Prevensjon?

Kokosnøtt

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Idag var jeg på litt tidlig 6-ukers kontroll hos legen. På onsdag er det 5 uker siden fødsel, og jeg glemte selvfølgelig å snakke om prevensjon med legen. Har googla litt og lurer på å starte på minipillen. Har vært komfortabel med å bruke P-piller tidligere, så derfor tenker jeg at minipillen blir lik det. Men kan man hoppe over mensen med den? Hva har dere tenkt å bruke/bruker?

Jeg brukte cerazette som er minipille før, der er alle piller lik dose så du kan ikke bevisst hoppe over mensen. Men mange som bruker cerazette er så heldig at de ikke får mensen i det hele tatt med det.

Jeg velger og gå tilbake til p-plaster, gikk på p-piller før, men det gikk ikke for min del, veldig fornøyd med plasteret!

Jeg kommer til å bruke hormonspiral. Brukte det etter det første barnet også, og jeg hadde ikke mensen på flere år. Det var helt fantastisk :D

Skal be om hormonspiral på 6 ukerskontrollen:) hadde det sist og var veldig fornøyd!

Skal be om hormonspiral på 6 ukerskontrollen:) hadde det sist og var veldig fornøyd!
Jeg har vurdert dette, men har hørt skrekkhistorier om at de "gror" fast og blir vonde og fjerne... Noen erfaringer med dette?

Jeg har vurdert dette, men har hørt skrekkhistorier om at de "gror" fast og blir vonde og fjerne... Noen erfaringer med dette?
Ville ikke satt inn på 6 ukerskontrollen. Det er vell ikke anbefalt så tidlig. Jeg gjorde det sist gang og den satt fast når jeg skulle fjerne den etter 5 år. Det var IKKE noen kjekk opplevelse å fjerne den :o Anbefalt minstetid etter fødsel er vell 8-10 uker, selv om noen leger sier det er helt greit etter 6 uker. Jeg ville ikke gjort det så tidlig igjen hvertfall...

Ville ikke satt inn på 6 ukerskontrollen. Det er vell ikke anbefalt så tidlig. Jeg gjorde det sist gang og den satt fast når jeg skulle fjerne den etter 5 år. Det var IKKE noen kjekk opplevelse å fjerne den :eek: Anbefalt minstetid etter fødsel er vell 8-10 uker, selv om noen leger sier det er helt greit etter 6 uker. Jeg ville ikke gjort det så tidlig igjen hvertfall...
Da skal jeg i tilfelle vente litt ja! Men frister med spiral da man ikke trenger og tenke på noe..

Cerazette her :)

Brukte disse før jeg ble gravid - og vil ha de nå også men legen jeg var hos i sommer (vikar til fastlegen min) skrev ikke ut til meg... Vet ikke hvorfor så kommer til å kontakte legen min "tidlig" for å få resept.

Er ganske sikker på at dette et vårt siste barn men føler meg ikke klar for å begynne med annen prevensjon enn den jeg har brukt de siste årene før svangerskapet.

Jeg prøvde både minipille og p-stav etter sist svangerskap, men endte opp med syke humørsvingninger og konstante småblødninger av begge deler!:-( Ikke alle reagerer likt da :-)

Har time i slutten av oktober til å sette inn spiral. Ca 10 uker etter fødsel. Enn så lenge har jeg akkurat mottatt en pakke fra Kondomeriet, så nå skal jeg og sambo leke 16 åringer igjen :D

Ville ikke satt inn på 6 ukerskontrollen. Det er vell ikke anbefalt så tidlig. Jeg gjorde det sist gang og den satt fast når jeg skulle fjerne den etter 5 år. Det var IKKE noen kjekk opplevelse å fjerne den :o Anbefalt minstetid etter fødsel er vell 8-10 uker, selv om noen leger sier det er helt greit etter 6 uker. Jeg ville ikke gjort det så tidlig igjen hvertfall...
Oi da, nei det vil jeg jo ikke ta sjansen på :o skal til gynekolog så får høre med ho... Da får det bli verdens kjedeligste prevensjon noen uker til:P
Takk for at du sa ifra!!!

Etter barn nr2 satt jeg inn hormonspiral, litt vondt å sette inn men kjente ingenting da den ble tatt ut. Satt in 3 mnd etter fødsel, gyn mente man burde vente såpass. Men det er vel forskjeller fra de ulike fagpersonene. Jeg hadde småblødninger i 2 år på spiralen så det blir ikke det denne gang.

Samboern her vil kjøre dobbelt, det jeg velger pluss kondom etter at mini her kom på minipilla.. Prøver og si at det er nok min feil, var ikke nøye nok på tidspunktet ;)

Da skal jeg i tilfelle vente litt ja! Men frister med spiral da man ikke trenger og tenke på noe..
Tenker jeg tar spiral igjen jeg også.. Men venter hvertfall til 10 uker etterpå før jeg setter inn :)

Tenker jeg tar spiral igjen jeg også.. Men venter hvertfall til 10 uker etterpå før jeg setter inn :)
Blødde du noe med spiral?
jeg synes det er så deilig og slippe blødninger, så ønsker og velge noe der dette er sannsynlig.

Blødde du noe med spiral?
jeg synes det er så deilig og slippe blødninger, så ønsker og velge noe der dette er sannsynlig.
Jeg hadde småblødninger hele det første året dessverre. Var på nippet til å ta den ut, men ventet. Etter det året hadde jeg 4 år uten noen form for blødning, og det var fantastisk. Legen sa det var normalt å blø litt i starten, men han sa det var unormalt at det skulle blø så mye som jeg gjorde. Han ville ta den ut etter et halvt år pga dette, men jeg sa jeg ville vente :)

Jeg brukte cerazette (minipiller) mistet mens helt. Kom ikke tilbake før 8 mnd etter pilleslutt.

Back
Topp