svangerskaps forgiftning

Snart6barnsmor<3

Elsker forumet
jentene i juni13
Marsmagi 2025
Noen hær som har hatt d i tidligere svangerskap? Jeg og mannen har diskutert om vi skulle ta abort eller beholde og klart og bli enige om at vi skal beholde <3 men så har jeg begynt å tenke veldig på svangerskaps forgiftning. . Jeg var hatt det de 2 siste gangene. Første gang ble jeg frisk etter fødsel.. men andre gang ble jeg kjempe sjuk og var så å si sengeliggende de 2 første ukene etter fødsel og d tok 3 mnd før blodtrykket stabiliserte seg.. er sikkerlig redd for å få det igjenn.. noen med erfaring ? Har jeg krav på ekstra oppfølging denne gang ?

Du får nok ekstra oppfølging vil jeg tro.
Min mor, mormor og min mormors søster har hatt svangerskapsforgiftning med sine førstefødte, og pga det så vil jeg få ekstra oppfølging.

Noen hær som har hatt d i tidligere svangerskap? Jeg og mannen har diskutert om vi skulle ta abort eller beholde og klart og bli enige om at vi skal beholde <3 men så har jeg begynt å tenke veldig på svangerskaps forgiftning. . Jeg var hatt det de 2 siste gangene. Første gang ble jeg frisk etter fødsel.. men andre gang ble jeg kjempe sjuk og var så å si sengeliggende de 2 første ukene etter fødsel og d tok 3 mnd før blodtrykket stabiliserte seg.. er sikkerlig redd for å få det igjenn.. noen med erfaring ? Har jeg krav på ekstra oppfølging denne gang ?
Jeg hadde en alvorlig svangerskapsforgiftning med truende eklampsi og hellp da jeg fikk min datter. Føler jeg sitter på både erfaring og kunnskap om hva man har krav på/burde ha krav på. Du er jo mer utsatt, med tanke på at du har hatt SF to ganger, det kan man på en måte ikke legge skjul på. Fikk du ingen oppfølging sist, med tanke på at du hadde dette første gangen også? :-) Har man hatt en alvorlig svangerskapsforgiftning så skal man i utgangspunktet settes på Albyl-e senest uke 12. I mitt tilfelle ønsker sykehuset å ta mine kontroller da jeg hadde flere komplikasjoner sist, om jeg blir gravid igjen. Jeg hadde blandt annet morkakesvikt i uke 29, som førte til at lille ikke vokste mer. Ellers er det jo viktig å holde øye med urin og blodtrykk, men dette kan også lege og kommunal jordmor gjøre :-) Da jeg ble dårlig hadde jeg kontroll på sykehuset først annenhver uke, deretter hver uke, og til slutt ble jeg lagt inn. Ellers så kan lege og jordmor følge opp på best mulig måte de også, men gjerne litt oftere enn ved et risikofritt svangerskap :-) Vet at sykehuset kommer til å ta tidlige blodprøver og blodtrykk av meg, for å se hva utgangspunktet er. Du må gjerne sende meg en pm eventuelt, om det er noe du lurer på, eller om du bare vil prate. Setter selv pris på noen med erfaring med sykdommen :-)

Klart du har krav på ekstra oppfølging!:) jeg hadde tatt en telefon til jordmor for å få en time til å prate om dette og hva de kan gjøre for å følge ekstra med, både for å oppdage på et tidlig stadie og for å berolige deg.

Jeg hadde en alvorlig svangerskapsforgiftning med truende eklampsi og hellp da jeg fikk min datter. Føler jeg sitter på både erfaring og kunnskap om hva man har krav på/burde ha krav på. Du er jo mer utsatt, med tanke på at du har hatt SF to ganger, det kan man på en måte ikke legge skjul på. Fikk du ingen oppfølging sist, med tanke på at du hadde dette første gangen også? :) Har man hatt en alvorlig svangerskapsforgiftning så skal man i utgangspunktet settes på Albyl-e senest uke 12. I mitt tilfelle ønsker sykehuset å ta mine kontroller da jeg hadde flere komplikasjoner sist, om jeg blir gravid igjen. Jeg hadde blandt annet morkakesvikt i uke 29, som førte til at lille ikke vokste mer. Ellers er det jo viktig å holde øye med urin og blodtrykk, men dette kan også lege og kommunal jordmor gjøre :) Da jeg ble dårlig hadde jeg kontroll på sykehuset først annenhver uke, deretter hver uke, og til slutt ble jeg lagt inn. Ellers så kan lege og jordmor følge opp på best mulig måte de også, men gjerne litt oftere enn ved et risikofritt svangerskap :) Vet at sykehuset kommer til å ta tidlige blodprøver og blodtrykk av meg, for å se hva utgangspunktet er. Du må gjerne sende meg en pm eventuelt, om det er noe du lurer på, eller om du bare vil prate. Setter selv pris på noen med erfaring med sykdommen :)

Jeg spurte legen min om dette sist, men hun mente at det ikke var så stor sjanse for at jeg skulle få SF på nytt.. å ble ikke tatt seriøst engang da jeg kom inn med opphovnede bein og høyt BT.. ble bare sendt hjem med beskjed om å komme tbake å sjekke neste uke.. den kvelden ble jeg dorligere og ringte føden å da ble jeg lakt inn med en gang... har bytta lege etter dette skjedde.. så er greit å vite hva andre jeg har krav på før jeg kommer til legen. Tenker og ringe legen å få en tidlig time. Hvorfor får du Albyl-e ? Jordmor vill jeg ikke til da hun stussa på at magen min plutselig begynte og vokse masse og egentlig ville sende meg på ul for å sjekke hva grunden var. Men hun bare utsatt og utsatt det i over en mnd... Er driiit skummelt å gå gravid jo :/

Last edited:
Klart du har krav på ekstra oppfølging!:) jeg hadde tatt en telefon til jordmor for å få en time til å prate om dette og hva de kan gjøre for å følge ekstra med, både for å oppdage på et tidlig stadie og for å berolige deg.

Skal ta en tlf til fast legen min å få en tidlig time. Stoler ikke helt på at jordmor tar meg sikkerlig på alvor, da hun ikke jord det sist.

Back
Topp