Noen som delammer der ute?

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Jeg måtte kaste inn håndkle for fullamming veldig tidlig, før jenta var 2 uker gammel. Lang historie kort: HS og mannen min var veldig på med flaske fordi hun ikke gikk opp i vekt. Så da fulgte jeg "presset" deres. Jeg ble heller ikke venn med noe brystpumpe. Så det ble mme.

Nå delammer jeg og koser meg både med delamming og flaske. Viktigste er at hun blir mett.IMG_4041.JPG

Slik er matingen:
ca kl 7: 120ml mme
ca 1030: 90ml mme
ca 1400: 90-120ml mme
ca kl 17-18: 90ml mme

Før hver flaske ammer jeg, og jeg ammer gjerne før hun skal sove også. Hun legger seg mellom kl 18-20. Og jeg ammer ca hver annen time.

Jeg delammet de første 8 ukene, så halve livet hans til nå! Men siden har vi fullammet da, men prøvde jo det en stund :)

Vi trappet ned med mme de siste tre ukene før vi fullammet, men på det meste fikk han ca 330 ml i døgnet (var da 5 uker), fikk 90+90+90+60, alle andre måltider bare amming (og bare amming natt, var bare første leveuka han fikk mme på natt). Pumpet 1-2 ganger i døgnet og.

Helt ærlig syns jeg delamming var det mest slitsomme jeg har gjort :o Så virkelig kudos og applaus og klapp på skuldra og bøyer meg i støvet for deg som har gjort det så lenge! Du er råflink!

Tusen takk! Jeg personlig syns ikke det er så mye styr med det egentlig ☺️ Joda må vaske og sterilisere flasker, men har 5 stk så da gjør jeg det på kvelden eller putter de i maskin over natta. Så har jeg mikrosterilisator fra Avent. Jeg ønsker å amme så lenge som mulig. Jeg storkoser meg med det ☺️

Vi fikk tidlig problemer med ammingen her. Jeg hadde melk så det tøyt ut øra på meg, men lille ville ikke ha brystet:/ jeg har derfor fullpumpa (!!!) i tre mnd. Da måtte jeg begynne med mme i tillegg, og har delpumpa frem til nå, hun er straks 4 mnd. Igår sa jeg takk og farvel til pumpa, da fikk jeg ut ca 40 ml totalt, og jeg kaster inn håndkleet med dårlig samvittighet. Syns det hele ble superslitsomt til slutt, og føler jeg har gjort en god innsats selv om jeg vet jeg kunne fortsatt å pumpe for å opprettholde litt melk, men jeg orker rett og slett ikke! Du er flink som står på og ikke gir deg:) jeg skulle ønske vi kunne ammet denne gangen også!

Jeg er absolutt ikke venn med pumpa. HS ville jeg skulle prøve det først, men jeg fikk aldri ut mer enn 20-30ml med elektrisk. Har nå i ettertid kjøpt håndpumpe, pumper kanskje 1-2 ganger i uka. Det er kun når jeg har spreng og lille sover. Syns manuell er enklere. Da får jeg 50ml fra den gode puppen og jeg har kun tålmodighet til å pumpe Max 10min.

Den dagen amminga går fra å være kvalitetstid og kos til stress og plikt så kutter jeg ut. Skal ikke amme for en hver pris.

Vi fikk tidlig problemer med ammingen her. Jeg hadde melk så det tøyt ut øra på meg, men lille ville ikke ha brystet:/ jeg har derfor fullpumpa (!!!) i tre mnd. Da måtte jeg begynne med mme i tillegg, og har delpumpa frem til nå, hun er straks 4 mnd. Igår sa jeg takk og farvel til pumpa, da fikk jeg ut ca 40 ml totalt, og jeg kaster inn håndkleet med dårlig samvittighet. Syns det hele ble superslitsomt til slutt, og føler jeg har gjort en god innsats selv om jeg vet jeg kunne fortsatt å pumpe for å opprettholde litt melk, men jeg orker rett og slett ikke! Du er flink som står på og ikke gir deg:) jeg skulle ønske vi kunne ammet denne gangen også!

Jeg har fullammet frem til nå, da hun fikk en tann for en og en halv mnd siden og har nå funnet ut at det går ann å bite :-b Så nå ammer jeg på natten, morgenen og formiddagen. på ettermiddagen og kvelden får hun mme.
Hun blir 4 mnd den 25 sept.

Høres slitsomt ut :( Har du sjekket tungebåndet siden hun ikke vil ta puppen? Regner med du har gjort mye! Husk å gi deg selv et klapp på skulderen, du har hvert flink :)

Jeg har fullammet frem til nå, da hun fikk en tann for en og en halv mnd siden og har nå funnet ut at det går ann å bite :-b Så nå ammer jeg på natten, morgenen og formiddagen. på ettermiddagen og kvelden får hun mme.
Hun blir 4 mnd den 25 sept.

Stilig at hun har fått tann allerede! Ikke så stilig for puppen da Tiden flyr!

Jeg startet med delamming da mini var 2,5 mnd. Fordi vi vil at både far og jeg kan være sammen med/borte fra barnet, og fordi vi deler permisjonen i to. Jeg ammer henne på kveld, natt og tidlig morgen. Ellers får hun mme:)

Jeg er absolutt ikke venn med pumpa. HS ville jeg skulle prøve det først, men jeg fikk aldri ut mer enn 20-30ml med elektrisk. Har nå i ettertid kjøpt håndpumpe, pumper kanskje 1-2 ganger i uka. Det er kun når jeg har spreng og lille sover. Syns manuell er enklere. Da får jeg 50ml fra den gode puppen og jeg har kun tålmodighet til å pumpe Max 10min.

Den dagen amminga går fra å være kvalitetstid og kos til stress og plikt så kutter jeg ut. Skal ikke amme for en hver pris.
Helt enig! Det føles litt meningsløst når det ikke er kos lenger, men har kjent godt på presset så jeg prøvde liksom det jeg kunne og orka. Gikk litt på veggen, så absolutt, ikke til enhver pris!! :-)

Høres slitsomt ut :( Har du sjekket tungebåndet siden hun ikke vil ta puppen? Regner med du har gjort mye! Husk å gi deg selv et klapp på skulderen, du har hvert flink :)

Forferdelig slitsomt. Ble lite mobil når man måtte sitte ved pumpa flere timer om dagen:-) helsesøster sjekka tungebåndet og syns det så helt fint ut, de første ukene ammet jeg hun i sengen liggende, men har aldri fått det til sittende. Vet at teknikken og stillingen henne er fin, men hun ble bare sinna og ville ikke ha når jeg la henne til! Sånn nekt er kjempetrist når man har veldig lyst til å amme, men det er helt klart bedre å la være, enn å bli avvist flere ganger om dagen:-)

Tusen takk for det!

Back
Topp