Vognspørsmål

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
O'store vognorakler, kan dere hjelpe meg? :p Jeg merker det er utrolig mye å sette seg inn i når man aldri har vært borti vogner før.

Vi bor i byen, men kunne tenke oss å ta med oss vogna ut i litt lettere terreng (type skogsbilvei). Og selv om vi bor i byen, blir det jo mye slaps og snø her også, så den bør være grei på sånt føre også.

Jeg tenker meg en firehjuling i alle fall - såpass tror jeg vi har bestemt oss for :p Men jeg tenkte i starten at vi burde finne en vogn med forhjul som kan svinges og låses alt ettersom. Jeg ser imidlertid at mange av vognene på Finn er av typen fire faste hjul. Er det like greit med faste hjul, eller ville dere investert i en med svingbare hjul?

Vi er heller ikke helt sikre på hvor mye penger vi kan legge i dette, men i utgangspunktet synes jeg det blir uaktuelt å bruke 10-12000 på en vogn når det er så mye annet utstyr vi må ha også :rolleyes: Derfor blir det vel kanskje en billigere variant eller en brukt.

Jeg har kikket en del på Britax Smile 2, både fordi den er best i test og fordi den er av de rimeligere vognene. Er det noen her som har erfaring med den og vet om den kan dekke våre behov? Eller om det finnes andre vogner som gjør det samme? Alt av tips mottas med stooor takk! :) :rolleyes:

Edit: Den må forresten få plass i en Audi A3 2002-modell, men det virker som de vognene vi har sett på til nå, skal passe. Bagasjerommet måler 100 x 80 cm i flate, men pga baksetene, går det 30 cm totalt gradvis utover innerst. Hvis det var forståelig :p

Edit 2: Og vi ønsker oss en duo/kombivogn "selvfølgelig" :)
 
Last edited:
Jeg ville fraråde deg å kjøpe firhjuling med faste forhjul ;) Det er et hav av forskjell mellom faste og fleksible. Jeg har alltid hatt trehjulinger, og når jeg forsøker å trille med firhjulinger sliter jeg veldig. Man må jo faktisk løfte fremdelen av vognen for å kunne svinge. Føler meg helt "stuck". Firhjulinger med svingbart forhjul fungerer sikkert greit, men lurer på hvorfor du har forkastet trehjulinger. Jeg har vært veldig fornøyd med dette. Sist hadde jeg OTH urban jungle. Det er en fantastisk vogn å trille med, både i butikker og ute på skogsvei. Den er også god på vinterføre. Ser at city elite fra babyjogger også kommer veldig godt ut i tester, særlig på fremkommelighet! :)
 
Jeg ville fraråde deg å kjøpe firhjuling med faste forhjul ;) Det er et hav av forskjell mellom faste og fleksible. Jeg har alltid hatt trehjulinger, og når jeg forsøker å trille med firhjulinger sliter jeg veldig. Man må jo faktisk løfte fremdelen av vognen for å kunne svinge. Føler meg helt "stuck". Firhjulinger med svingbart forhjul fungerer sikkert greit, men lurer på hvorfor du har forkastet trehjulinger. Jeg har vært veldig fornøyd med dette. Sist hadde jeg OTH urban jungle. Det er en fantastisk vogn å trille med, både i butikker og ute på skogsvei. Den er også god på vinterføre. Ser at city elite fra babyjogger også kommer veldig godt ut i tester, særlig på fremkommelighet! :)
Jeg ser liksom for meg at trehjulinger kan bli veldig ustabile, men det stemmer kanskje ikke? Ikke i litt terreng heller? Blir litt skremt av folk som forteller om vogner som har veltet når babyen bare har ligget ute og sovet og sovet i vogna :eek:
 
Vi har brio happy kombi vogn som vi har fra forje barn som vi er kjempe fornøyd med har kommet fram uansett hvor vi har gått.:) Synes det ikke er noe problem med å svinge med fire faste hjul men er nokk en vane sak. Det eneste eg synes er at den er litt tung på senteret med sportsdelen er litt vanskelig og kommer mellom stativ og folk enkelte steder. Vi har også en baby jogger City mini GT som vi også er fornøyd med men ville ikke brukt den på nyfødt på grus pga det blir mere risting i vogna enn den andre men bruker den på grus med hun største og er helt topp på kjøpesenter men har ikke turt og ha 1,5 åringen sovende i den mens eg gjør andre ting (er redd for velt pga 3hjul)
 
Jeg ser liksom for meg at trehjulinger kan bli veldig ustabile, men det stemmer kanskje ikke? Ikke i litt terreng heller? Blir litt skremt av folk som forteller om vogner som har veltet når babyen bare har ligget ute og sovet og sovet i vogna :eek:

Jeg husker også jeg bekymret meg litt for dette i begynnelsen, og tror dette var et problem med Quinny vognene som var veldig populære ti år tilbake i tid, men har ikke opplevd noen av mine trehjulinger som ustabile :) Har hatt OTH urban jungle og Teutonia spirit s3. Trehjulingene (urban jungle og city elite) ville jo heller ikke fått best i test hvis det var fare for vipping :)
 
Vi har en emmaljunga edge duo med understell med svingbare lufthjul som kan låses framme. Veldig fornøyd på all slags føre og har prøvd den på alt fra kjøpesenter til flere meter snø og skogssti full av røtter. I terrenget vil jeg definitivt anbefale lufthjul! Og for snø og røtter/humpete vei bør ikke fremhjulene være for små. Fremhjulene på vår vogn er ganske store selv om de er svingbare og derfor har aldri mye snø vært noe problem bare vi låser av hjulene :)
 
Vi har en emmaljunga edge duo med understell med svingbare lufthjul som kan låses framme. Veldig fornøyd på all slags føre og har prøvd den på alt fra kjøpesenter til flere meter snø og skogssti full av røtter. I terrenget vil jeg definitivt anbefale lufthjul! Og for snø og røtter/humpete vei bør ikke fremhjulene være for små. Fremhjulene på vår vogn er ganske store selv om de er svingbare og derfor har aldri mye snø vært noe problem bare vi låser av hjulene :)
Ja, jeg har kikket litt på den også, jeg tror kanskje den egentlig blir i dyreste laget for oss :/ Men takk for tips!
 
Jeg ville sett på Bugaboo Buffalo selv om den ligger i øvre prisklasse. Denne har veldig høy bruktpris så du får ofte igjen 2/3 av prisen hvis du selger den om en 2/3 års tid. Den er iallefall utrolig god å trille på de fleste underlag og blir liten og lett utifra størrelsen på vognen. Det er en stor fordel at den har en av markedets lengste solskjem og barnet kan sitte begge veier. Baggen har også god størrelse.
 
Jeg ser liksom for meg at trehjulinger kan bli veldig ustabile, men det stemmer kanskje ikke? Ikke i litt terreng heller? Blir litt skremt av folk som forteller om vogner som har veltet når babyen bare har ligget ute og sovet og sovet i vogna :eek:

Forresten, ift pris: mimmis.no har gode priser på vogner. Får f eks en komplett duovogn (sportsvogn + bag) av typen urban jungle til rett over 6000. Har ikke sjekket så mye andre merker, men ser de har mye bra tilbud. Og følg med på barnas hus (abonner på mail) - de har ofte veldig gode kampanjer!
 
Jeg ser liksom for meg at trehjulinger kan bli veldig ustabile, men det stemmer kanskje ikke? Ikke i litt terreng heller? Blir litt skremt av folk som forteller om vogner som har veltet når babyen bare har ligget ute og sovet og sovet i vogna :eek:
Vi har en firhjuling og en trehjuling. I trehjulingen velta O da han sov i den, så vi bruker bare den innendørs (typ kjøpesenter) og når vi trille hele tida. Den er helt ubrukelig på ujevnt underlag og om det er snø/slaps i veien. Da setter hjulet seg fort fast, og om vi drar den etter oss så blir den veldig ustabil. Firhjulingen vår har faste lufthjul, og jeg elsker den på alle vis. Lett å komme seg fram overalt, selv om den virker noe tyngre å trille. Den føles stabil og trygg :)
 
Jeg ville sett på Bugaboo Buffalo selv om den ligger i øvre prisklasse. Denne har veldig høy bruktpris så du får ofte igjen 2/3 av prisen hvis du selger den om en 2/3 års tid. Den er iallefall utrolig god å trille på de fleste underlag og blir liten og lett utifra størrelsen på vognen. Det er en stor fordel at den har en av markedets lengste solskjem og barnet kan sitte begge veier. Baggen har også god størrelse.
Ja, den sikler jeg skikkelig på! Vi får se. Jeg føler vi bør holde oss litt på sparebluss, mens det virker som mannen ønsker at vi skal investere i noe bra som varer noen år. Det er han som tjener mest, så hvis han mener det, skal ikke jeg stoppe han altså :)) Godt vi har god tid på oss i alle fall :p
 
Forresten, ift pris: mimmis.no har gode priser på vogner. Får f eks en komplett duovogn (sportsvogn + bag) av typen urban jungle til rett over 6000. Har ikke sjekket så mye andre merker, men ser de har mye bra tilbud. Og følg med på barnas hus (abonner på mail) - de har ofte veldig gode kampanjer!
Takk for tips :D Da har jeg begynt å abonnere på kampanjemail!
 
Vi har en firhjuling og en trehjuling. I trehjulingen velta O da han sov i den, så vi bruker bare den innendørs (typ kjøpesenter) og når vi trille hele tida. Den er helt ubrukelig på ujevnt underlag og om det er snø/slaps i veien. Da setter hjulet seg fort fast, og om vi drar den etter oss så blir den veldig ustabil. Firhjulingen vår har faste lufthjul, og jeg elsker den på alle vis. Lett å komme seg fram overalt, selv om den virker noe tyngre å trille. Den føles stabil og trygg :)
Ja, det er også litt det jeg tenker med trehjulinger - at det kan være vanskelig å manøvrere dem i ujevnt terreng. Men jeg har jo ikke prøvd selv, så.. Hvilke firhjuling har du? :)
 
Jeg kjøpte min emmaljunga brukt. Så og si ikke brukt 2015 modell, og halv pris :)
Da skal jeg absolutt holde litt utkikk på Finn de neste ukene/månedene :D
 
Anbefaler 4 faste hjul.. Simo duo er vi veldig fornøyde med. :)
 
Du finner den ikke brukt da? :)
Kikket litt nå, og den finnes jo absolutt brukt. :) Er den grei å kjøre i ulendt terreng og snø selv om forhjulene er litt mindre enn bakhjulene? Ser ut som de fortsatt er av litt god størrelse, så da er det vel kanskje ikke noe problem? :)
 
Jeg vil anbefale fire hjul og svingbare foran!!! Det er utrolig forskjell :)

Vendt mot deg vil jeg også anbefale så du kan kommunisere med baby og se at alt er Ok. Pluss det minsker inntrykkene ;) aller best er en du kan vende ved behov.

Selv har jeg bugaboo buffalo og er veldig fornøyd. Den har stooor bag under, lett, lett å trille og ekstra lang kalesje :)
 
Back
Topp