Kaffekjerring og gravid! ☕️

Babytanker

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Ja, jeg har de seneste årene vært en skikkelig kaffekjerring.

Men da jeg trodde jeg var gravid i desember (exu) var jeg ganske flink til å begrense mengden og drakk koffeinfri kaffe.

Nå som jeg er gravid igjen er motivasjonen skikkelig bra og jeg holder meg til under to kopper daglig.

Men siden jeg er så flink til vanlig, så håper jeg, tror jeg og tenker at litt ekstra kaffe på enkelte dager ikke skader.

Slik som familieselskaper og kursdager.

Tro det eller ei, det er vel kaffekoppen og ikke koffeinet jeg craver etter i de sosiale settingene..

Men er det noen av dere som vet hvor mye en doppel espresso tar av koffeinkvoten? :)

Andre kaffekjerringer her? ☕ImageUploadedByBV Forum1474111595.388211.jpg

Du kan drikke 1-2 kopper PR dag :) det samme gjelder te/cola. Det er pga fødselsvekt bla. Så det kan du ta med god samvittighet:) i de andre svangerskapa har det smakt forferdelig,men nå nyter jeg er kopp PR dag:)

Jeg drikker kun kaffe latte, så drikker ca en kopp til dagen med god samvittighet :D

Du kan drikke 1-2 kopper PR dag :) det samme gjelder te/cola. Det er pga fødselsvekt bla. Så det kan du ta med god samvittighet:) i de andre svangerskapa har det smakt forferdelig,men nå nyter jeg er kopp PR dag:)
Ja vet at det har med fødselsvekt å gjøre :) Jeg liker å kjøpe eller lage dobbel cappucino når jeg koser meg ekstra. Hjemme kan jeg lage den på koffeinfri nespresso kapsel. Men når jeg kjøper den ute er jeg usikker på hvor mye den stjeler av dagens to kopper :-P

Er ikke så glad i cola/ pepsi max eller brus generelt. Så de få glassene jeg takker ja til på besøk teller jeg ikke

En dobbel espresso tar omtrent hele kvoten. Litt avhengig av hvor mye kaffe du bruker til espressoen selvsagt, men pr desiliter har espresso ca dobbel koffeinmengde av vanlig kaffe. Hvis du har 80mL espresso er det ca 100mg koffein, og gravide bør ikke drikke mer enn 100-200mg. Drikker du mer en del dager bør nok inntaket ligge i nedre del av området ellers.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/mye_koffein_kan_gi_helseproblemer

En dobbel espresso tar omtrent hele kvoten. Litt avhengig av hvor mye kaffe du bruker til espressoen selvsagt, men pr desiliter har espresso ca dobbel koffeinmengde av vanlig kaffe. Hvis du har 80mL espresso er det ca 100mg koffein, og gravide bør ikke drikke mer enn 100-200mg. Drikker du mer en del dager bør nok inntaket ligge i nedre del av området ellers.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/mye_koffein_kan_gi_helseproblemer
Takk for den oppklarende linken. Dobbel espresso i en cappucino tilsvarer omtrent 1,5 dl :) Jeg er fryktelig god på å begrense hele uken, så dette vil jo da gjelde unntakstikstandene :)

Jeg eeeelsker kaffe! Er helt avhengig! Er vandt til å drikke 3-4 kopper (min) om dagen.. Sliter merker jeg.. Har hatt to små kopper i dag, men sjesker sååå på iskaffe mocca som står inni kjøleskapet hihi

Jeg eeeelsker kaffe! Er helt avhengig! Er vandt til å drikke 3-4 kopper (min) om dagen.. Sliter merker jeg.. Har hatt to små kopper i dag, men sjesker sååå på iskaffe mocca som står inni kjøleskapet hihi
Hihi... Da anbefaler jeg deg å bytte ut kaffen til koffeinfri, slik at all de andre koppene du får lyst på når du er på besøk eller slik som iskaffe osv er de eneste som tar av kvoten din ;-)

Jeg trappet ned ved å koke 0,5 liter kaffe på 15 g koffeinfri friele og 15 g vanlig friele. Så gikk jeg ned til 20 g koffeinfri og 10 g vanlig.
Nå koker jeg på ren koffeinfri og det går overrasskende bra! ☕

Jeg er til vanlig veldig glad i kaffe, men sist svangerskap smakte det plutselig ikke godt lenger, og i dette svangerskaper så unner jeg meg det rett og slett ikke. Er student, og det kunne blitt farlig mye kaffedrikking på lesesalen hvis jeg begynte å tillate litt ;) har koffeinfri i skapet hvis det skulle knipe, men synes ikke smaken er like god...

Har kjøpt med en pose koffeinfri kaffe.. Men er tøft å stå over den sosiale koppen med kaffe, som jeg er SÅ glad i!! Men har lest at all koffein virker å øke sjansen for SA, så prøver å kutte det fullstendig ut.. Men unner meg en frappe og chai-te 1-2 ganger i mnd :)

Hihi... Da anbefaler jeg deg å bytte ut kaffen til koffeinfri, slik at all de andre koppene du får lyst på når du er på besøk eller slik som iskaffe osv er de eneste som tar av kvoten din ;-)

Jeg trappet ned ved å koke 0,5 liter kaffe på 15 g koffeinfri friele og 15 g vanlig friele. Så gikk jeg ned til 20 g koffeinfri og 10 g vanlig.
Nå koker jeg på ren koffeinfri og det går overrasskende bra! ☕

Takk for tips!:) det skal jeg jammen prøve!!

Drikker vel ca 2 kopper om dagen, noen ganger litt mer. Må ærlig innrømme at jeg ikke egentlig har tenkt så mye på dette.

Jeg drikker veldig mye kaffe til vanlig. Men i første svangerskap så gikk jeg over til koffeinfri kaffe, men i uke 6-7 så orket jeg ikke tanken på kaffe. Var ikke sånn i forrige svangerskap (endte i MA) da slet jeg med å ikke drikke kaffe og særlig da det var en del kurs i den perioden, og de serverte ikke akkurat koffeinfri kaffe. Mens i dette svangerskapet har jeg de siste dagene ikke hatt lyst på kaffe, akkurat samme som første svangerskap.

Jeg orker heller ikke tanken på kaffe.. Når denne kvalmen har gitt seg kommer jeg til å drikke kaffe som normalt, men normalt for meg er en max to kopper om dagen.

Sniker litt....

Skikkelig kaffe kjerring jeg men trappa ned til sånn to kopper til dagen da jeg fant ut jeg var gravid men har vært noen dager det har blitt mer enn to- er ikke panisk når det kommer til det:) Lykkelig mamma = lykkelig baby, det har jeg ul bilder på;):p

Kvalmen kom på mandag og er hjemme fra jobb:( For noen minutter siden så jeg bort på kaffetrakteren og tenkte hvis jeg skal kunne være på kjøkkenet i dag må du ut på terassen...men så orket jeg ikke å ta på den pga lukta så nå sitter jeg på stua igjen.....:) Tror ikke det blir noe kaffe før denne kvalmen gir seg, men jeg kan drikke 5-7 kopper om dagen så tror det er liksågreit at jeg ikke tåler lukta nå;)

Back
Topp