Lage egen babymat

Bobbla

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2016
Har lyst til å lage babymat selv å er allerede begynt å tenke på dette selv om det er en stund til.
Noen som har tips på hva man kan lage?

Hvor bor du hen? Vet her i stavangerområde så har de egne babymat kurs som en kan delta på, men ellers så kan de spise de meste, bare kutt ned på saltet og kjøre det i en foodprossesor :) vanlige ting er vel lapskaus, kjøttkaker, poteter og gulerøtter osv :)

Hvor bor du hen? Vet her i stavangerområde så har de egne babymat kurs som en kan delta på, men ellers så kan de spise de meste, bare kutt ned på saltet og kjøre det i en foodprossesor :) vanlige ting er vel lapskaus, kjøttkaker, poteter og gulerøtter osv :)
Hvem er det som tilbyr kurset?:)

I starten er det fint å bare gi én matvare av gangen, så etterhvert kombinere smaker. Lag mos av forskjellige grønnsaker, feks søtpotet, pastinakk, avokado, kålrot, vanlig potet, brokkoli, gulrot. Du kan servere det meste, med noen få unntak. Og dropp saltet. Etterhvert kan du avansere til most kjøtt og fisk også.

Etterhvert kan ungen egentlig få det samme som resten av familien, bare kok litt av maten i egen kjele uten salt - eller salte helt til slutt og ta av til babyen først.

Jeg har en bok om babymat, der anbefaler de å ikke mose mange smaker sammen (sånn som i de glassene man får kjøpt), men servere bare en smak av gangen i starten. Og når man skal gi den lille flere matvarer i samme rett, ikke mos det sammen til en smørje men la de ulike matvarene ligge hver for seg på tallerken. Dette for at de skal "lære" å skille det ene fra det andre, og oppdage hva som smaker hva. Mer delikat blir det også.

Skal lage egen babymat, masse oppskrifter/tips/råd på nettet :)
Tenkte starte med fisk med poteter og grønnsaker, variere fisk og grønnsakene så det ikke blir samme vær dag, så etter hvert innføre kjøtt/lever.

Margit Vea har både gitt ut bok pluss du finner oppskrifter når du googler henne :) gleder meg til å lage babymat igjen. Jeg syns middagsglassene man kjøper smaker lite og vondt. Noen av de lukter kattemat :p

Back
Topp