Kiropraktor/fysiohenvisning?

Frkmy

Betatt av forumet
Jeg har fått noe jeg tror er en låsning i bekken/korsryggen, på venstre side av halebenet. Dette begynner å bli veldig vondt når jeg går, så dette må jeg få sjekket ut! Det jeg lurer på er om man får henvisning av lege til dette? Er bekymret for at det skal koste skjorta om jeg tar kontakt med kiropraktor direkte, men vet ikke om dette er noe vi får dekket heller.. Noen som vet?

Jeg vet ikke helt sikkert med kiropraktor, men jeg fikk henvisning til fysio.
Fastlegen min var på ferie, så ringte en vikarlege. Fikk da henvisning uten å ha time. Og den henvisningen ga meg ingen rettigheter. Heldigvis kontaktet jeg en fysio som jobber veldig mye med gravide. Så hun redigerte "diagnosen" når hun la det inn i sitt system. Alt er da gratis for min del.
Jeg er kun på fellestreninger med andre gravide i dag.

Skal spørre henne på neste time om hun også kan ta en time med meg for å jobbe litt med nakken min som er ganske plagsom for tiden. Dette kan jeg i tilfelle betale for om jeg må (noe jeg forsåvidt forventer)

Jeg har fått noe jeg tror er en låsning i bekken/korsryggen, på venstre side av halebenet. Dette begynner å bli veldig vondt når jeg går, så dette må jeg få sjekket ut! Det jeg lurer på er om man får henvisning av lege til dette? Er bekymret for at det skal koste skjorta om jeg tar kontakt med kiropraktor direkte, men vet ikke om dette er noe vi får dekket heller.. Noen som vet?
Kiropraktor får man ikke dekket, med derimot ofte timen på kort varsel mange steder..har hjulpet meg mye så det har vært verdt det. Fysio kan man få henvisning til (men må betale egenandel såvidt jeg vet), men problemet er å finne noen med kommunal avtale og ledig time før svangerskapet er over, var min erfaring fra sist..sikkert stor variasjon i kommunene. Endte opp hos privat og måtte dermed betale selv likevel.

Fysio kan man få henvisning til (men må betale egenandel såvidt jeg vet)
Min fysio er gratis. Hadde først en time hvor det bare var meg og henne. Nå får jeg gratis gruppe-trening to ganger i uka for å "holde alt ved like". Hun har også sagt ifra at dersom ting blir verre så skal jeg si ifra så får jeg timer med henne for behandling igjen (telemark)

Min fysio er gratis. Hadde først en time hvor det bare var meg og henne. Nå får jeg gratis gruppe-trening to ganger i uka for å "holde alt ved like". Hun har også sagt ifra at dersom ting blir verre så skal jeg si ifra så får jeg timer med henne for behandling igjen (telemark)
Høres ut som et veldig bra opplegg synes jeg :)

Dette høres bra ut ja! Får håpe det er sånn i min kommune også :) synd at det er variasjoner i tilbudet. Har kontaktet jordmor så får se hva hun sier :)

Hadde veldig god effekt hos naprapat sist svangerskap når bekkenet mitt låste seg. Kunne knapt bevege meg og alt gjorde vondt. 2 (vonde) behandligner senere og jeg kunne gå i jobb. Hadde jo selvsagt ubehag resten av svangerskapet men ikke slik krykke, ikke bevegeseg vondt.

Men ja det kostet jo endel husker jeg og hverken det eller kiropraktor er dekket (noe som er veldig merkelig siden en kiropraktor både kan henvise og sykemelde)

Dette høres bra ut ja! Får håpe det er sånn i min kommune også :) synd at det er variasjoner i tilbudet. Har kontaktet jordmor så får se hva hun sier :)
Jeg snakka også med jordmor, men fikk beskjed om at det var lege som måtte henvise. Vet ikke om det er sånn hos dere, men bare til info :)

Hos oss er hverken kiropraktor eller naprapat gratis, bare fysio. Jeg valgte derfor å gå til fysio først

Jeg fikk henvisning fra fastlege til fysio pga bekkenløsning, for min del ble jeg nødt til å betale nesten 300kr I egenandel for første time.. vurderer og kontakte fastlege for å høre om det skal være slik når man går til fysio pga graviditet.

Jeg fikk henvisning fra fastlege til fysio pga bekkenløsning, for min del ble jeg nødt til å betale nesten 300kr I egenandel for første time.. vurderer og kontakte fastlege for å høre om det skal være slik når man går til fysio pga graviditet.
Er slik hvis ikke legen skriver gangvansker på henvisning, så kontakt legen og få ny henvisning hvor det står gangvansker så blir alt gratis. Ellers må en dessverre ut med egen andel :(

Har gått til kiropraktor for bekkenlåsning og smerter i øvre del i ryggen.. kostet ca 400 kr hver gang... men nå dro jeg til legen og fikk henvisning til fysio, hvor hun skrev begynnende bekkenløsning og trening i forhold til tungt arbeid på jobb :) får dette gratis :) så tar kiropraktor ved låsninger og fysio for trening/forebygging :)

Back
Topp