Når stabiliserer melka seg?

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Da han var nyfødt kunne jeg lett pumpe ut 130-150 ml til sammen på begge brystene.

Han er 8 uker på onsdag og jeg har i det sist kunne pumpe ut 50-60 ml på begge brystene.

Jeg sliter med at han er urolig ved bryste og dier kun i 5-7 min av gangen. Jeg mistenker at produksjonen har gått ned.

Han legger på seg det han skal (dog i den lave enden av skalaen) og har de våte bleien han skal ha.
Jeg ammer minimum 8 ganger i døgnet.

Last edited:
Den første tiden (usikker hvor lenge) er melkeproduksjonen styrt av hormoner. Deretter går den over til å være styrt av behov. Pumping er en dårlig indikator på om du har nok melk. Så lenge baby legger på seg det han skal og har nok våte bleier har du nok melk :)

Datteren min gikk fra å die rundt 30 min ved hvert måltid til å die max 10 min.

Har du prøvd å legge deg i et mørkt rom uten forstyrrelser rundt når du skal amme? Det hjalp her :) datteren min ble raskt distrahert ved puppen og tullet mye rundt 2-3 måneders alder. Det hjalp å amme liggende, i tvillingstilling, i et mørkt rom og når hun var trøtt.

Håper det bedrer seg for dere :) hold ut :)

Ammehjelpen har en gruppe på fjesboken nå. Der kan man spør om slikt å få mye gode svar :) melka stabilisere seg vist etter rundt 8 uker vet jeg.

Høres ut som økedøgn på et vis. Han spiser mer enn du produserer :-) Forsøk å la han ligge til brystet så mye som mulig, det vil stimulere til øking. Styrer de fælt, er det ofte øking som er på gang. Ammehjelpen er et godt hjelpemiddel som flere nevner :-)

Det er vel rundt 6 uker mener jeg at det er noe hormonforandringer som gjør at det stabiliserer seg.

Det er helt normalt at barna blir litt frustrert om melka ikke kommer like fort som før. Har du hørt om "tremånederskrisen"? Rundt 3 mnd men for noen før og for noen litt senere. Er en egen tråd om det på amming og ernæring :)

Takk for mange gode tips og råd!
Håper det er øking på gang.

Er medlem av gruppa på FB, men synes det er mye vrøvl der.

Det er viktig å huske på at man ofte får pumpet ut mye mindre enn man får ut når man ammer.
Så pumping er ikke et godt mål på hvor mye melk du har.
Mitt beste tips er å ikke tenke så mye på det, og bare amme.
For min det svingte det veldig, men hun virket alltid fornøyd.
Tipper det er ganske individuelt det med melkeproduksjon, men det viktigste er jevnlig amming

På helsestasjonen i dag, ikke lagt på seg nok nå 50-80g på 1.5 uke...jeg får han virkelig ikke til å suge lenge nok, så frustrerende!

Blir han lett distrahert/frustrert? Min har en slik fase nå (3 mnd krise tipper jeg, 3,5 mnd gammel), flere av måltidene i døgnet slipper han etter bare noen sug og gråter eller kaver og stirrer rundt seg. Han er sulten og melka er der, men klarer ikke finne roen liksom. Han spiser bedre om jeg nynner/snakker med ham, bysser mens vi sitter eller går og ammer. Siste fungerer best. Så går mye rundt i stua nå, da spiser han godt :p Og amme når han er akkurat passe trøtt! Natta fungerer godt, så passer på minst et godt nattmåltid, helst 2-3 (vi har trøblet med vekta tidligere, men nå legger han på seg ca 150 g uka, endelig). Vet mange og må være på mørke, rolige plasser, og mange har nytte av ammesmykker eller lignende. Min liker godt å fikle på bh-stroppen min :p

På helsestasjonen i dag, ikke lagt på seg nok nå 50-80g på 1.5 uke...jeg får han virkelig ikke til å suge lenge nok, så frustrerende!
Brystmelksernærte barn legger på seg i mer rykk og napp. Husk å se vektoppgang over tid og ikke fra uke til uke.

Hvordan er formen til barnet ellers? Søvn? Våkenhet? Humør? Energi?

Back
Topp