For å få studiekompetanse?

Krösa Maja

Forumet er livet
Noen som vet dette? Får liksom aldri skikkelig svar? :)
Jeg har gått 3 år på studiespesialisering som det heter i dag, men jeg strøk vk1 matte.
Er i dag over 30 år og har litt lyst til å studere på deltid.
Men må jeg ta opp matten? Eller kan jeg komme inn på høyskole uten den? :)

Noen som vet dette? Får liksom aldri skikkelig svar? :)
Jeg har gått 3 år på studiespesialisering som det heter i dag, men jeg strøk vk1 matte.
Er i dag over 30 år og har litt lyst til å studere på deltid.
Men må jeg ta opp matten? Eller kan jeg komme inn på høyskole uten den? :)

Du må nok ha den men du kan ta den på nett eller på voksenundervisningen gratis også mener jeg ;)

Du må nok ha den men du kan ta den på nett eller på voksenundervisningen gratis også mener jeg ;)

Det går ikke, har virkelig prøvd. Jeg skjønner ikke matte :p
Så må jeg ha den i alder av 30 så får jeg la være å studere :)
Men ingen har noen gang klart å gitt meg ett ja eller nei. De har snakket om realkompetanse osv.

Det går ikke, har virkelig prøvd. Jeg skjønner ikke matte :p
Så må jeg ha den i alder av 30 så får jeg la være å studere :)
Men ingen har noen gang klart å gitt meg ett ja eller nei. De har snakket om realkompetanse osv.

På høyskole er studiekompetanse krav uansett alder

Jeg strøk på matte på vgs, men har høyere utdanning. Er bare å søke realkompetanse og legge ved et motivasjonsbrev. Var sånn jeg gjorde det :) Etter ett år( 60 stp) så har du generell studiekompetanse.

Det kommer an på hva du ønsker å studere tror jeg. Hvis du f.eks har jobbet i helsevesenet så kan du gå noe helserelatert uten å ha studiekompetanse. Men ta dette jeg sier med en klype salt. For mulig det kun er snakk om å bli helsefagarbeider og ikke sykepleier f.eks.

På høyskole er studiekompetanse krav uansett alder

Takk for ett klart svar!! :)
Rådgivere som har sittet med mitt vitnemål har svart helt diffust, med at jeg er så og så gammel, jobbet så lenge så kanskje, hmm. Så jeg har ikke blitt helt klok. Men da kan jeg legge bort lysten på å studere og være det jeg er:D

Jeg strøk på matte på vgs, men har høyere utdanning. Er bare å søke realkompetanse og legge ved et motivasjonsbrev. Var sånn jeg gjorde det :) Etter ett år( 60 stp) så har du generell studiekompetanse.

Dette er noe de har snakket om, men hvordan går jeg frem? Kanskje litt dum nå:p haha

Rådgivere som har sittet med mitt vitnemål har svart helt diffust, med at jeg er så og så gammel, jobbet så lenge så kanskje, hmm. Så jeg har ikke blitt helt klok. Men da kan jeg legge bort lysten på å studere og være det jeg er:D

Det finnes jo eksempler på folk som har kommet igjennom men da er det helt spesielle grunner, så generelt sett skal man ha godkjente fag for å komme inn desverre. Disse kravene blir i tilegg strengere og strengere hvert år.

Men hjelper ikke å ha jobbet 20 år i klesbutikk om du vil bli sykepleier for eksempel. Synes ikke du skal gi opp drømmen om å studere. Jeg tok matte på voksenopplæring. Flink lærer som tok seg tid, pluss hjelp på privaten. Jeg er ikke god i matte... :p

Jeg liker veldig god ledelse og kunne tenkt meg utdannelse innen dette. Vet ikke helt hva, for matten har gjort at jeg ikke har sett så mange muligheter :)

Du trenger ikke høyskole for å ta noe innen ledelse ;) titt litt på nks nettstudier ;)

Du trenger ikke høyskole for å ta noe innen ledelse ;) titt litt på nks nettstudier ;)

Har ikke lyst til å gå der, har sett på sånn studie mange ganger. Men vil over på høyskole og noe relevant til ledelse. Hva enda har jeg ikke tenkt på pga dumt å tenke for mye når man ikke har kommet over første dump:p

Men hjelper ikke å ha jobbet 20 år i klesbutikk om du vil bli sykepleier for eksempel. Synes ikke du skal gi opp drømmen om å studere. Jeg tok matte på voksenopplæring. Flink lærer som tok seg tid, pluss hjelp på privaten. Jeg er ikke god i matte... :p

Tror ingen blir verre enn meg i matte :o haha
Jeg har både matteboken og formelheftet i skapet her, planen var å starte. Men har prøvd så mange ganger men har gitt opp halveis.

Back
Topp