Nattmat baby 9 mnd

Malla89

Finner glede i forumet
Desemberglede 2015
Altså, lenge gikk vi klar av nattmat til baby. Delammet frem til fast føde og sov hele natten. Nå, derimot, sluker hun rått 150-200 ml mme på natt. Har i det lengste prøvd å bare amme på natt, ( dere vet, tenner og slikt, ikke bra med mme da) men nå vil jeg sove. Så da prøvde jeg. Og ungen sover videre etter flaske.

Men hvorfor er det sånn? Kan jeg gi mer gjennom dagen tro? Ho får i utgangspunktet kun mm og vanlig mat på dagtid. Trodde ikke ho ville ha /trengte mme lenger:/

Mini er straks 1år og han begynte å våkne rundt 10mnd midt på natten. Ammet om kveld/natt, men det så bare ut til å vare et par timer før han våknet og hylskrek. Vi tok han inn til oss uten at det hjalp særlig. Snakket om det i bhg da han startet (en mnd siden) og en av de som jobbet der luftet tanken om han ikke var sulten. Neeei, tenkte nå vi. Han spiser jo ok om dagen og kveld så skjønte ikke hvorfor. Men vi prøvde, så når mini våknet i 23-24 tiden fikk han grøt. Og han slukte tidenes porsjon. Og sov gjennom natten.

Vi var i utgangspunktet litt skeptiske ettersom vi ikke vil at nattmåltid skal bli noe vane, men vi har hatt netter hvor han ikke har trengt det. Og andre netter har han fått mat i 02-03 tiden (grusomt å stå opp, men verdt det dagen etterpå ;)) Og i flg andre jeg har snakket med er det visst ikke så uvanlig med nattmat til småttisene. Er de sulten så er de sulten.

Vi har også prøvd å heller øke matinntak ila dagen, men ser ut som dette ikke noe vi rår særlig over. Den bestemte lille sønnen vår har klare meninger om hva, når og hvor mye han vil innta, og har avslørt alle våre triks og forsøk på lureri for lenge siden ;)

Grøt til nattmat:) det likte jeg. Men er redd det blir for tungt til mi. Men kanskje jeg skal fortsette med flaska da? Er ho sulten er ho sulten sant?

Jeg ville prøvd å gi mer ila dagen. En slik flaske med melk i tillegg, fordel utover :)

Grøt til nattmat:) det likte jeg. Men er redd det blir for tungt til mi. Men kanskje jeg skal fortsette med flaska da? Er ho sulten er ho sulten sant?
Ja, jeg ville gitt. Jeg tilbyr mi det om natta, men hun drikker bare 20-30 ml, så jeg har gått over til vann.

Min første var en småspist type. Små men hyppige måltider på dagen. Han trengte periodevis mat på natt frem til 20 mnd.

Min første var en småspist type. Små men hyppige måltider på dagen. Han trengte periodevis mat på natt frem til 20 mnd.
Hva er hyppige måltider? Her er det hovedmåltid hver 3. Time. (9-12-15-18) også ammer jeg i tide og utide. Gir flaske på tidlig morgen og sen kveld. Syns det er så vanskelig med mat!

Hvor mye spiser hun på dagen og hva?
Grøt til frokost, brød og frukt til lunch, ofte avokado som metter litt tror jeg. Ett middagsglass (som regel) og velling til kvelds. Hender seg ho småspiser litt frukt og slikt når vi spiser. Gir noen ganger mme på tidlig morgen hvis ho ikke blir fornøyd etter amming. Ammer flere ganger i løpet av dagen ellers.

Grøt til frokost, brød og frukt til lunch, ofte avokado som metter litt tror jeg. Ett middagsglass (som regel) og velling til kvelds. Hender seg ho småspiser litt frukt og slikt når vi spiser. Gir noen ganger mme på tidlig morgen hvis ho ikke blir fornøyd etter amming. Ammer flere ganger i løpet av dagen ellers.
Kan ikke skjønne at hun har behov for nattmat, da?! Har du prøvd vann, sutt og kos?

Kan ikke skjønne at hun har behov for nattmat, da?! Har du prøvd vann, sutt og kos?
Skjønner det ikke jeg heller:/ ja. Prøvd "alt". Å ta ho over til oss blir bare dumt, da våkner ho og skal leke. Smukken spytter hun ut. Da jeg gav mme i ren desperasjon sovna ho. Men har som sagt prøvd å heller gi det tidlig morgen i tillegg til mm.

Hva er hyppige måltider? Her er det hovedmåltid hver 3. Time. (9-12-15-18) også ammer jeg i tide og utide. Gir flaske på tidlig morgen og sen kveld. Syns det er så vanskelig med mat!
Gikk ca 1,5-2 timer mellom måltidene.

Skjønner det ikke jeg heller:/ ja. Prøvd "alt". Å ta ho over til oss blir bare dumt, da våkner ho og skal leke. Smukken spytter hun ut. Da jeg gav mme i ren desperasjon sovna ho. Men har som sagt prøvd å heller gi det tidlig morgen i tillegg til mm.
Ja.. Min er litt sånn han og, og eldste var veldig sånn fra 8-10/11 mnd. Men ingen av de gråt(er), så jeg bare lar de styre oppi egen seng til de sovner igjen hvis de våkner på natten og ikke sovner i vår seng. Mat får han minste nå ikke på natten uansett..

Men hva hvis du bytter ut kveldsvelling med grøt eller brødskiver pluss en flaske mme?

Ja.. Min er litt sånn han og, og eldste var veldig sånn fra 8-10/11 mnd. Men ingen av de gråt(er), så jeg bare lar de styre oppi egen seng til de sovner igjen hvis de våkner på natten og ikke sovner i vår seng. Mat får han minste nå ikke på natten uansett..

Men hva hvis du bytter ut kveldsvelling med grøt eller brødskiver pluss en flaske mme?
Prøvde å lage grøt på kveld. Men det ble ikke bedre ( det virka nesten som det ble for mye mat?) Gav ren avokadomos i tillegg til vellinga på lørdag. Det hjalp litt. Men ho våkna like fullt midt på natten.

Prøvde å lage grøt på kveld. Men det ble ikke bedre ( det virka nesten som det ble for mye mat?) Gav ren avokadomos i tillegg til vellinga på lørdag. Det hjalp litt. Men ho våkna like fullt midt på natten.
Hmmm... Du får vel bare se det an, om det går over etterhvert og følge med på vektkurve og kanskje høre med helsesøster?

Om hun sovner med en gang hun får mme er jo det et ganske klart tegn.
Mange babyer trenger fremdeles nattmat i den alderen. Det er helt normalt.

Back
Topp