Erfaring med kiropraktor?

Mener å ha hørt at kiropraktorer kan gjøre noe med bekkenlåsning, men ikke -løsning. Hadde ingen stor effekt av det på min bekkenløsning i forrige svangerskap.

Jeg har veldig liten tro på alternativ medisin, og ja, selv om kiropraktikk ble offentlig godkjent av helsemyndighetene i 1989 da kvakksalverloven forsvant, er dette fortsatt alternativt, da det ikke finnes gode studier på virkningen av kiropraktikk. Kiropraktikk baserer seg på det kan kaller manipulasjon, der man hører og føler et "knekk". Dette er ikke annet enn små gasslommer som "poppes" når de blir manipulert. Hadde man hatt skjevheter som måtte knekkes på plass, hadde man hatt store, fysiske skjellettmisdannelser som ikke hadde blitt fikset av såkalt manipulasjon. Placebo likevel virkningsfullt.

Jeg skriver dette kun for opplysningens del. Folk må velge det er synes er best og hva de vil. Tenker bare at det er greit å vite hva man bruker tusenlappene sine på.

http://forskning.no/meninger/kronikk/2013/10/ikke-kiropraktikk-takk

Anbefaler heller manuellterapeut. De har peiling på både muskler og skjelettsystemet. I mitt tilfelle var det ikke bra med knekking når jeg har bekkenløsning

Jeg har veldig liten tro på alternativ medisin, og ja, selv om kiropraktikk ble offentlig godkjent av helsemyndighetene i 1989 da kvakksalverloven forsvant, er dette fortsatt alternativt, da det ikke finnes gode studier på virkningen av kiropraktikk. Kiropraktikk baserer seg på det kan kaller manipulasjon, der man hører og føler et "knekk". Dette er ikke annet enn små gasslommer som "poppes" når de blir manipulert. Hadde man hatt skjevheter som måtte knekkes på plass, hadde man hatt store, fysiske skjellettmisdannelser som ikke hadde blitt fikset av såkalt manipulasjon. Placebo likevel virkningsfullt.

Jeg skriver dette kun for opplysningens del. Folk må velge det er synes er best og hva de vil. Tenker bare at det er greit å vite hva man bruker tusenlappene sine på.

Det hadde jeg også før. Da legen min ba meg legge om kostholdet mitt for å bli frisk lo jeg. Men det funket og jeg har blitt litt mer åpen. Fikk også god hjelp av en kiropraktor da ryggen min låste seg pga stress. Så for å gjøre en lang historie kort skjønner jeg deg veldig veldig godt og jeg tror man må oppleve det for å tro på det. Hjelpes nå høres jeg nykristen ut! Jeg fniste meg gjennom gravideyoga altså, så super alternativ er jeg ikke ;) Dette med luft fikk jeg også forklart av kiropraktoren. Jeg var livredd for at han skulle gjøre noe galt. Min mor ble nemlig feilbehandlet etter en ulykke og endte opp ufør.

Sitter med mobil, og har ikke en hel haug med publikasjoner tilgjengelig, men kiropraktikk har noe for seg. Man behandler ikke skjevheter, man behandler nedsatt bevegelighet i en "motion unit". Ikke knekker man noe på plass heller, og leddene er ikke ute av posisjon. "Poppene" er bare luft som blir væske eller omvendt, og ikke noe en kiropraktor er ute etter. Det bare skjer pga den plutselige justeringen i leddet og energi frigjøres.
Det er vist en stor sammenheng med opprettholdelse av bevegelse og god nervefunksjon. Slutter ledd å bevege seg (eller endrer bevegelighet) så blir det dårligere input til nervesystemet, og videre dårlig output til muskelsystemet som fører til ytterligere bevegelsesproblemer (ond sirkel). Ved en justering så nullstilles systemet på en måte, og kroppen minnes på hvordan den egentlig skal bevege seg.
Kiropraktikk fungerer ikke for alle. Da er det større problemer, eller en mer kompleks problemstilling, enn bare nedsatt mobilitet som spiller inn ;)

Anbefaler heller manuellterapeut. De har peiling på både muskler og skjelettsystemet. I mitt tilfelle var det ikke bra med knekking når jeg har bekkenløsning

En kiropraktor bør vite bedre enn å drive og justere på et ledd som er hypermobilt. Da bør de heller konsentrere seg om de stedene der hvor det er låsning/redusert mobilitet, da disse vil kunne forverre stedene med hypermobilitet.
Jeg har tro på en kombinasjon av kiro og manuellterapi :) Da får man leddhelsen på plass med kiro, og økt stabilisering av muskulaturen med manuellterapeut.

En kiropraktor bør vite bedre enn å drive og justere på et ledd som er hypermobilt. Da bør de heller konsentrere seg om de stedene der hvor det er låsning/redusert mobilitet, da disse vil kunne forverre stedene med hypermobilitet.
Jeg har tro på en kombinasjon av kiro og manuellterapi :) Da får man leddhelsen på plass med kiro, og økt stabilisering av muskulaturen med manuellterapeut.

En manuellterapeut knekker også. Så ikke nødvendig å kombinere kiropraktor med en manuellterapeut :)

En manuellterapeut knekker også. Så ikke nødvendig å kombinere kiropraktor med en manuellterapeut :)

En manuellterapeut er ikke like spesifikk som en kiropraktor. Joda, gjør nok mye av samma nytta for mange. Er sikkert mange manuellterapeuter som er kjempeflinke, men egen erfaring er at de gjerne bruker hele håndflata og tar 2-3 ryggvirvler i slengen, mens en kiropraktor tar ett og ett ledd. De bruker også en litt mer "voldsom" teknikk enn en kiropraktor.
I tillegg synes jeg de mangler litt på kunnskapsfronten, eller kanskje bare erfaring. Manuellterapeuten jeg var hos da jeg slet med nakken var enig i at jeg var stiv, men mente jeg ikke hadde noen nakkelåsning. Hun jobbet med muskulatur, triggerpunkter, "justerte" virvler i midtryggen, og var ganske cocky da jeg ikke ble bedre etter mange behandlinger og jeg foreslo å oppsøke en kiropraktor i tillegg. Det så hun INGEN vits med, for hun justerte jo hu! Dro likevel til kiro; GIGAlåsning i C7 (nederste nakkevirvel), som både kiropraktor og jeg ble overrasket over hvor låst faktisk var. Hodepinen forsvant på sekundet, og kroppen skalv i "befrielse" etterpå. Siden den gang; satser alle penga mine på kiropraktorer ;) Hjelper ikke med muskelbehandling hvis det ligger en låsning i bunn; da vil muskelknutene bare gjenoppstå gang på gang.

Back
Topp