Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kan du ikke melde deg inn i skjult forum?Vi som ikke har tilgang til skjult oktober får jo ikke vite om fødsler.skjønner godt at ikke alle vil dele her, men det ser så tomt ut på denne siden. *ler*
Where is all the action?![]()
Må vi ikke ha enormt mange innlegg for å være med der?Kan du ikke melde deg inn i skjult forum?![]()
Trenger bare å ha skrevet 50 innlegg på oktober-forumet og vært medlem av Babyverden i 1 mndMå vi ikke ha enormt mange innlegg for å være med der?Jeg vil også lese flere!
Du må ha min 50 innlegg -jeg ser du pt har 49, du må ha nick (som du har) og du må melde deg inn på terminlisten.. Så er det bare å spørre om tilgang til skjultMå vi ikke ha enormt mange innlegg for å være med der?Jeg vil også lese flere!
Hvem spør jeg?Du må ha min 50 innlegg -jeg ser du pt har 49, du må ha nick (som du har) og du må melde deg inn på terminlisten.. Så er det bare å spørre om tilgang til skjult![]()
MinimegHvem spør jeg?![]()
![]()
Minimeghun som er tilgangsansvarlig på skjult. Kan sikkert ta litt tid før hun svarer, siden hun er veldig nære eller over termin
![]()
Heldige (fantastiske) kjæresten vasket mens jeg tok en dusj. Hadde ikke regelmessige rier, men de var ganske vonde og siden jeg var så dårlig så bestemte vi oss for å dra inn på føden litt tidlig. Var på sykehuset rett før kl 21 og det var først da riene begynte å bli mer regelmessig, kom ca 1 i minuttet, men de var veldig korte. Vi måtte vente 5 min før vi kom inn og jeg trodde nesten jeg kom til å føde i gangen, føltes som en evighet. Hadde da 4cm åpning! Fikk veneflon i hånden og Penicillin mot GBS. Fikk prøve badekar, men ga opp etter 3 minutter da det var alt for vondt å ligge. Jeg sto i prekestolen nesten hele fødselen, fikk vondt i ryggen av å sitte. Fikk også noe næring via veneflonen da jeg ikke hadde spist noe siden lunch og hadde spydd så mye. En time etter vi kom til sykehuset var det omtrent ikke pauser mellom riene og jeg husker jeg beit meg selv i hånden som distraksjon GratulererEr heller ikke på skjult så kan dele min herkan begynne med og beklage den skriftlige norsken min
har vokset opp i sverige og gådd svensk skole så har aldri lært meg og skrive norsk godt
blir en fin blandning bokmål/dialekt og svorsk
blev en drømmefødsel før min del da jeg forrige gang blev satt igang i bodø i uke 36 pga svangerskapsforgiftning, fikk sterke rier med 3-5 min mellomrom åpnet meg til 4cm på en gang og der stoppet det :/ etter 33 timer uten fremgang ente det i keisersnitt, blev tvunget på epidural etter 31 timer pga blodtrykket og fikk ikke velge noe mellom annen smertelindring som lystgass og badekar da jeg måtte overvåkes hele tiden så det var en fødsel jeg ikke følte jeg hadde kontroll på noefikk heller ikke gutten på brystet og di tok han med på nyføddintensiven på en gang, men nokk om den fødselen
den endte ivertfall med verdens fineste gutt
Den her gangen så våknet jeg i firetia på natta (1 oktober) av vonde tak i magen, tenkte det va pga att jeg og samboer hadde sex noen timer førsovnet igen og våknet noen ganger av flere tak. Halv sju våknet guttongen så jeg stod opp med han og vi koset oss med frokost og tv. Syntes takene blev mere regelmessige så begynte å registrere de på rieklokken jeg hadde på mobilen min de var då 5 min imellom og di varte ca 40-50 sekunder, begynte med litt husarbeid for å se om de avtok men det gjor de ikke
Kl ni på morgenen så vekket jeg samboeren og sa ifra om att jeg tok ett bad, hadde i flere uker vert plaget med vonde og regelmessige kynnere å det hjalp alltid og ta ett bad før å få de til og roe seg, men dette var jo ikke kynnere så etter en time i badekaret va det bare ov kom seg opp og ringe mamma som sku va barnevakt
Når mamman min kom ringte jeg føden og fikk komme in på sjekk før jeg blev sent videre til Sandnessjøen der jeg sku fød (di har stengt fødetilbudet i byen jeg bor i) vi va vell på sykehuset kl 12 på dagen og di målte att jeg var 1-2 cm åpen men da jeg hadde så gode rier sa di jeg var i aktiv fødsel, timene gikk og jeg fikk vondere og vondere men ikke nå fremgang i åpning, kl 20 bad jeg om å få prøve badekar og heldivis var det eneste rommet med badekar ledig, etter en time kom jordmor og lege in og sa jeg måtte komme opp før og sjekkes og vesst det ikke var fremgang blev det keisersnitt, di hadde allerede ringt opp til operasjonstua før att di sku va klar vesst att, di mente det mest sannsynlig var samme problem som sist fødsel og att jeg kansje hadde for lite bekken eller att kroppen min bare ikke fikk til, men heldivis så har badinga gjort att jeg fikk lengre pauser mellom riene og att di hadde gjort jobben sin bedre og jeg var 4cm åpen
fikk da 1 time til før det ev. Blev keisersnitt, prøvde lystgass men kjente ingen efffekt og syntes ikke det hjalp meg med pustinga heller, når jeg blev sjekket igen var jeg helt plutselig 8 cm åpen og begynte å få skikkelige kraftige rier
de tok vannet,fikk ikke epicural når jeg spurte da det va forseint, så e måtte bare instille meg på att dette sku e klar uten smertelindring.
Når klokka vartolv på natta hadde jeg full åpning og begynte få pressrier men fikk ikke presse da hode til babyen ikke var komme langt nokk ned kl 13 klarte jeg ikke og la være og presse så da fikk jeg beskjed om og følge kroppen, å gud så deilig det er når en får pressefikk full kontroll over kroppen min igen og synes ikke det gjorde noe særli vondt heller
men babyen låg skeivt med hode så var veldi vanskelig å få ho ut men etter 45 min kl 01.44 kom lille Thale Sofi ut (skeivt ) og før en opplevelse !!!av og klare det og å få babyen min på brystet, jeg var såå stolt!!! Fikk masse skryt av jordmødrerne da di va imponert av att jeg var så rolig under hele fødselen og att jeg ikke va noe sint
di trudde og att di måtte hjelpe meg med sugekopp siden ho låg så skeivt
jordmora sa ho har aldri vert med om att babyen har komme ut med hode skeivt heller så det va litt speciellt
fikk bare litt skrubbsår der nede og måtte bare ha 2 pyntesting så er veldi førnøyd med det
var seffølgeli mye mere som skjedde under di her timene men har skreve det viktigste og litt kortfattet om hele fødselen
Kan jo også nevne att jeg og samboeren hørte på raae og osnes på nrk radioappen hele fødselen, beste og artigeste radioprogrammet som finnes, så det hjalp veldi på og få timene til og gå og vi hadde det artig
Det er bare og spørre vesst det er noe som blev uklart eller om det er noe annet dere lurer på![]()
Nå vært den ferdigJeg holder fortsatt på å skriver min historie, blir nok ferdig imorgen om det ikke oppstår noe annet![]()