Hjelp! Amming er vanskelig

Skogenskongle

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Gutten er 2,5 uke og ammingen har egentlig gått greit, frem til nå den siste uka kanskje. Har rikelig med melk, og det går fint å amme i senga på natten. Men gutten virker til å hate å bi ammet når jeg sitter?! Det blir verre og verre ut over dagen, på kvelden er det bare skriking. Han får tak, så kan han suge ett par minutter før han slipper og hylgråter. Han blir stiv som en pinne hele babyen!! Etter hvert skjer det oftere og oftere, sent på kvelden får jeg nesten ikke lagt han til engang. Hva kan dette være? Er det kolikk?? Han er ellers blid og fornøyd, men virker utrolig sulten og skal ha pupp, men blir rasende når han får den.. Lurer på om han egentlig ikke er sulten, men bare vil ha kos og er trøtt, så kommer den j*** melka og plager han? Lurer også på om jeg sitter helt feil, men har sett videoer på nett og prøvet meg frem hele dagen. Han virker til å like den tynne melka fra en sprengt pupp bedre enn den tykke som kommer på kvelden når brystet ikke er overfylt..
Dette ble utrolig rotete, men kjenner jeg sårt trenger råd og tips. Føler meg som en kjempe dårlig mamma når jeg ikke skjønner hva lillemann vil :-(

Sniker fra september.. Kan ikke være at han synes det går for tregt da? Vår lillegutt er 1 uke gammel og jeg ser at hver gang han er kjempesulten så blir han litt sint når melka ikke kommer idet han kobler seg til. River i puppen og slipper taket noen ganger helt til melka renner jevnt, først da roer han seg og spiser rolig..

Jeg lærte et godt tips på ammepoliklinikken: først stimulere brystvorten så den er hard : ikke ta rett på men klem under. Deretter dra to fingre fra brystet begynner mot vorten hele veien rundt brystet- for å stimulere melken ut i melkeganger slik at det skal flyte jevnt. Melk så ut for hånd, til området rundt brystvorten er myk og ikke hard. ( ta tak der den brune ringen begynner og press ned-inn, ned-inn.

Ergo: når brystvorten er hard og området rundt er mykt får han bedre tak og du unngår å bli sår. Melken flyter jevnt når han begynner å suge fordi alle melkeganger er fyllt.

Mulig det ble rotete forklart men håper det er forståelig :-)

Jeg hadde veeeeldig såre bryster og sint baby. Etter disse tipsene er ammingen noe heeeeelt annet :-)

Min første hadde stiv/vond nakke etter fødselen. Fant det ut da han var 10 uker :( Det jeg merket var mye gråt, og at han bare godtok enkelte ammestillinger. Etter behandling to ganger hos fysio, kunne vi amme på alle måter. Han ble tatt med vacuum.

Min første hadde stiv/vond nakke etter fødselen. Fant det ut da han var 10 uker :( Det jeg merket var mye gråt, og at han bare godtok enkelte ammestillinger. Etter behandling to ganger hos fysio, kunne vi amme på alle måter. Han ble tatt med vacuum.
Tror kanskje det er dette min kar også sliter med :/ skal prøve å ta han med til behandling, kan jo være lurt å få sjekket uansett :-)

Tror kanskje det er dette min kar også sliter med :/ skal prøve å ta han med til behandling, kan jo være lurt å få sjekket uansett :-)
Var bare en tanke :) Uansett lykke til, håper du oppdaterer når du har funnet ut av det :)

Back
Topp