Permisjon og ferie

Januarbaby2017

Glad i forumet
Jeg må søke om permisjon hos arbeidsgiver, og tenker litt på ferien. Usikker på om jeg skal ta den midt inni og utsette permisjon eller ta den på slutten.

Hva gjør dere? Og hvordan fordeler dere permisjonen ellers?

Jeg tar ferie midt inni. Permisjon fra 2. januar. Jeg tar 100 % frem til ferien, så tar han to uker med 100 %, tre uker ferie samtidig, og så deler vi permisjon 50/50 frem til nyttår.

Nå er det lenge siden jeg kikket på det sist, men planen er at jeg tar ut all permisjonen min først og så fire uker ferie etter det (for å slippe alt papirarbeidet). Deretter tar mannen min sine permisjonsuker. Har ikke tenkt så mye på hva han gjør med sine ferieuker; om han tar ut mesteparten på sommeren når jeg har permisjon, eller om han deler opp og bruker ferieuker på slutten av året (når jeg er tilbake på jobb) før permisjonen hans starter.

Tar den midt i, for å ha "rett" til ulønnet perm etterpå :) planen er å gå hjemme til hvertfall sommeren 2018, får se om mannen tar sin da eller mens jeg har ulønnet...

Tar den midt i, for å ha "rett" til ulønnet perm etterpå :) planen er å gå hjemme til hvertfall sommeren 2018, får se om mannen tar sin da eller mens jeg har ulønnet...

Du mister vel ikke retten til ulønnet permisjon hvis man avslutter med ferie? Sånn er det ikke der jeg jobber hvertfall. Ulønnet perm kan man få innvilget uansett.

Jeg må søke om permisjon hos arbeidsgiver, og tenker litt på ferien. Usikker på om jeg skal ta den midt inni og utsette permisjon eller ta den på slutten.

Hva gjør dere? Og hvordan fordeler dere permisjonen ellers?
Litt usikker enda på om vi tar ferie midt i eller etter min perm. Skal ha 100%lønn/ 80%permisjon. Så er tanken at jeg tar noen måneder ulønnet før han tar sin perm. (Med tanke på BHG plass som vi sikkert ikke får før aug.18)..

Jeg tar ferien midt inni, slik at permisjonen blir "forlenget" med 5 uker. Tar også i juli grunnet er da jeg får feriepengene fra jobben :) Jeg tar 80% lønn, slik at jeg får lengst mulig permisjon. Får også mannen sine uker da han ikke har jobbet lenge nok :)

Tenker å ta "ferie" i juni/juli. Planen er å sette meg inn i dette navgreiene ila uken. Virker så komplisert!

Dere som tar ferie midt i, hvorfor velger dere å ta da?

Jeg tror jeg har landa på å ta det rett etter fordi det er mindre styr :p

Jeg tar og "ferie" midt i altså i juni. Vi får ta kun utbetalt feriepengene fra i fjor og ikke foreldrepenger. På denne måten får man forlenget perioden samt slipper en mnd uten lønn om man ikke har spart opp penger :-)

Jeg har søkt om ferie midt i, rett og slett fordi det er sånn jeg har sett andre har gjort det. Men jordmor på jobben mente det var enklere å ta den etter permisjonen, hvis ikke måtte jeg passe på at jeg skrev til nav at jeg tar 4 uker og 1 dag ferie i løpet av 5 uker. Eller noe sånt. :P

Du mister vel ikke retten til ulønnet permisjon hvis man avslutter med ferie? Sånn er det ikke der jeg jobber hvertfall. Ulønnet perm kan man få innvilget uansett.
Jo faktisk! Man kan søke om ulønnet perm når som helst, men de kan si nei. Og jeg har en ustabil sjef som fint kunne si nei bare for å være jævlig. Men etter endt svangerskapspermisjon har man rett på å forlenge den ulønnet, og da kan de ikke si nei. Litt satt på spissen da, de fleste får vell innvilget den uansett, men tar ikke kjangsen når jeg vet hvor sleip han kan vær :)

Man har rett på ulønnet perm frem til barnet er 2 år. Men hvis du begynner å jobbe og så skal ha ulønnet perm etterpå vil det jo skape masse problemer for arbeidsgiver. Her ville ikke sjefen min at jrg skulle ha ulønnet perm. Prøvde å overtale meg til å jobbe deltid. Men etter lott snakk fikk jeg perm men måtte jobbe litt innimellom

Jo faktisk! Man kan søke om ulønnet perm når som helst, men de kan si nei. Og jeg har en ustabil sjef som fint kunne si nei bare for å være jævlig. Men etter endt svangerskapspermisjon har man rett på å forlenge den ulønnet, og da kan de ikke si nei. Litt satt på spissen da, de fleste får vell innvilget den uansett, men tar ikke kjangsen når jeg vet hvor sleip han kan vær :)

Da er det jo bare fordi han er en "skitsekk" :(

Hm, høres veldig rart ut. Trodde alle som hadde barn under 6(?) år hadde rett på å kunne jobbe i redusert stilling uten å miste den stillingsprosenten man egentlig har, eller noe slikt, men forlenget perm er kanskje noe annet, at jeg blander litt nå? Men redusert stilling på den måten er jo også en form for ulønnet perm.

Hm, høres veldig rart ut. Trodde alle som hadde barn under 6(?) år hadde rett på å kunne jobbe i redusert stilling uten å miste den stillingsprosenten man egentlig har, eller noe slikt, men forlenget perm er kanskje noe annet, at jeg blander litt nå? Men redusert stilling på den måten er jo også en form for ulønnet perm.
Aner ikke noe om det... Men leste inne på arbeidsmiljøloven sin side og der sto det at arbeidsgiver kan ikke nekte eller si nei så lenge det er direkte etter svangerskapspermisjon for da kalles det forlenget ulønnet omdorgspermisjon eller noe i den dur, å da har man ikke lov å si nei eller noe som helst på det :)
Så jeg tar ikke kjangsen på det, men sånn ellers regner jeg med arbeidsgivere flest har forståelse......

Aner ikke noe om det... Men leste inne på arbeidsmiljøloven sin side og der sto det at arbeidsgiver kan ikke nekte eller si nei så lenge det er direkte etter svangerskapspermisjon for da kalles det forlenget ulønnet omdorgspermisjon eller noe i den dur, å da har man ikke lov å si nei eller noe som helst på det :)
Så jeg tar ikke kjangsen på det, men sånn ellers regner jeg med arbeidsgivere flest har forståelse......

Hvis man skulle være uheldig med vrien sjef, og man forklarer på forhånd at ferien blir tatt ut rett etter permisjon (for å slippe ekstra papirstyr hos NAV), og i tillegg gjør han/hun oppmerksom på at det kan bli aktuelt med ulønnet permisjon videre. Hvis sjefen da gir beskjed (skriftlig) om at dette er helt greit, gjelder det da som en skriftlig avtale? Eller kan han/hun gå tilbake på dette og støtte seg til arbeidsmiljøloven?
Tviler på at det blir noe problem for meg, men jeg er litt sånn "Murphys lov" til tider :P

Har ikke peiling, har ikke lest noe om det ennå :o Så dette må jeg lese meg opp på og snakke med partner om før jeg bestemmer meg !

Hvis man skulle være uheldig med vrien sjef, og man forklarer på forhånd at ferien blir tatt ut rett etter permisjon (for å slippe ekstra papirstyr hos NAV), og i tillegg gjør han/hun oppmerksom på at det kan bli aktuelt med ulønnet permisjon videre. Hvis sjefen da gir beskjed (skriftlig) om at dette er helt greit, gjelder det da som en skriftlig avtale? Eller kan han/hun gå tilbake på dette og støtte seg til arbeidsmiljøloven?
Tviler på at det blir noe problem for meg, men jeg er litt sånn "Murphys lov" til tider :p
Da har du jo en skriftlig avtale på det, så det burde ikke være noe problem.
Tror som sagt de fleste viser forståelse i disse situasjonene, noen får jo faktisk ikke barnehageplass...
Men jeg må også ha mitt på det "reine", ihvertfall når jeg vet hvordan min sjef er...

Back
Topp