Julemas og pengebruk

• Trådstarter Trådstarter Persienna
  • Opprettet Opprettet
P

Persienna

Guest
Har lagt merke til her inne om at det masse om jul her og jul der. Penger penger penger. Er julen bare pengemas og gavekjøp for enkelte??
Hvor har det blitt av kosen?? De hyggelige småtingene man kan gjøre før jul sammen som en familie?
Hvorfor ikke gi bort opplevelser og tid sammen i kalenderen og gaver??
Er så drittlei julemas og gavekjøp at jeg tror jeg spyr? Hvorfor er det om å gjøre å kjøpe mest mulig og bruke mest mulig penger på en haug med dritt ingen har bruk for allikevel???

I år ønsker jeg med veninnekveld med felles matlaging, topptur med gode venner og familie ( gjerne med overnatting på en turisthytte), middagsinvitasjon, konserttur med venner (alle betaler billett selv) og andre hyggelige ting man kan gjøre SAMMEN. Jeg har nok dritt jeg aldri bruker, pynteting som samler støv, viner jeg aldri drikker, kokebøker jeg aldri bruker... Håper jeg ikke får en eneste hard eller myk pakke til jul i år!!

Jeg kunne tenkt meg en jul uten gaver men alle gav feks 500 til et bestemt veldedig formål :)

Har lagt merke til her inne om at det masse om jul her og jul der. Penger penger penger. Er julen bare pengemas og gavekjøp for enkelte??
Hvor har det blitt av kosen?? De hyggelige småtingene man kan gjøre før jul sammen som en familie?
Hvorfor ikke gi bort opplevelser og tid sammen i kalenderen og gaver??
Er så drittlei julemas og gavekjøp at jeg tror jeg spyr? Hvorfor er det om å gjøre å kjøpe mest mulig og bruke mest mulig penger på en haug med dritt ingen har bruk for allikevel???

I år ønsker jeg med veninnekveld med felles matlaging, topptur med gode venner og familie ( gjerne med overnatting på en turisthytte), middagsinvitasjon, konserttur med venner (alle betaler billett selv) og andre hyggelige ting man kan gjøre SAMMEN. Jeg har nok dritt jeg aldri bruker, pynteting som samler støv, viner jeg aldri drikker, kokebøker jeg aldri bruker... Håper jeg ikke får en eneste hard eller myk pakke til jul i år!!

"Gjengen" er blitt enige om å ikke kjøpe til verken hverandre eller hverandres barn. Vi damene har et julebord/middag og juleverksted med alle barna. Det er så koslig! Med gløgg, pepperkaker og dorullnisser :)

"Gjengen" er blitt enige om å ikke kjøpe til verken hverandre eller hverandres barn. Vi damene har et julebord/middag og juleverksted med alle barna. Det er så koslig! Med gløgg, pepperkaker og dorullnisser :)
Veldig bra tiltak!!
Men gir dere til egne barn?

Jøss for ett innlegg
Nei jul er ikke bare oengemas for min del, jul er masse kos
Å grunnen til at det er mye juletråder er fordi vi har høytidsforum her
Vi hverken kjøper eller får dritt vi

Må si meg litt enig med Kengu. Selv snakker jeg om jul fordi jeg elsker den og planlegging av den:) Kjøpe gaver og ta meg flid med å pakke dem inn. Pynting og planlegging av julaften; for meg er det skikkelig kos:)

Men jeg kan også si meg enig med mange av dere som skriver at jula har blitt materialistisk (det er en del spørsmål som "hvor mye kjøper dere for osv" ). Opplevelser, sammenkomster og gaver til gode formål er en flott idé. Vennegjengen vår kjøper ikke til hverandre, men i stedet har vi en julelunsj sammen:)

Jeg er vokst opp med å kose meg gløgg fra 1 desember å har gjort det så lenge jeg kan huske. Gavene er jeg ferdig med innen 1 desember, men jeg bruker ikke over evne når jeg kjøper ;) å har ikke noe negativt å si om gave mas å stress. Syns det går helt greit her hos oss.

Å jeg har nå snart satt to julebarn til verden ;) så desember å jul vil alltid være ekstra spesiell i min familie ❤️

Jeg syns ikke julen er mas i det hele tatt jeg, selv om økonomien har vært stram.

For min del er det bare mas om hvor vi skal feire jul :p

Må si meg litt enig med Kengu. Selv snakker jeg om jul fordi jeg elsker den og planlegging av den:) Kjøpe gaver og ta meg flid med å pakke dem inn. Pynting og planlegging av julaften; for meg er det skikkelig kos:)

Men jeg kan også si meg enig med mange av dere som skriver at jula har blitt materialistisk (det er en del spørsmål som "hvor mye kjøper dere for osv" ). Opplevelser, sammenkomster og gaver til gode formål er en flott idé. Vennegjengen vår kjøper ikke til hverandre, men i stedet har vi en julelunsj sammen:)
Det er sikkert kos å møtes istedenfor gavr men for oss som er spredd rundt hele landet så blir det vanskelig å få til

Jeg elsker jula og synes ikke det er mas i det hele tatt. Vil mer enn gjerne videreføre tradisjonen videre til mine barn. Og ang gaver og pengemas forstår jeg ikke helt, til jul skal mini få ski; skulle han fått det som en hverdagsgave da?
Man kjøper jo ting folk trenger og får ting man trenger tilbake, det er jo ting man ofte i utgangspunktet ville kjøpt likevel.

Jeg elsker julen, synes det er den mest magiske høytiden som finnes:) Koser meg med barna når vi baker småkaker av forskjellige slag, pynter pepperkakehus, spenningen hos barna som gleder seg til julenissen kommer på besøk, julekalender, pynte til jul, høre julesanger, se jul med Disney. Ja, all kosen med tradisjoner som videreføres♡

Jøss for ett innlegg

Haha... Helt enig. Her er det kos hvert år, litt stress hører med og gjør at jeg kommer i stemning :p er noe med det at roen senker seg :)

Jeg elsker julen og forberedelsene til den. Koser meg med gavekjøp og innpakning. Vi har alltid juleverksted med venner og deres barn og lager masse julepynt. Også har vi en egen dag der vi baker med min mamma.

Og vi koser oss masse med forskjellige julefilmer, både med og uten barn!

Tenker at det blir hva man gjør det til selv. Og det er ikke prisen på gaven som betyr noe, men tanken bak:)

Jøss for ett innlegg

Signere denne.

Julen handle og om luciatog feiring i barnehagen med frokost.
Tur i byen å se på pepperkake utstillingen.
Se på når grana i byen blir tent.
Bake julekaker sammen hele familien, ja i fjor bakte vi faktisk noen på gulvet etter og ha sett pippi filmen.
Julen handler om tradisjoner!

Jul er kos og hygge for meg i hvert fall. Hva ting jeg kjøper/får koster, spiller ikke så stor rolle. Vi er alle enige om å gi etter lommeboka. Og nå som jeg er blitt mamma, og voksen. Syns jeg det er bedre at unga får, og at vi voksne samles for middag og hygge.

Maten i jula, den blir viktigere og viktigere:)

Jeg elsker julen jeg. Synes det er en koselig tid, og nå som jeg har fått barn, så er tradisjonene veldig viktige for meg; både de du fører videre fra tidligere generasjoner, men også de du skalper selv som familie. Gaver er mest for barna, og det er vel ikke noe herligere enn å se barna, når julenissen kommer og de åpner pakker. :)

Elsker også jula! Og selv om vi har gigantisk familie så syns jeg ikke det er stress så lenge vi begynner i god tid. :)ikke pengemas her heller. Hadde blitt bankerott skulle vi ha kjøpt alle de 50 gavene i desember, men vi begynner å oktober og da går det helt fint. :)

Back
Topp