Få bukt med gravidkiloene!:-)

Studentmammen

Betatt av forumet
På tide å ta seg sammen kostholdsmessig etter graviditeten kjenner jeg! Lille er nå 2 måneder og kiloene henger fortsatt på. Når hendene sjelden er fri til å legge sjela i fine retter har det gått i lettvinte løsninger og alt for mye sjokkis. You feel me?! Lettvinte løsninger må fortsatt til, men hva skal vi putte i munnen som er lettvint OG sunt? Og hvordan skal vi greie å kutte de dårlige vanene? Berit Nordstrand anbefaler å gå "cold turkey" på sukkeret, er det det som er løsningen eller er det lov med litt?

For det første tenker jeg at dette absolutt ikke er tiden for å tenke på slanking, men å spise sunnere er jo alltid bra.
Begynn med å kun spise (litt) godis på lørdagen. Det ER lov å kose seg.
Ellers i uken er oppkuttede grønnsaker og litt frukt (2 av 5 om dagen) en god snacks, sammen med usaltede nøtter.

Lag mat for flere dager av gangen, f.eks stek opp kjøtt og frys ned oppkuttede grønnsaker.
Da tar middagen kortere tid, og det er lettere å spise sunt.
Planlegg ukesmenyer, og hold dere til den. :)

Yoghurt, bananer, epler eller Biola med musli som man drikker av glass om man ikke har hendene fri fungerer her. Men søtsug og mangel på viljestyrke er dårlig kombo, så blir litt sjokkis om det går lenge mellom måltidene her også..

Anbefaler også ukesmeny, så man har en middagsplan hver dag. Og veldig deilig å bestille mat fra kolonial.no eller lignende for en uke av gangen, så slipper man å dra på butikken og man har det man trenger i kjøleskapet.

Jaaaaas! Kroppen er så dvask og ufresh nå, at jeg orker ikke å være sosial engang.

Jeg tenker at LITT sukker er ikke til å unngå, og om man unner seg en "fridag" en dag i uka, feks lørdag, så unngår man å gå på matveggen etter to uker. Spis mye proteiner. Invester i en proteinshake å ta etter en svett trilletur eller tur på treningssenteret. Ha grønnsaker man kan knaske på, evt mørk sjokolade. Tar du en knekk med det, så forsvinner søtsuget.

Men for min del, er det ikke søtsuget som er problemet. Det er at jeg er hjemme alene hver dag, kjeder meg oooog kjedespiser med netflix på. Standard. Eier ikke kontroll. Tror trikset der og er å bare innse at du er litt sulten, lag en brødskive og en haug grønnsaker ved siden av.

Dæææh, fikk mye gode tips av meg selv nå. Følger ingen av de unntatt proteinshaken og den mørke sjokoladen. Men da kjedespiser jeg som regel hele plata. Haha håpløst..

Ja forresten, treningsdagbok eller matdagbok. Det funker. Tror jeg skal rote frem min idag. Mandag! Nye muligheter.

Jaaaaas! Kroppen er så dvask og ufresh nå, at jeg orker ikke å være sosial engang.

Jeg tenker at LITT sukker er ikke til å unngå, og om man unner seg en "fridag" en dag i uka, feks lørdag, så unngår man å gå på matveggen etter to uker. Spis mye proteiner. Invester i en proteinshake å ta etter en svett trilletur eller tur på treningssenteret. Ha grønnsaker man kan knaske på, evt mørk sjokolade. Tar du en knekk med det, så forsvinner søtsuget.

Men for min del, er det ikke søtsuget som er problemet. Det er at jeg er hjemme alene hver dag, kjeder meg oooog kjedespiser med netflix på. Standard. Eier ikke kontroll. Tror trikset der og er å bare innse at du er litt sulten, lag en brødskive og en haug grønnsaker ved siden av.

Dæææh, fikk mye gode tips av meg selv nå. Følger ingen av de unntatt proteinshaken og den mørke sjokoladen. Men da kjedespiser jeg som regel hele plata. Haha håpløst..

Ja forresten, treningsdagbok eller matdagbok. Det funker. Tror jeg skal rote frem min idag. Mandag! Nye muligheter.

Kjedespising er synderen her og! Har vært uforskammet lite ute av døren! Fikk PVR-boks sånn ca ved de tider jeg kom hjem fra sykehuset og etter det har jeg tatt opp en haug med drittserier jeg ellers aldri ville sett, og bare glodd i snart 11 uker :wtf: Blitt en skikkelig latsabb! Hver gang samboeren skal i butikk eller på steder i nærheten av butikk er det en liten djevel inni meg som sier " godteri, godteri, godteri..." og samboeren sier meg selvfølgelig aldri imot.. :dead:

For det første tenker jeg at dette absolutt ikke er tiden for å tenke på slanking, men å spise sunnere er jo alltid bra.
Begynn med å kun spise (litt) godis på lørdagen. Det ER lov å kose seg.
Ellers i uken er oppkuttede grønnsaker og litt frukt (2 av 5 om dagen) en god snacks, sammen med usaltede nøtter.

Lag mat for flere dager av gangen, f.eks stek opp kjøtt og frys ned oppkuttede grønnsaker.
Da tar middagen kortere tid, og det er lettere å spise sunt.
Planlegg ukesmenyer, og hold dere til den. :)
Tenkte ikke nødvendigvis aktiv slanking jeg heller, men spise sunnere og komme i form og få bort denne følelsen av å være en dvask sjokoladepudding. Og samtidig håpe på at disse tiltakene fører til at de gamle buksene passer etterhvert. Men å få opp energinivået er absolutt hovedmålet!:D Masse lure tips, supert!:D

Jeg har i flere år vært "avhengig" av sukker så jeg lurer egentlig på å teste ut hypnose. Noen som har hørt noe om dette?

Vet at man bør bare slutte, men jeg har prøvd og så står jeg der med en bolle i hånda og delvis spist på vei ut av butikken uten og ha tenkt over at jeg hadde bestemt meg for å slutte med sukker.

Jeg har i flere år vært "avhengig" av sukker så jeg lurer egentlig på å teste ut hypnose. Noen som har hørt noe om dette?

Vet at man bør bare slutte, men jeg har prøvd og så står jeg der med en bolle i hånda og delvis spist på vei ut av butikken uten og ha tenkt over at jeg hadde bestemt meg for å slutte med sukker.
Det høres ut som meg. Tatt noe jeg ikke burde, så kommer jeg på at jeg ikke skulle spise sånt. Også blir det til at man drøyer det enda litt lenger før man prøver å ta seg sammen :P håpløst :/

Off jeg er helt lik. Alltid spist mye sukker. Men også alltid trent mye og vært relativt slank. Og da er det i hvert fall enkelt å bare fortsette fordi "man legger jo ikke på seg daaa" men sukkeret er likevel veeeldig skadelig! Jeg får seriøst hodepine og småaggresive tanker om jeg går uten.. og det er så lett å rettferdiggjøre spisingen. " jeg fortjener det" , eller " det er synd på meg" så fra i morgen går jeg cold turkey. Ikke noe godis på 2 uker. Etter det skal jeg unne meg på lørdager. 2 be continued... :-)

Off jeg er helt lik. Alltid spist mye sukker. Men også alltid trent mye og vært relativt slank. Og da er det i hvert fall enkelt å bare fortsette fordi "man legger jo ikke på seg daaa" men sukkeret er likevel veeeldig skadelig! Jeg får seriøst hodepine og småaggresive tanker om jeg går uten.. og det er så lett å rettferdiggjøre spisingen. " jeg fortjener det" , eller " det er synd på meg" så fra i morgen går jeg cold turkey. Ikke noe godis på 2 uker. Etter det skal jeg unne meg på lørdager. 2 be continued... :)
Så flink du er! Skal ta meg sammen snart, har bare ikke helt lyst til det enda ;)

Jeg hadde første dag med sjokonekt i dag...urk...aaalt for mye sjokolade den siste mnd. Målet er å holde meg til dåpen...20.11:p

Jeg er tre kilo unna startvekten min før svangerskapet. MEN.....
Jeg spiser og spiser.
Ikke så sugen på snop, her er det mat. Off.. Det er helt krise til tider hvor mye jeg spiser. Jeg ammer ikke heller.. ( hørt man får sug etter mat da) aner ikke helt hva jeg skal gjøre.
Jeg går to turer hver dag på ca 45-60 min.. For å holde noen kalorier vekke.
For et kav:-)

Back
Topp