Tidlig ultralyd

Jeg er så dratt i to ang. tidlig ultralyd jeg. Dersom man drar for å sjekke at alt står bra til/evt. sjekke nakkefold, og alt ikke står bra til.. Ja, hva da? Hva gjør du da?


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg er så dratt i to ang. tidlig ultralyd jeg. Dersom man drar for å sjekke at alt står bra til/evt. sjekke nakkefold, og alt ikke står bra til.. Ja, hva da? Hva gjør du da?


Sent from my iPad using BV Forum

Slik som jeg tenker, at dersom det er noe galt så er jeg i mye bedre stand til å ta vare på barnet mitt og ikke minst meg selv hvis jeg får informasjon på forhånd! Ser for meg at det er litt av et sjokk hvis man får beskjeden sekunder etter den lille er lagt på brystet for første gang. :)
I
 
Det er vel egentlig ikke anbefalt å ta flere ultralyder enn nødvendig. Fordi man ikke helt vet konsekvensen av det.
Så jeg dropper det nok denne gangen.
En annen ulempe er jo at det koster en del. Føler at vi har nok utgifter.
 
Det er vel egentlig ikke anbefalt å ta flere ultralyder enn nødvendig. Fordi man ikke helt vet konsekvensen av det.
Så jeg dropper det nok denne gangen.
En annen ulempe er jo at det koster en del. Føler at vi har nok utgifter.

Hva koster det der du bor? Her må vi betale 1000 kr, og da er det satt av 45 minutter :)
 
Jeg skal om en uke, og skal betale 600kr :) Pga. prisen ikke er så ille kommer jeg nok til å gå igjen i uke 14 før vi forteller svigerfamilien :rolleyes:

Det var billig! :) Jeg ville gjort det samme, skal se om det blir med den ene private ultralyden eller om vi tar en til senere.
 
Hva koster det der du bor? Her må vi betale 1000 kr, og da er det satt av 45 minutter :)
Jeg vet ikke. Sist tok jeg det i en annen kommune. Betalte 1300 kr og det tok ca 10 min.
 
Sist tok fastlegen ultralyd i uke 12 på legesenteret,for dopleren tullet så han fant ikke hjertelyden. Ellers har det faktisk ikke vært i tankene mine, kommer ikke til å reise til en klinikk for å ta det denne gangen heller.
 
Synes ikke det er noen ulemper med tidlig ul i det hele tatt. En får sjekket om alt ser bra ut, beroliget seg selv, en pekepinn på antatt termin osv.
 
Som førstegangsgravid ønsker jeg deres meninger. Hva er fordeler og ulemper med tidlig ultralyd?
I hvilken uke tar dere det og hvor tar dere det?
Oul er jo nærmere uke 20, er det mange som venter til da?

Jeg er førstegangs gravid selv, tok hadde tidlig ultralyd for noen dager siden. Er i uke 7 :) det er rett og slett for å betrygge oss selv(meg) med at det faktisk er noe der og at det lever.
Vi bestilte på en lokal privat-klinikk i området og betalte 700-, kr.
 
Vi venter (på en måte)! Hadde ikke tenkt å ta ultralyd før den ordinære. Men begynte å blø dagen jeg skulle til legen, så da sjekka han med ultralyd at alt sto bra til uten at jeg spurte etter det :)
 
En må vurdere selv hva en trenger for sjelefredens skyld. Jeg synes disse første ukene/månedene før en kjenner liv er forferdelige. Ingen kontroll på at den lille har det bra eller en gang lever.
Jeg har bestilt tidlig UL til når jeg er 6+3, klarer ikke vente lenger, men da bør det være mulig å se hjerteaktivitet. Trenger å vite det er liv og at graviditeten ikke er utenfor livmoren.
Har tilsammen tidligere hatt UL både når jeg har vært 5+, 6+, 7+, 10+ og 12+
En herlig opplevelse hver gang, men minst interessant før 6+0 når du egentlig kun kan få svar på (kanskje) antall fostre og om det ligger i livmoren. Herlig når jeg hadde passert 10 uker og det var en "ferdig" baby som lå der. Kunne se fingre tilogmed...
Skulle gjerne hatt en fastlege med UL, men har dessverre ikke det.
 
Jeg har hatt innvendig ved 10+ og utvendig ved 12+ tidligere.
Var forberedt på innvendig også ved 12+ så det var en positiv overraskelse. Kan avhenge av utstyret også. Mener å huske det ihvertfall er forskjellige prober og så kan det være ganske stor forskjell på UL-apparatet.
 
Jeg henvises av lege rundt uke 6-7 pga komplikasjoner i forrige svangerskap. I tillegg blir vi nok å ta en privat i uke 11/12 for å måle nakkefold og se at alt går som det skal, for å berolige oss selv med tanke på forrige svangerskap.
 
Back
Topp