Bilsikring av større barn, fra 7 år

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Slo meg nå i sted at storebror på snart 7.5 begynner å nærme seg grensa for bilsetet sitt :-o

Har ikke veid han siden i sommer, men da var han ca 30 kg. Og han er 133 cm høy.

Og setet går til 36 kg.

Men så er det noe med at de skal være sikret med sete opp til 135 cm eller 36 kg!!

Jeg synes han er for liten til å sitte uten noe annen sikring enn beltet, så kan han sitte i setet til han er 36 kg selv om han feks da er høyere enn 135 cm???

Hva gjør dere med større barn?

Øvre vektgrense er irrelevant når barna sitter i beltestolen, bare så det er sagt. La gutten din sitte lenge enda. Min sitter nå uten beltestol/pute, men han er nesten 150 cm lang. Uvant i starten og føltes skummelt, men vet det er tryggest å kun bruke ordinært belte (uten pute) når barna er så lange som han er.

Øvre vektgrense er irrelevant når barna sitter i beltestolen, bare så det er sagt. La gutten din sitte lenge enda. Min sitter nå uten beltestol/pute, men han er nesten 150 cm lang. Uvant i starten og føltes skummelt, men vet det er tryggest å kun bruke ordinært belte (uten pute) når barna er så lange som han er.
Ja jeg synes han er for liten til å sitte uten noe annet enn beltet.

Han var med naboen på tur en gang, de skulle på pokemonjakt.. Jeg trodde de skulle gå, men hadde tatt bilen. Der hadde han sittet uten noe... Ingen av guttene (de var 3) hadde brukt sete... Han var ikke så fornøyd selv heller, men hadde ikke turt å si noe... Heldigvis ikke lange turen men..

Da blir det sete lenge enda ;-)

Min er åtte.
Og 20 kilo
Og sånn 125+ cm

Han blir sittende i beltestol lenge enda ja

Jenta mi på 8 har sitti uten lenge , 143cm lang og 33kg, før det hadde hu sitti i beltestol en stund men ble bare mer og mer vanskelig å få hu til å sitte i den.

Hu blir 10 år, var 27 kg og 132 cm sist jeg sjekket og hun blir sittende en god stund ennå.

Frøkna har passert høydeminimumet, men sitter enda på pute :)

Han kan fint sitte på pute, det har ingen vektegrense. Det kan han fint sitte på til han er 140 cm som anbefalt. En pute med "horn" holder beltet riktig over hoftene.

Uansett så har han 6 kg igjen til han mår vektgrensa på setet. Legger jo ikke på seg så mye på veldig kort tid ;) Setet har ingen høydegrense. Så det kommer helt an på hvor lang setet er i ryggen og om hodestøtten er høy nok og beltet ligger fint over skulderen.

Jenta vår på 10.5 år er passert både høyde og vekt, men sitter på pute enda.

Eldste brukte setet til han var 10,5 år, ca 149 cm og 33 kg.

Lille brukar setet sitt enno, straks 9 år, 138 cm og drøyt 30 kg.

Mitt bonus barn sitter på pute uten sånn rygg. Er 7 år og synst det passer bra. :)

Back
Topp