Alenemødre

Håpetpåenhjerteknuser

Forelsket i forumet
Dere som blir alene fra fødsel av, hva har dere søkt av støtte??

Jeg får foreldrepenger på engangsstønad har jeg ikke krav på.. Har søkt overgangsstønad så får jeg se hvor mye den blir på siden den går ned utifra inntekten..

Bidrag og bidragsforskudd får jeg ikke søkt om før lille kommer..

Er det noe mere man kan søke på da?

Dere som blir alene fra fødsel av, hva har dere søkt av støtte??

Jeg får foreldrepenger på engangsstønad har jeg ikke krav på.. Har søkt overgangsstønad så får jeg se hvor mye den blir på siden den går ned utifra inntekten..

Bidrag og bidragsforskudd får jeg ikke søkt om før lille kommer..

Er det noe mere man kan søke på da?

Overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, barnebidrag enten fra far eller staten, bostøtte fra kommunen kan du ha krav på kommer ann på inntekten din :-)

Du kan få bostøtte selv om du eier. Det går på inntektsgrenser ifht om du har krav på noe. De er veldig lave, men verdt å søke for å se om du kan få noe :)

Så lenge jeg blir alene med tre barn så bør det jo gå! Var inne å så på husbanken sin side, ifølge beregningen der har jeg jo krav på litt over to lapper! Så må nok søke der også ja :)

Jeg har bare søkt om foreldrepenger.
Barnetrygd går vel av seg selv, har utvidet fra før.
Skal søke bostøtte og bidrag fra staten iom at faren nekter farskap osv...

Jeg har bare søkt om foreldrepenger.
Barnetrygd går vel av seg selv, har utvidet fra før.
Skal søke bostøtte og bidrag fra staten iom at faren nekter farskap osv...

Far kan ikke nekte farskap, da vil retten kreve DNA test av far og barnet så lenge du oppfører han som far.. Om du har lav foreldrepenger så kan du søke overgangsstønad, de regulerer den etter inntekten..

Far kan ikke nekte farskap, da vil retten kreve DNA test av far og barnet så lenge du oppfører han som far.. Om du har lav foreldrepenger så kan du søke overgangsstønad, de regulerer den etter inntekten..

Ja blir DNA testing etterhvert.
Hva er grensen for overgangsstønad? Tror jeg har for høy inntekt..

Ja blir DNA testing etterhvert.
Hva er grensen for overgangsstønad? Tror jeg har for høy inntekt..

Nå er det noen år siden jeg hadde overgangsstønad selv men da var grensen på 400 tusen i års inntekt tror jeg eller kanskje det var 450 tusen. Det var hvertfall opp til en viss grense og selv de med den inntekten kunne få ett par tusen lapper i mnd. Husker jeg fikk sånn oversikt over hvor mye osv

Har du ført han opp som far, at han bare nekter ? Godt mulig at nav ber dere om å gå til fastlegen for å få tatt blodprøver i forhold til DNA. Det måtte vi, men jeg får bidrag fra staten da.

Har du ført han opp som far, at han bare nekter ? Godt mulig at nav ber dere om å gå til fastlegen for å få tatt blodprøver i forhold til DNA. Det måtte vi, men jeg får bidrag fra staten da.

Har ført han opp ja, selvfølgelig.
Vi var samboere til jeg var ca 5 mnd på vei.. Da var han ikke klar for å ta ansvar enda..
Hvorfor får du fra staten?
Jeg har bare fått beskjed om at jeg ikke kan søke bidrag før lille er født. Farskapspapirer har jeg levert hos nav, så da skulle de ta seg av resten...Han har jo ikke signert på disse heller, men kom til å bli kalt inn.

Vi var samboere til jeg var ca 5 mnd på vei.. Da var han ikke klar for å ta ansvar enda..
Jeg har bare fått beskjed om at jeg ikke kan søke bidrag før lille er født. Farskapspapirer har jeg levert hos nav, så da skulle de ta seg av resten...Han har jo ikke signert på disse heller, men kom til å bli kalt inn.

Du kan få bidragsforskudd fra staten om far ikke betaler bidrag.. Men betaler han det som nav fastsetter så vil du nok få fra far men via nav..

Fordi far ikke er oppført, han er oppført som ukjent :-/

***Enslig forsørger***

OVERGANGSSTØNAD
Kan utbetales 2 måned før termin og i inntil 3 år (barn under 8 år). Skattepliktig.
Fullstønad er på kr 17.357 ,- pr. mnd, og den reduseres hvis du tjener mer enn 46.000,- pr. år (minus 45 øre pr 1,- tjent).
Krav til yrkeretter aktivitet når det yngste barnet fyller ett år (minst 50%).
Botid i Norge: minimum 3 år.
Stønad avslåes dersom du uten rimelig grunn har sluttet i arbeid de siste seks månedene før søknad.
Hvis du etter 3 år blir gravid igjen, får du overgangsstønad kun 1år/inntil rett barnehageplass.

TILLEGGSSTØNADER
Kan dekke dokumenterte utgifter til: reiseutgifter, pass av barn og pleie og tilsyn av familiemedlemmer, læremidler, bolig og overnatting og flytting.

EKSTRA SMÅBARNSTILLEGG
På kr. 660,- pr mnd. ytes til deg som har full overgangsstønad, utvidet barnetrygd og har barn mellom 0-3 år.

BARNETILSYN
Kan søkes om hvis du er i arbeid eller under utdanning, er registret arbeidssøker eller ved forbigående sykdom i inntil ett år.
Tilsynsutgifter kan dekkes med 64% av dokumenterte utgifter inntil et maksimumsbeløp.
Det er et krav at man tjener under 6G (555.456,-).
Maksimumsbeløp for ett barn er kr 3888,- pr mnd, to barn kr 5074,- og for tre eller flere barn kr 5749,- Stønaden gis vanligvis til barnet har fullført 4. klassetrinn.

UTDANNINGSSTØNAD
Mål: ta utdanning for å bli helt eller delvis selvforsørget. Maks 3 år.
Kan forlenges i spesielle tilfeller.
Du kan bare få utdanningsstønad i den tiden du har rett til overgangsstønad.

TILSKUDD TIL FLYTTING/EKSTRA BOUTGIFTER
Tilskudd kan gies ved ekstra boutgifter i forbindelse med utdanning eller hvis du trenger p flytte for å komme i arbeid.

BARNEBIDRAG
Foreldrene kan lage en privat avtale, eller får hjelp på NAV. Se www.nav.no for bidragsveiledning og bidragskalkulator.
Bidragsforskudd: 770,-, 1150,- eller 1530,- (1910,- over 11 år).

BARNETRYGD
Enslige forsørgere får barnetrygd for ett ekstra barn (kr 1940,-).
Den utvidete barnetrygden må søkes om.

Back
Topp