Å male et rom...

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
I serien "ting vi ikke kan - oppussing"

Vår datter på fem år har et rom vi har lovet skal bli rosa og lilla. Det er 9-10 kvadrat stort, ikke noe stort rom alrså. En vegg er grøn mdf-panel så den kan ikke lett tapetseres, planen ble da å male rommet. Den veggen lilla, de andre tre lys rosa. De andre tre har en tapet med struktur men det er for oss uklart om den er malt før eller er sånn.

Jeg så meg ut "butinox barnerom", den så lur ut. Tre unger i huset, en er baby, en annen astmariker, og vi vil helst slippe å flytte ut for å male et lite rom.

Jeg leser om spesiell grunning for tapet, og annen for mdf og opp og ned og rundt i mente, men butinox sin side for denne barnerom-malingrn sier bare vaske med interiørvask og kan brukes på tapet og tre og mdf og hva det måtte være... Kan vi gjøre det så lett?

Vår datter på fem år har et rom vi har lovet skal bli rosa og lilla. Det er 9-10 kvadrat stort, ikke noe stort rom alrså. En vegg er grøn mdf-panel så den kan ikke lett tapetseres, planen ble da å male rommet. Den veggen lilla, de andre tre lys rosa. De andre tre har en tapet med struktur men det er for oss uklart om den er malt før eller er sånn.

Jeg så meg ut "butinox barnerom", den så lur ut. Tre unger i huset, en er baby, en annen astmariker, og vi vil helst slippe å flytte ut for å male et lite rom.

Jeg leser om spesiell grunning for tapet, og annen for mdf og opp og ned og rundt i mente, men butinox sin side for denne barnerom-malingrn sier bare vaske med interiørvask og kan brukes på tapet og tre og mdf og hva det måtte være... Kan vi gjøre det så lett?
Du må ikke grunne før du maler på det underlaget du beskriver, men av erfaring vil resultatet bli penere da du får et jevnt underlag hvis du grunner først :) Det blir en avveiing mellom hvor mye tid/penger/ork du har å bruke på det og hvor pirkete du ønsker å være på sluttresultatet :)

Tja. Ikke super-pirkete nei. Vi går for "godt bok", og vasker med interiørvask som ble anbefalt av produsenten og maler i vei.

Først skal vi tømme rommet. Og støvsuge. Og sparkle spikerhull og sånn. Og vaske det. Og sååååå male.

Og begynner ikke før første september sier mannen. Dels fordi han har en del jobb å gjøre i et verv han har som må være i august og dels fordi vi får byttet verandadør i morgen så da må han hjelpe til å løfte og bære der, samt at det er dumt å fylle gangen en dør skal bæres ut pg en annen inn med kommode, bokhylle og denslags... Men jeg gleder meg til å få det gjort.

Dere kan gjøre det så enkelt, med få unntak :-)

Hvis noe er malt for mange år siden, så ble det ofte brukt oljemalinger. Dagens maling hefter dårlig på dette, og man kan være uheldig med at det slipper.

Noen tapeter skal grunnet om de er umalt fra før, for at man ikke skal risikere at de blærer seg fordi limet blir løst opp av den nye malingen. Dette gjelder ikke tidligere malt, eller strier.

Så utover dette, vask og mal. Hvis man skal bruke en helsemaling, og grunne først, så få tak i en grunning i samme serie, da det er lite vits å bruke en skånsom maling, om man allikevel skal grunne med "vanlig" grunning.

Det er ikke "mange år siden" der ble malt. Og tapeten ser ut til å være sånn "miljøstrie" som er malt, alrså tapet laget for å male. Utfra sånn det ser ut ved noen spikerhull. Litt sånne sår som vi sparkler først. Ikle perfekt siden tapeten ikke ee glatt, men bedre enn sånn det er. Og trolig blir det bak klesskapet eller bak senga uansett.

Innredning ikke helt bestemt. Avhengig av om hun skal få halvhøy seng (eller høy) eller ei. Pga vindu må den da på motsatt vegg i så fall.

burde grunne mdf-en, byggmesteren vår sa det at vis vi ikke grunna først så kunne malingen løsne i flak, særlig om noen dunka innatt.

Jeg (les mamma) skal male barnerommet til mini, mdf vegger, fabrikkmalt. sjekket både med byggmester o gmalingsbutikk og begge anbefalte 1 strøk grunning, 2 strøk maling.

Malinga står jo at den er til bruk på bla mdf?

Jeg antar det er det, det ser ut som bred panel men vi antar det er plater de har satt opp.

Sannelig ikke barebare å pusse opp rom som noen andre har gjort før.... Den veggen blir egen farge og vi får sikkert nok tilovers til å gjøre det igjen om det faller av...

Men den er ikke som den mfd-en vi har i gangen. Den har jo en nærmest "plast-aktig" overflate, dette her ser mattere ut og kjennes ut som maling

(den i gangen ville jeg ikke prøvd å male uten en form for... Heftgrunning eller noe sånn

Jeg ville ha fulgt produsentens anbefalinger. Går nok veldig fint. :)

Back
Topp