For å få studiekompetanse?

Har ikke lyst til å gå der, har sett på sånn studie mange ganger. Men vil over på høyskole og noe relevant til ledelse. Hva enda har jeg ikke tenkt på pga dumt å tenke for mye når man ikke har kommet over første dump:p
Men BI? Går de under høyskole da tro? Mannen har ledelsekurs innen skole fra BI ;)

Har du lest om realkompetanse? Mener du kan søke om det etter fylte 25 år (alder).

Min mamma manglet matte for å få generell studiekompetanse, hun er i dag sykepleier. Du kan mangle fag, men kompenserer med yrkeserfaring og få realkompetanse. Det varierer fra studie til studie hva man må ha av fag og poeng. Ville tatt kontakt med samordna opptak, det er de som regner ut hva du har og hva du måtte trenge av dokumentasjon.

Mange studier har realkompetanse i tillegg til studiekompetanse. For eksempel sykepleieren.

Ja men da har man god erfaring og lang praksis innen faget (minimum 5års 100%jobbing) så det kan ikke sammenlignes med at noen ønsker et kurs på høyskole som hun ikke har kompetanse og praksis i.

Ja men da har man god erfaring og lang praksis innen faget (minimum 5års 100%jobbing) så det kan ikke sammenlignes med at noen ønsker et kurs på høyskole som hun ikke har kompetanse og praksis i.
Kommer an på alder også. Var sånn jeg kom inn. Hadde ingen praksis innen feltet.

Kommer an på alder også. Var sånn jeg kom inn. Hadde ingen praksis innen feltet.

Som nevnt, dette er reglene. Så om du har kommet utenom er jo det supert men reglene er nå slik for folk flest. Og er i tilegg skrevet rimelig tydelig de fleste steder. Alder gir i utgangspunktet ingen fortrinn på høyere utdanning men inne yrkesfag og studiekompetanse er det lettere ja.

Men man bør vel ha grunnleggende mattekunnskaper som sykepleier..?? Hva med medisinberegning? Det må man jo regne seg fram til!
En ting er å ha karakter i matte. Noe annet er forståelse.

Bare hos meg når jeg tok teorikurset til butikkfaget (salg og service) så måtte jeg ha forståelse for økonomi og tall.

Men man bør vel ha grunnleggende mattekunnskaper som sykepleier..?? Hva med medisinberegning? Det må man jo regne seg fram til!
En ting er å ha karakter i matte. Noe annet er forståelse.

Bare hos meg når jeg tok teorikurset til butikkfaget (salg og service) så måtte jeg ha forståelse for økonomi og tall.

Skal da ikke bli sykepleier???
Og medsinregning er noe annet enn x og y regning.
Jeg kan regne økonomi og har forståelse for det, dessverre svært lite av dette da jeg gikk på skolen.

Back
Topp