Foreldrepenger, AAP, ufør, es..

• Trådstarter Trådstarter Baaabyyy2018
  • Opprettet Opprettet
B

Baaabyyy2018

Guest
Hva har du krav på, og når har du krav på det?

Engangsstønad = es

Kanskje greit å sette seg inn i alle disse tingene allerede nå..

Kun foreldrepenger og barnetrygd her. Og det er altfor tidlig å søke på foreldrepenger enda :)

Helt klart altfor tidlig, men det er noen som ikke vet hva de faktisk har krav på, og det er veldig fint å både få høre erfaringer og veiledning fra andre som kanskje kan litt mer enn en selv

Jeg er helt blank så vil gjerne ha råd fra andre som har gjort dette før! :)

jeg har fast stilling så er det da siste månedslønn før permisjonen som gjelder? Samboer er ansatt i 75% stilling og er selvstendig næringsdrivende resten. Hvordan gjør vi det med han?

Er det best med 80% eller 100%? Og når skal vi søke? :)

Foreldrepenger kan man vel ikke søke om før i uke 28 etter at man har fått bekreftelse fra enten jm eller fastlege. Og om man trenger veiledning så anbefaler jeg å bruke nav foreldrepenger sin chattetjeneste :) de har masse nyttig info på nav foreldrepenger sine facebooksider.

Kan man ta ferie før permisjonen starter? El i permisjon? Har fastlønn og rett på 27 (arbeidsdager) dager ferie.. viss jeg tar før permisjon vil jo det si fra februar ca.. hca er anbefalt? Blir permisjon forlenga da?

Kan man ta ferie før permisjonen starter? El i permisjon? Har fastlønn og rett på 27 (arbeidsdager) dager ferie.. viss jeg tar før permisjon vil jo det si fra februar ca.. hca er anbefalt? Blir permisjon forlenga da?
Hvis du tar ut ferie før permisjonen forlenger du ikke permisjonen. Hvis du vil forlenge permisjonen må du enten ta ferien ut når permisjonen er ferdig eller søke om å ta den midt i permisjonen. Tar du den ut midt i permisjonen må du søke om utsettelse. Er veldig greit å bruke den nav chaten om foreldrepenger :)

Last edited:
Hvis du tar ut ferie før permisjonen forlenger du ikke permisjonen. Hvis du vil forlenge permisjonen må du enten ta ferien ut når permisjonen er ferdig eller søke om å ta den midt i permisjonen. Tar du den ut midt i permisjonen må du søke om utsettelse. Er veldig greit å bruke den nav chaten om foreldrepenger :)
Må visst ha det inn med teskje.. :P Så man kan altså ikke ta ut feks fire uker med ferie før man går ut i permisjon? Hvorfor ikke? Det er vel ikke noe NAV får vite uansett, på en måte? Ferier avgjøres jo internt på arbeidsplassen :)

Må visst ha det inn med teskje.. :P Så man kan altså ikke ta ut feks fire uker med ferie før man går ut i permisjon? Hvorfor ikke? Det er vel ikke noe NAV får vite uansett, på en måte? Ferier avgjøres jo internt på arbeidsplassen :)
Klart du kan, men de aller fleste velger å ta den enten i eller etter permisjon for å få lengst mulig tid hjemme med baby :)

Du kan ta ut ferien før permisjonen hvis du vil, men da blir ikke permisjonen forlenget noe. Det Da avtaler du bare det med arbeidsplassen å nav trenger ikke vite noe. Selv ville jeg ikke valgt det da jeg regner med ventetiden ville føles ennå lengre ut ;)
Det vanligste er vel å ta ut all ferien når permisjonen er ferdig. Mener på at du bare krysser av for at du ønsker det når du søker om foreldrepenger. Hvis du vil ta ut ferie mens du har permisjon må du søke utsettelse så da får du litt mer papirarbeid ;)

Det var noen som nevnte for meg at hvis mor tar ferie kan far ta permisjon, og far ta ferie i mor sin permisjon. Stemmer dette? Erfaringer? Dette høres ut som en mulighet for å være sammen som familie ekstra lenge? :-) i steden for at mor og far tar ferie samtidig, for mor og far kan vel ikke ta permisjon samtidig?

Klart du kan, men de aller fleste velger å ta den enten i eller etter permisjon for å få lengst mulig tid hjemme med baby :)
Du kan ta ut ferien før permisjonen hvis du vil, men da blir ikke permisjonen forlenget noe. Det Da avtaler du bare det med arbeidsplassen å nav trenger ikke vite noe. Selv ville jeg ikke valgt det da jeg regner med ventetiden ville føles ennå lengre ut ;)
Det vanligste er vel å ta ut all ferien når permisjonen er ferdig. Mener på at du bare krysser av for at du ønsker det når du søker om foreldrepenger. Hvis du vil ta ut ferie mens du har permisjon må du søke utsettelse så da får du litt mer papirarbeid ;)
Ok, da skjønner jeg :) Jeg har ikke vurdert hvordan vi skal gjøre det enda, jeg syntes bare det var rart om man ikke kunne tatt ut noe ferie på forhånd. Kommer nok til å forlenge permisjonen etter babyen er født i steden da ja :)

Ok, da skjønner jeg :) Jeg har ikke vurdert hvordan vi skal gjøre det enda, jeg syntes bare det var rart om man ikke kunne tatt ut noe ferie på forhånd. Kommer nok til å forlenge permisjonen etter babyen er født i steden da ja :)
Eneste tiden du ikke kan ta ut ferie er de tre siste ukene før termin og de seks første ukene etter fødsel. Denne er forbeholdt mor og permisjonen må brukes :)

Back
Topp