hva som er greit å ha i fryseren etter fødsel? Husker fra i fjor at jeg ikke orket tanken på middag i starten og da er det greit å ha noe som bare er å tine og varme :)
Kakene er greit å ha til besøk, men også når jeg er fysen på kveldene og jeg og mannen vil kose oss litt ekstra ;)

Jeg har alt fryst ned lapskaus. Kommer kanskje litt å slå sammen litt pizza eller ostehorn å ha i frysen. ;)
Tenker jeg også kommer til å bake en del småkaker til jul. De holder seg lenge så da har jeg å servere gjester som kommer.

Jeg har alt fryst ned lapskaus. Kommer kanskje litt å slå sammen litt pizza eller ostehorn å ha i frysen. ;)
Tenker jeg også kommer til å bake en del småkaker til jul. De holder seg lenge så da har jeg å servere gjester som kommer.
ahh.. horn var lurt! Jeg elsker horn med ost og skinke :D Det er jo perfekt til lunsj ol :)

• Liker
Reactions: SMD
Sist svangerskap var det bare jeg som laget mat. Hadde en veldig lat samboer på alle områder :p nå har jeg en samboer som både baker og lager gode middager. Så vi gjør ikke det :) tar det som det kommer. Regner med svigermor kommer med litt også :p og dette kan jo skje midt i jula og da er det mye mat osv.

• Liker
Mat får mannen lage og besøk for ta med seg kake hahaha.. Men jeg skulle ønske jeg hadde energi og ork til å bake. Ville lagd boller og pizzahorn hvertfall :) Kanskje lasagne? Det er jo veldig greit å tine opp.

Mat får mannen lage og besøk for ta med seg kake hahaha.. Men jeg skulle ønske jeg hadde energi og ork til å bake. Ville lagd boller og pizzahorn hvertfall :) Kanskje lasagne? Det er jo veldig greit å tine opp.
ja, lasagne er satt opp på lista :) Kaker er egentlig vel så mye for mine egne cravings som for besøk :) Det blir jo jul og selskaper rundt om, så sånn sett blir det nok ikke krevd så ,ye bakst av meg :P

Sist svangerskap var det bare jeg som laget mat. Hadde en veldig lat samboer på alle områder :p nå har jeg en samboer som både baker og lager gode middager. Så vi gjør ikke det :) tar det som det kommer. Regner med svigermor kommer med litt også :p og dette kan jo skje midt i jula og da er det mye mat osv.
Her er heldigvis ikke mannen lat, tvert i mot, men han er absolutt ingen kokk, så maten er det jeg som står for. Sist fikk jeg skikkelig heftig brystbetennelse og det siste jeg ønsket var å lage middag, så nå tenker jeg det er digg å være i forkant.. betennelse eller ei :) Her kommer hun uansett et par uker før jul, så da er det greit med noe lettvindt, men likvel godt :)

Har en samboer som elsker å lage mat så middagene får han stå for, men har selv laget:

Sjokoladekake
Eplekake
Rundstykker
Brød
Banankake med sjokolade

Og har tenkt å fylle på med
Kanelsnurrer
Tebriks
Fylte horn
:)

Gjør dere det? Hva fyller dere opp i tilfelle?

Her har jeg cravings på ALT av bakst om dagen, og med svangerskapsdiabetes så må jeg pent holde meg unna, men tenker å fylle det opp i fryseren til etter fødsel i stedet.
Hittil på listen er
*Eplekaker
*Skoleboller
*Kanelknuter
*Vanlige boller
*Krydderkake

og noen middager:
*gryterett
*Pizza
*Lapskaus

Noen som har tips til hva som er greit å ha i fryseren etter fødsel? Husker fra i fjor at jeg ikke orket tanken på middag i starten og da er det greit å ha noe som bare er å tine og varme :)
Kakene er greit å ha til besøk, men også når jeg er fysen på kveldene og jeg og mannen vil kose oss litt ekstra ;)
Så mye søtt og usunt. Jeg ville fylt på med mere sunne og næringsrike ting.

• Liker
Sist bakte jeg litt kaker og boller til besøk og hadde i frysen i tilfelle besøk. Men endte med å måtte spise det opp selv. Enten hadde folk med seg, eller så ble de ikke lenge nok til å tine det. Har noen bokser med lapskaus, sodd og fiskeboller i boden om det kniper på. Pizza har jeg stort sett alltid i frysen. Og noen tro supper og gryteretter i skuffen. Ellers satser jeg på god form som sist, juleselskaper og min stahet.

Nei, fyller ikke opp. Gjorde ikke det sist heller. Skal alltid få til å fikse litt middag, og kommer folk på besøk så tar de med seg kake :)

Eneste blir kanskje brød. Jeg baker nok en del på forhånd, så slipper jeg å tenke på det i hvertfall.

Ønsker å gjør det.. men vet ikke hvor jeg skal finne energien.

Er nok litt til besøket i barseltiden :)
Må man servere usunn mat selv om man får gjester? Jeg serverer sunne evt sunnere alternativer som jeg selv føler for å spise. Man får en del besøk og da kan det jo være vanskelig å holde seg unna kakefatet, da blir det noen kakestykker i uka.

Så mye søtt og usunt. Jeg ville fylt på med mere sunne og næringsrike ting.
det blir laget middager utenom det som ligger i frysen, så stresser ikke med det.. vi er flinke til å spise sunt og variert i hverdagen, så akkurat hva som ligger klart i frysen av middager er for å gjøre det enkelt på dager ingenting annet frister..

Må man servere usunn mat selv om man får gjester? Jeg serverer sunne evt sunnere alternativer som jeg selv føler for å spise. Man får en del besøk og da kan det jo være vanskelig å holde seg unna kakefatet, da blir det noen kakestykker i uka.
for min del fyller jeg opp fryseren med det jeg har lyst på selv.. for meg (siden dette var et utgangspunkt i hva JEG ønsker å ha i fryseren) spiller det fint liten rolle.. her spiser vi sunt og variert og det er like mye rom for å kose seg som det er for næringsrik mat... Man må ikke nødt å ha usunne ting for å kose seg, men det må heller ikke alltid være det sunneste av det sunne.. <heldigvis er det opp til hver enkelt.

Nei, fyller ikke opp. Gjorde ikke det sist heller. Skal alltid få til å fikse litt middag, og kommer folk på besøk så tar de med seg kake :)

Eneste blir kanskje brød. Jeg baker nok en del på forhånd, så slipper jeg å tenke på det i hvertfall.
brød står ikke på listen, men det ligger i rutinene så det tenkte jeg faktisk ikke på :P Men det kan vel absolutt være greit å ha noen ekstra så jeg slepper å tenke på det på en stund :)

Back
Topp