Hva er absolutt fy-fy mat?

malice

Forelsket i forumet
Ja.. Så hva slags mat skal man IKKE ha når man er gravid? :wideyed:
Har hørt man ikke skal ha sushi ihvertfall.

Sushi er friskmeldt, det kan du spise - men ikke med alle typer fisk i. Husker ikke i farta hva som kunne være kvikksølv i...

Det jeg styrer unna nå, som jeg gjerne skulle spist...: Brie og andre gode oster, spekemat og salami. I forrige svangerskap spiste jeg litt salami, men kun av nyåpnet pakke. Dvs at jeg tok det jeg ville ha, ba sambo ta hvis han ville ha - og kaste resten.

Anbefaler deg og gå inn på www.matportalen.no. Der står kostholdsrådene for gravide. Jeg forholder meg til de, dvs salami fra nyåpnede pakker er også nei-mat her i hus. Samt myke oster, alt av spekekjøtt, alkohol osv.

Nei tror det er kun den apetina feta som er pasteurisert

Takk! Var på café i dag og oppdaget at det var fetaost i wrapen mannen min hadde bestilt til meg. Fikk i meg et par, før jeg kom på at det nok er fy-fy og plukket ut resten. Får holde meg unna det heretter!

Noen som vet om fetaost er ok? :)
Feta av pasteurisert melk skal være greit, men det kan være lurt å sjekke produksjonsdato. Mener Arla oppgir det på pakkene sine, i hvert fall. Jo eldre ost, jo større fare for Listeria.

Ja, sånn seriøst.. Ble minnet på igår at jeg ikke spiste mais i mitt første svangerskap. Var noe om et stoff i hermetikken eller noe som kunne være skadelig for barnet. Tror allikevel etter litt undersøkelser at mais i små mengder ikke er feil. Matportalen sier for eksempel ingenting om det

Fetaost av pasteurisert melk er innafor og mais er iallefall innafor! Er utrolig mange rare og/eller utdaterte råd som florerer på nettet. Jeg forholder meg kun til det helsemyndighetene og matportalen anbefaler :)

Last edited:
Ja, sånn seriøst.. Ble minnet på igår at jeg ikke spiste mais i mitt første svangerskap. Var noe om et stoff i hermetikken eller noe som kunne være skadelig for barnet. Tror allikevel etter litt undersøkelser at mais i små mengder ikke er feil. Matportalen sier for eksempel ingenting om det
Da er i så fall alt fra hermetikk fy fy :) her selger de ofte sånn mat på pappkartonger i stedet så kjøper normalt det uansett til oss!

Stekt, ja, men frysing tar ikke knekken på Listeria.
What she said! :) Vet det er flere som sier det er nok å fryse, men med et kjapt Googlesøk finner du masse forskning som viser at frysing ikke er nok.

Hermetikkbokser inneholder et stoff som en skadelig for sædceller, men tror det er helt trygt for oss. Finnes mye god hermetikk i kartongformat :)

Back
Topp