Tett nese

Karmel8

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Hei er nå 4+1 og begynner å slite med at nesa er tettere enn vanlig (er ikke forkjøla).
Kjøpte otrivin i dag og der står det at det ikke skal benyttes ved graviditet.

Saltvannsspray funker dårlig synes jeg.
Noen som har bra tips her?
 
Hei er nå 4+1 og begynner å slite med at nesa er tettere enn vanlig (er ikke forkjøla).
Kjøpte otrivin i dag og der står det at det ikke skal benyttes ved graviditet.

Saltvannsspray funker dårlig synes jeg.
Noen som har bra tips her?
Hold nesa over kokende vann :p det rensker opp :p
 
Hei er nå 4+1 og begynner å slite med at nesa er tettere enn vanlig (er ikke forkjøla).
Kjøpte otrivin i dag og der står det at det ikke skal benyttes ved graviditet.

Saltvannsspray funker dårlig synes jeg.
Noen som har bra tips her?

I CAN RELATE :) er visst helt normalt at det kan skje. Er noe med at slimhinnene blir påvirka hvis du er gravid sa jordmor til meg.
 
Dette forklarer en del for meg ja, er nemlig også veldig tett! :p
 
Leste dette nå! Og ble glaaaaad
Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

Sprayen virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget (bruksanvisningen), altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet.

Nesespray som bare inneholder saltvann er også helt ufarlig for deg og barnet ditt, og disse kan du bruke så ofte du vil, og så lenge du har behov for det.

I pakningsvedlegget som følger ved noen av nesesprayene kan det stå at det ikke er anbefalt til gravide, mens andre nesesprayer har informasjon om at det kan brukes. Grunnen til at ulike produsenter skriver forskjellig, er at de tar juridiske forbehold. Det kan derfor være lurt å spørre farmasøyt eller lege om hva som virkelig stemmer dersom du lurer på om du kan bruke ulike legemidler. Men nesespray kan du altså trygt bruke, så lenge de tar de forholdsreglene som er nevnt over.
 
Sikker på denne skrotten ble påvirket etter å ha lest dette innlegget. :p
Pottetette bihuler og betennelse i går. Enda verre i dag. Fysj!
 
Back
Topp