Baby søvn

Mirmir2611

Flørter med forumet
Jenta mi på 3 og en halv mnd sovner aldri for natten før klokken 02.00-02.30. Hun sover godt og lenge..hun våkner ikke før klokken 09.00 for mat og da sover hun som regel minst 3 timer til. Jeg har prøvd å holde henne våken når hun våkner for mat men hun sovner med flasken og det nytter ikke å prøve å holde henne våken for det blir bare samme leggetid om natten igjen...jeg har også prøvd å ikke la henne sove et par timer før ønsket leggetid om natten i håp om at hun skal bli trøtt og sove for natten , men hun våkner etter 30 min-1 time og er lys våken. Her om dagen sov hun nesten ingenting på dagen og var helt utslått, men hun kjempet og klaget og holdt seg våken til kl 02.00. Hun var da overtrøtt, men det er samme greia om hun ikke er det. Jeg har i tillegg en gutt på 2 år, så det er slitsomt i lengen...hun er ellers en veldig fornøyd baby og ikke plaget med noe. Hun gråter nesten aldri. har noen noen tips om hva jrg kan gjøre? Eller må jeg bare vente til hun vokser og håpe det blir bedre?
 
Det blir bedre ;)her et natta rundt midnatt, og våkner ikke før rundt 06. Første var lik,men ble bedre rundt 5 mnd.
 
Ser at det hadde jo vært veldig greit å snu det døgnet hennes litt. Akkurat hvordan vet jeg igrunnen ikke. Kanskje prøve å slite henne litt ekstra ut en dag? Masse inntrykk?
 
Min var akkurat lik i starten. Jeg lot henne bare sove når hun ville så snudde det seg. Den senere tiden har jeg lagt henne til det samme tidspunktet hver kveld, enten hun er trøtt eller ikke. Noen ganger sovner hun med en gang mens andre ganger tar det lenger tid
 
Nesten slik var det her også! Myye skriking hver kveld fra 18-19-20 til hun sovnet mellom 2330-0130... Slitsomt! Og sliten ble nok hun også, for kunne lett sove til kl. 11 på formiddagen. Det som ser ut til å være løsningen her er å vekke henne i 7-8-tida om morgenen, stå opp, mate og stelle og holde henne våken et par timer (blir en del surving den siste timen, menmen) før hun får sove igjen. Og så legge henne igjen tidligere på kvelden, sånn 2030-2130. Forsøkte å legge henne tidligere på kvelden uten å vekke henne på morningen, men det funka dårlig. Tror rett og slett at natta da ble for lang, måtte ta det "andre veien".

Det går ganske bra nå, bruker kortere tid på å sovne og det er mindre surving på kvelden. Tror ikke hun rekker å bli overtrøtt! Er på ingen måte sikker på om det er det jeg har endra på som gjorde det bedre eller om det hadde forandra seg uansett, men slik er det ihvertfall hos oss :) (akkurat nå, for ting kan snu fort! ;-) )
 
Jeg har prøvd å slite henne ekstra ut, men det endte bare med masse skriking i flere timer og overtrøtt baby.
 
Men hvordan legger dere bayen? Legger dere barnet i sengen og venter på at det sovner, eller? Har så lyst til at hun skal lære å sovne selv men gun gråter hele tiden om jeg bare legger henne ned og er redd hun da ikke sovner før 6 på morningen .
 
Men hvordan legger dere bayen? Legger dere barnet i sengen og venter på at det sovner, eller? Har så lyst til at hun skal lære å sovne selv men gun gråter hele tiden om jeg bare legger henne ned og er redd hun da ikke sovner før 6 på morningen .
Min har justert døgnet sitt selv og er nå stort sett klar for å ta kvelden kl 18. Legger han da i vugga hans og sitter og holder handa, dytter inn smokken, synger litt nattasanger og klapser litt på stompen til han sovner. Han klarer ikke finne roen og sovne av seg selv. Holder jeg han våken etter han begynner å vise trøtthetstegn så blir han illsint og kan vræle i evigheter.
 
Uff, ikke greit det her... her kan jeg heller ikke bare legge, må mate og så holde i hånden og ligge ved siden av henne til hun sovner. Det rare er at hun sovner av seg selv på dagen, men ikke på kvelden. Misunnelig på dem som bare ammer i søvn!
 
Problemet er at jeg må bysse henne i søvn, og vil helst slippe det i og med at jeg har en gutt på 2 som jeg nettopp har sluttet å bysse..han klarte aldeles ikke å finne roen. Jeg har prøvd alt...smokk nekter hun og leggef jeg meg ved siden av henne så bare prater og spreller hun leeenge før hun begynner å klage og deretter å gråte...men hun vil ikke roe seg ved byssing heller. Vil helst slippe å bysse henne 2-3 timer flere mnd....i går vad hun sååå trøtt men sovnet ikke før kl 4 på morningen...ingenting skm plager henne for med en gang jeg slutter å bysse og holder henne opp så slutter hun å gråte....gjør jeg noe galt eller?
 
Problemet er at jeg må bysse henne i søvn, og vil helst slippe det i og med at jeg har en gutt på 2 som jeg nettopp har sluttet å bysse..han klarte aldeles ikke å finne roen. Jeg har prøvd alt...smokk nekter hun og leggef jeg meg ved siden av henne så bare prater og spreller hun leeenge før hun begynner å klage og deretter å gråte...men hun vil ikke roe seg ved byssing heller. Vil helst slippe å bysse henne 2-3 timer flere mnd....i går vad hun sååå trøtt men sovnet ikke før kl 4 på morningen...ingenting skm plager henne for med en gang jeg slutter å bysse og holder henne opp så slutter hun å gråte....gjør jeg noe galt eller?
Hm, ikke lett det der! Jeg måtte også bysse lenge hver gang hun skulle sove, sinnsykt frustrerende!!! Nå legger jeg henne i babynestet ved første gjesp, legger meg ved siden av henne med hode i høyde med hennes og holder henne i hånda. Passer på å ikke si noe eller gjøre noe annet enn å legge dyna over henne hvis hun sparker den av seg. Da sovner hun på 10 min, kaver og klager litt først da! Hvis jeg venter med å legge henne så tar det lenger tid, men så lenge hun ikke gråter så lar jeg henne ligge mens jeg holder henne i hånda.
 
Jeg har helt fra starten kun tillatt soving i sengen på natten, da legger jeg han på mørkt rom og gir han flaske mens han ligger. Da pleier han som oftest å sovne mens han spiser. Ammer du er jo det litt verre, men legge deg på et mørkt rom på kvelden så kanskje det fungerer?
Han har vært (og er) en skikkelig byssebaby, men har klart å få han vekk fra byssing til natten med å være skikkelig streng på rutinene..
Nå er rutinen skifte til pysj kl 19:30, lese litt i en bok, legger han i sengen og sier god natt, så flaske. Etter at jeg har sagt god natt sier jeg ikke ett ord til samme hvor lang tid det har tatt før han sovner, men viser at jeg er der ved å holde han i hånden eller noe sånn. Nå sovner han på 10 min når han blir lagt i sengen.
Å holde våken for å gjøre henne trett kan nok kanskje virke mot sin hensikt. "Søvn avler søvn" sies det og det stemmer veldig godt her..
Ikke sikkert dette hjelper i det hele tatt men...
 
Back
Topp