Tidlig ultralyd

Jeg har hatt innvendig ved 10+ og utvendig ved 12+ tidligere.
Var forberedt på innvendig også ved 12+ så det var en positiv overraskelse. Kan avhenge av utstyret også. Mener å huske det ihvertfall er forskjellige prober og så kan det være ganske stor forskjell på UL-apparatet.
Jeg hadde innvendig ul 12+4 sist. Så tror det er forskjellig praksis.
En må vurdere selv hva en trenger for sjelefredens skyld. Jeg synes disse første ukene/månedene før en kjenner liv er forferdelige. Ingen kontroll på at den lille har det bra eller en gang lever.
Jeg har bestilt tidlig UL til når jeg er 6+3, klarer ikke vente lenger, men da bør det være mulig å se hjerteaktivitet. Trenger å vite det er liv og at graviditeten ikke er utenfor livmoren.
Har tilsammen tidligere hatt UL både når jeg har vært 5+, 6+, 7+, 10+ og 12+
En herlig opplevelse hver gang, men minst interessant før 6+0 når du egentlig kun kan få svar på (kanskje) antall fostre og om det ligger i livmoren. Herlig når jeg hadde passert 10 uker og det var en "ferdig" baby som lå der. Kunne se fingre tilogmed...
Skulle gjerne hatt en fastlege med UL, men har dessverre ikke det.
Vi venter (på en måte)! Hadde ikke tenkt å ta ultralyd før den ordinære. Men begynte å blø dagen jeg skulle til legen, så da sjekka han med ultralyd at alt sto bra til uten at jeg spurte etter det :)
Synes ikke det er noen ulemper med tidlig ul i det hele tatt. En får sjekket om alt ser bra ut, beroliget seg selv, en pekepinn på antatt termin osv.
Sist tok fastlegen ultralyd i uke 12 på legesenteret,for dopleren tullet så han fant ikke hjertelyden. Ellers har det faktisk ikke vært i tankene mine, kommer ikke til å reise til en klinikk for å ta det denne gangen heller.
Det er vel egentlig ikke anbefalt å ta flere ultralyder enn nødvendig. Fordi man ikke helt vet konsekvensen av det.
Så jeg dropper det nok denne gangen.
En annen ulempe er jo at det koster en del. Føler at vi har nok utgifter.

Hvis jeg ikke har noe blødninger eller noe vondt jeg ikke tror er unormalt, og ikke har tenkt på det tidligere å ta TUL, er det ikke noe ulempe det heller med å vente til den ordinære?
Jeg blir så usikker da det er så mye snakl om TUL og folk som tar det fra uke 6+ :eek:
Som førstegangsgravid blir jeg nesten stressa av å lese om alt dette. Skjønner noen gjør det for å se hjerte banke.
 
Jeg har valgt å ikke ta , da jeg hører både for og ulemper med dette :)
Ekstra spennende å vente også :)
Så lenge man føler seg frisk , så ser jeg ingen grunn til å måtta ta en tul:)
 
Hvis jeg ikke har noe blødninger eller noe vondt jeg ikke tror er unormalt, og ikke har tenkt på det tidligere å ta TUL, er det ikke noe ulempe det heller med å vente til den ordinære?
Jeg blir så usikker da det er så mye snakl om TUL og folk som tar det fra uke 6+ :eek:
Som førstegangsgravid blir jeg nesten stressa av å lese om alt dette. Skjønner noen gjør det for å se hjerte banke.
Det er en medisinsk undersøkelse, men det er forskjell på grunner til at man tar/får TUL, forskjell på tidspunktene og på hvor lenge det står på.
Hvis du ikke føler behov for det så er det bare å vente til OUL :)
Hvis ikke man har et risikosvangerskap, blør eller annet så må man betale selv og det koster mange steder omkring 1000 kr.
For min egen del er det for å se at hjertet slår i første omgang (har mistet tilsammen 4 ganger), men har også økt risiko for at det er noe galt samt at jeg vet for mye om hva som kan gå galt, dessverre.
 
Det kan være farlig for barnet ,men kun i store mengder. Det er fordi ultralydbølgene absorberes av bløtdelene i hjernen på babyen. En vanlig ultralydundersøkelse er ikke farlig i hele tatt:) det samme gjelder doppler:)
Det er ikke bevist. Det er ikke funnet noen ting som tilsier at ul er skadelig for fosteret eller mor.
 
Jeg er så dratt i to ang. tidlig ultralyd jeg. Dersom man drar for å sjekke at alt står bra til/evt. sjekke nakkefold, og alt ikke står bra til.. Ja, hva da? Hva gjør du da?


Sent from my iPad using BV Forum
Da kan du begynne å lese deg opp, forberede deg på et annerledes barn. Eller du kan velge at du ikke vil utsette en baby for de evt komplikasjonene det måtte få og du kan avslutte svangerskapet.
 
Det er ikke bevist. Det er ikke funnet noen ting som tilsier at ul er skadelig for fosteret eller mor.
Nei som jeg skrev i et tidligere innlegg i samme tråd så er det uetisk å teste ut nettopp dette hos mennesker ,altså det å utsette foster for store mengder ultralyd. Dermed antar jeg at man har testet det på rotte eller andre dyrefoster og kanskje funnet et sammenheng ved f.eks veldig høy eksponering. Men det kan sannsynligvis ikke direkte relateres til mennesker og menneskefoster.
 
Det er ikke bevist. Det er ikke funnet noen ting som tilsier at ul er skadelig for fosteret eller mor.
Siterer stålevernet:
" Det foreligger faglige internasjonale og andre nasjonale vurderinger som peker på mulige effekter på hjerneutviklingen hos små dyr ved eksponering for ultralyd ved de nivåer som benyttes i slik ultralydavbildning, men det er utilstrekkelig forskning på dette hos menneskefostre. Strålevernet vil derfor legge et føre-var prinsipp til grunn og fraråde dette."
 
Hvis jeg ikke har noe blødninger eller noe vondt jeg ikke tror er unormalt, og ikke har tenkt på det tidligere å ta TUL, er det ikke noe ulempe det heller med å vente til den ordinære?
Jeg blir så usikker da det er så mye snakl om TUL og folk som tar det fra uke 6+ :eek:
Som førstegangsgravid blir jeg nesten stressa av å lese om alt dette. Skjønner noen gjør det for å se hjerte banke.
Du kan høre hjertet med doppler også, jordmor bruker å ha det:)
Å høre hjertelyden er et bra tegn, for da er det større sannsynlighet for at ting går bra:)
Du kan godt gå til jordmor tidlig, det er bare å si at du har mange tanker rundt graviditeten og trenger noen å prate med. Jeg skal i uke 8.
 
Jeg er så dratt i to ang. tidlig ultralyd jeg. Dersom man drar for å sjekke at alt står bra til/evt. sjekke nakkefold, og alt ikke står bra til.. Ja, hva da? Hva gjør du da?


Sent from my iPad using BV Forum
Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg ville vite, og at jeg helt sikkert kom til å ta abort om noe var galt.

Men med en gang jeg ble gravid, så ville jeg ikke vite for det var for sent med abort.
Jeg kjente at det valget vil jeg slippe å ta, det blir for vondt å forholde seg til.
 
Du kan høre hjertet med doppler også, jordmor bruker å ha det:)
Å høre hjertelyden er et bra tegn, for da er det større sannsynlighet for at ting går bra:)
Du kan godt gå til jordmor tidlig, det er bare å si at du har mange tanker rundt graviditeten og trenger noen å prate med. Jeg skal i uke 8.
Jeg finn time i posten av jordmor, så skal dit 14.12, er da 14 uker tror jeg :) men tror jeg skal klare å holde meg til da :)
 
Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg ville vite, og at jeg helt sikkert kom til å ta abort om noe var galt.

Men med en gang jeg ble gravid, så ville jeg ikke vite for det var for sent med abort.
Jeg kjente at det valget vil jeg slippe å ta, det blir for vondt å forholde seg til.
Jeg har en samboer som gjerne vil vite om alt er bra før vi forteller det til flere enn vi har gjort, men han har ikke lest seg opp på TUL. Jeg tror nok bare at vi venter til OUL, jeg holder meg rolig så lenge jeg ikke får noe blødninger eller vondt utenom det jeg har nå :)
 
Hvis jeg ikke har noe blødninger eller noe vondt jeg ikke tror er unormalt, og ikke har tenkt på det tidligere å ta TUL, er det ikke noe ulempe det heller med å vente til den ordinære?
Jeg blir så usikker da det er så mye snakl om TUL og folk som tar det fra uke 6+ :eek:
Som førstegangsgravid blir jeg nesten stressa av å lese om alt dette. Skjønner noen gjør det for å se hjerte banke.
Jeg tar det ikke. Ser ikke noen grunn til det annet enn nysgjerrighet. Og det har jeg sikkert litt godt av.
 
Den ultralyden som jeg hadde mest "utbytte" av var ultralyden da jeg var i uke 13. Jeg var på på organrettet ul på Jessheim, og han jeg var hos er spesialisert på tidlig ul. Her fikk jeg utrolig mye informasjon om alt fra hjerte, lunger, tær, blære og kjønn, samt en rekke bilder og videosnutter.

Prediksjonene hans om termindato, fødselsvekt og lengde stemte veldig godt. Etter denne ul ble jeg nærmest litt skuffet over oul som varte i 3-4 minutter:)
 
Siterer stålevernet:
" Det foreligger faglige internasjonale og andre nasjonale vurderinger som peker på mulige effekter på hjerneutviklingen hos små dyr ved eksponering for ultralyd ved de nivåer som benyttes i slik ultralydavbildning, men det er utilstrekkelig forskning på dette hos menneskefostre. Strålevernet vil derfor legge et føre-var prinsipp til grunn og fraråde dette."
Var jeg ikke klar over. Leste akk en sak der det sto det motsatte
 
Det kan være farlig for barnet ,men kun i store mengder. Det er fordi ultralydbølgene absorberes av bløtdelene i hjernen på babyen. En vanlig ultralydundersøkelse er ikke farlig i hele tatt:) det samme gjelder doppler:)

Det er ikke påvist ved forskning at det har noen påvirkning på fosteret å ta for mange ultalyder ;)
 
Back
Topp