Fødebrev?

oktoberbarn16

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Er det mange som skal ha med seg fødebrev til sykhuset?
Og er det noen som har lyst til å dele fødebrevene sine?

Jeg har ikke kommet i gang med mitt ennå.. Litt usikker på hva jeg skal skrive, men føler jeg burde få ut fingeren snart :-O

Men er det noe som alle "bør" ha med? :) Jordmor har ikke sagt noe om det, men skal til henne på mandag da :)

Jordmor har nevnt for meg at dersom jeg har noen spesielle ønsker eller behov, eller har en spesiell historie/fortid så kan det være lurt med et fødebrev. Ettersom jeg i grunn ikke har det, har jeg ingen store planer om å skrive det, og heller bare ta det som det kommer :)

Men er det noe som alle "bør" ha med? :) Jordmor har ikke sagt noe om det, men skal til henne på mandag da :)

Jeg fikk det sendt med de papirene som kom når jeg fikk time til OUL. Har ikke fylt det ut enda, har ingen store planer for fødselen, så vet ikke helt hva som burde stå der heller..

Ja jeg vurderer å skrive tenkte å gjøre det i helgen. Syns ikke alt fungerte sist.

Har ikke hatt det noen av gangene, skrev ned noen ønsker når jeg var på omvisning når vi skulle ha nr to, men det hjalp jo ikke siden jeg ble sendt til et annet sykehus :P
Så har ikke så mange planer om å skrive noe nå heller :)

Hadde ikke det med forrigemann, kommer ikke til å skrve et denne gangen heller :)

Jeg har hatt samtale med jordmor på sykehuset her så der står det litt mer detaljert konkrete ting som er viktig, og her så skal vi vist komme med ønsker til jordmor neste gang som kommer til å bli sendt til sykehuset.

Tar derfor ikke med meg noe spesielt brev :)

Jeg har ikke hatt det med med de to andre. Kommer ikke til å ha det med denne gangen heller.
Erfaringsmessig er det vanskelig å planlegge en fødsel

Jeg har ikke hatt det med med de to andre. Kommer ikke til å ha det med denne gangen heller.
Erfaringsmessig er det vanskelig å planlegge en fødsel

Signerer denne men jeg skriver nok at jeg ønsker epidural om det lønner seg i min situasjon/tid, og at vi ønsker minst mulig folk inne på rommet under fødsel,kun de som trenger å være der.

Hva med dere andre? Litt greit å høre deres andre for da kommer kansje vi også på noe mer:)

Har fått beskjed er greit å ha med par kopier og gi til nye jordmødre ved vaktskifte!
kommer til å skrive om mine tidligere dårlige erfaring fra sykehus og hva mine forventinger er.
Par andre punkter:
- ingen elever/stundentene
- helsepersonell gjøre minst mulig med henne, min mann skal som eks kle på henne, tørke henne, bære henne til vekt og måling
- ønsker reise hjem etter de obligatoriske 6 timene
- ønsker mest mulig smertelindring

Jeg får hjelp til og skrive mitt brev i forhold til min angst og depresjon. Men har med og bli møtt på riktig måte.. Og hva som er beroligende for meg..
Ellers er det i forhold til hva jeg ønsker av smertelindring..
Behov for eget rom ( dette er veldig viktig i forhold at jeg kan redusere angst i forkant av fødsel) ..
For akkurat nå er det slik at jeg er mest redd for angsten enn selve fødselen.. Tro det eller ei :D

De har vært veldig flinke med meg så langt på føden, så tror og håper det her skal gå bra:)

Jeg har allerede levert to brev på sykehuset og skal skrive et fødebrev etterhvert.
Hadde mye angst og redsel sist, så vi har kommet overens om at jeg skal gjøre en s.k. prøvefødsel. Dvs, jeg prøver å føde, men om ting ikke skrider frem som det skal er terskelen for keisersnitt lav.
Men utover å poengtere min tidligere redsel og det med prøvefødsel vet jeg ikke om jeg skal ta med noe mer, jeg føler ikke for å planlegge hverken det ene eller det andre ettersom jeg ikke har anelse hva jeg går til og hvordan jeg kommer å takle det der og da.

Har fått beskjed er greit å ha med par kopier og gi til nye jordmødre ved vaktskifte!
kommer til å skrive om mine tidligere dårlige erfaring fra sykehus og hva mine forventinger er.
Par andre punkter:
- ingen elever/stundentene
- helsepersonell gjøre minst mulig med henne, min mann skal som eks kle på henne, tørke henne, bære henne til vekt og måling
- ønsker reise hjem etter de obligatoriske 6 timene
- ønsker mest mulig smertelindring
Men tenker du epidural når du sier mest mulig? Vet du om man da får reise hjem alt etter 6 timer?

Har skrevet et fødselsbrev nå. Har sett på en del andre fødselsbrev og hentet inspirasjon derfra. Har også lest en del om kunstig oxytocin/hjelp til fødsel av morkake, og tidlig navleklipping.

*

Jeg ønsker en fødsel som er så fysiologisk og uforstyrret som mulig.
Målet er en fødsel på mine og barnets premisser, at barnet får et skånsomt første møte med verden, og at vi får tid og rom til å knytte bånd uforstyrret, rett etter fødselen.
Om jordmor/lege skulle anbefale behandling/tiltak av noen som helst art (medisinsk, teknologisk, mekanisk eller manuell), av hensyn til sykehusets prosedyrer eller min/barnets helse, forventer jeg å få klar informasjon om hvorfor dette anbefales, hvilke alternativer jeg har, og hvilket utfall som kan forventes om jeg velger å vente med/takke nei til inngrepet.

Før/under fødsel

• Om det ser ut som om jeg har behov for det ønsker jeg å få hjelp til å finne gode aktive fødestillinger. Om det er mulig ønsker jeg også å benytte meg av dusj/badekar både til smertelindring og under fødsel.
  • Jeg ønsker ikke tilbud om annet enn naturlig smertelindring. Ønsker jeg noe annet vil jeg be om det. Minn meg gjerne på å bruke kropp og pust aktivt.
  • Jeg ønsker dempet belysning i rommet både før, under og etter fødsel, så fremt det ikke er høyst nødvendig med noe annet.
  • Jeg ønsker så få mennesker i rommet som mulig. Ingen studenter e.l.
  • Jeg vil gjerne bli spurt om jeg vil ta imot barnet mitt selv.
  • Ikke snakk bak ryggen min. Fortell meg hva som skjer. Er det noe som må snakkes om som jeg ikke bør høre,-ta det på utsiden av rommet.

Etter fødsel

• Jeg vil ha barnet rett opp på brystet. Skulle jeg ikke være i stand til dette, vil jeg at barnet skal legges på fars bryst så raskt som overhodet mulig.
  • om jeg har hatt en naturlig fødsel ønsker jeg ikke kunstig oxytocin for å forløse morkaken. Skulle det likevel bli nødvendig ønsker jeg at det om mulig skal ventes med dette til navlesnoren har blitt klippet (etter opphørt pulsering), slik at babyen får så mye blod som mulig fra morkaken og unngår sjansen for overføring av det kunstige oxytocinet til seg.
  • Jeg ønsker sen avnavling - navlesnoren skal ikke klippes før opphørt pulsering. Faren skal få spørsmål om han vil klippe.
  • Om alt er bra med både meg og barnet ønsker vi å få være i fred den 1. timen. Jeg ønsker å se om jeg og barnet kan finne ut av ammingen på egenhånd først, før vi eventuelt får hjelp.
  • Jeg ønsker ikke at barnet bades/at eventuell vernix fjernes, eller at annet gjøres uten mitt eller farens samtykke.

Keisersnitt

• Jeg ønsker at det legges en steril kompress i skjeden når operasjonen forberedes. Den skal tas ut når barnet er født og sveipes over barnets hud og gane for å overføre min bakterieflora.
  • Det er ønskelig at barnet hentes ut av livmoren så langsomt som mulig, da det lette trykket fra fødselsåpningen kan bidra til at barnets luftveier frigjøres spontant og at de vitale systemene stimuleres.
  • NAVLESTRENG: Aller helst ønsker vi at morkaken hentes ut med navlestrengen intakt. I så fall kan morkaken legges i en bolle som settes ved siden av barnet, og at navlestrengen klippes når den har sluttet å pulsere. Om den absolutt MÅ klippes før den har sluttet å pulsere ønsker vi at den «melkes», så barnet får mest mulig blod fra morkaken.
  • Vi ønsker at barnet så fort som mulig legges nakent, med magen ned, på mitt nakne bryst, og at vi dekkes med varme håndklær/tepper. Det er ikke nødvendig å tørke av barnet i særlig grad først. Helst får barnet tid til å frigjøre luftveier spontant og komme i gang av seg selv (med oksygentilførsel fra morkaken og stimuli fra min kropp), men om det skulle bli nødvendig med starthjelp, ønsker vi at den i størst mulig grad utføres på mitt bryst, eventuelt så nært meg som mulig og med kortest mulig separasjonstid. Dette gjelder også for far, i tilfelle det er han som må overta den første kontakten, om jeg skulle være bevisstløs eller ute av stand til å ha barnet hos meg. Hjelp han i så fall med å få barnet så fort som mulig hud til hud. Det er viktig for oss at barnet i størst mulig grad kun utsettes for vår bakterieflora, siden det ikke får fordelen av det bakterielle «imprint» som en vaginal fødsel gir.
  • Vi ønsker generelt at alle involverte hjelper oss med å skape de beste forutsetningene for en god og naturlig ammestart.

Denne fødselen er en utrolig viktig begivenhet for oss. Tusen takk for at dere bidrar til å skape gode rammer og forutsetninger for en god opplevelse, som vi kommer til å huske for resten av vårt liv!

*

Back
Topp