Styrtfødsel

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Om litt over en time så er det allerede en uke siden vannet gikk og fødselen startet. Uka har gått utrolig fort, fortere enn forventet!
Men i løpet av disse dagene så har jeg fått tenke litt over fødselen og hvordan jeg opplevde det hele.
Min fødsel går under styrtfødsel, da jeg bare var i aktiv fødsel i 2 timer. Jeg gikk fra 4 cm til 10 cm på kun 45 min og fødselen ble veldig intens! Jeg fikk knapt tid til å trekke pusten mellom riene, og til slutt kastet jeg inn håndkleet og gråt etter epidural men da hadde jeg allerede full åpning og det var for sent.
Når jeg tenker tilbake så føler jeg at jeg mistet fødselsopplevelsen litt ettersom ting gikk så raskt. Jeg kom rett inn på fødestua, ble undersøkt, også forsvant jordmor ut da hun trodde at det skulle ta mye lenger tid. Jordmor fikk sjokk neste gang hun kom inn og jeg hadde full åpning.
Jeg vet jeg er heldig som hadde en så raskt fødsel, og mange syntes nok at jeg har sluppet veldig lett unna, men er det flere der ute som har opplevd en styrtfødsel som følte de mistet fødselsopplevelsen litt?
En styrtfødsel var absolutt det siste jeg forventet som førstegangsfødene, jeg var mer forberedt på hastesnitt enn fødselen jeg hadde.

Jeg har hatt to styrtfødsler. Det er rimelig heftig, ja. Den første styrtfødselen, altså min fødsel nr 2, var flott likevel. Det var fordi jordmor var rolig og flink og informerte meg hele tiden om hvordan det gikk, var opptatt av meg og roste meg masse. Første fødsel hadde også vært rask så hun skjønte at hun måtte være der hele tiden. At hun var det, var svært viktig for fødselsopplevelsen.

Forrige fødsel hadde jeg en jordmor som gledet seg veldig til vaktskiftet og selv om jeg og mannen sa fra flere ganger at dette går fort, gikk hun ut flere ganger og utsatte undersøkelse av meg. Midt i vaktskiftet fikk jeg pressetrang og ringte febrilsk i snora og ny jordmor med student samt barnepleier løp rundt for å finne håndklær, fotstøtter osv osv fordi ingenting var klart. Lite hyggelig, veldig stressende og en mye kjipere opplevelse enn fødsel nr to.

Jeg vil på det sterkeste(!!!) anbefale deg å be om en samtale på sykehuset i etterkant. Om en fire uker eller så når det hele er litt på avstand, men likevel ferskt. Dette for å få svar på alle dine spørsmål (skriv ned alle spørsmål du har de neste ukene!). Og for å legge en plan for eventuelle senere fødsler og forebygge fødselsangst.

Klem til deg! Tøffing!

Føler definitivt på det samme! Har to styrtfødsler bak meg, på 1,5 time og en på 1 time. Helt sinnsyke fødsler begge to, men jeg husker jo absolutt ingenting fordi det ble så intenst. Etter min andre styrtfødsel ba jeg om en samtale for å få vite hva som egentlig sjedde under fødselen. Her var de obs på at det kunne gå fort så de hadde alt klart v utstyr heldigvis. Første gangen var ingenting klart så alt var bare kaos både under pressinga og iallefall etterpå. Morkaka deisa i gulvet og det var blod overalt! Egentlig ganske morsomt å tenke tilbake på, men veldig stressende der og da, hehe. Uansett, jeg fikk aldri noe gjennomgang første gangen så denne gangen var jeg kjempenervøs og stressa for en lik opplevelse. Det gikk enda fortere denne gangen, men likevel føler jeg at det var en mer kontrollert pg fin fødsel. Mye pga jeg var forberedt på at det kunne gå fort, men også fordi jeg prata både i forkant og i etterkan av fødselen med en jordmor :)

Jeg hadde styrtfødsel denne gang, 20 minutter. Var faktisk livredd fordi jordmødrene fikk litt panikk. Ingenting var klart og jeg fødte på en rammemadrass. Tror de angret på at de ikke hadde tatt på forkleet sitt engang. Men, har vært hos min jm to ganger etter fødsel og snakket ut. Nå tenker jeg bare på det som en fantastisk opplevelse. Første gang jeg ikke har trengt å sy etter fødsel også☺️

Jeg hadde også styrtfødsel med min første. Vannet gikk på kvelden, ingen rier med det første, men ringte føden og de ba meg komme for sjekk. Den kvelden var det fullmåne og stappfullt på føden så jeg så nesten ikke til Jordmora. Lå med ctg og hadde ingen rier. Jordmor skulle fikse noen papirer også sende oss hjem da som hun sa "det tar laaang tid med førstegangsfødende". Tror det tok 15-20 min før hun kom tilbake og da sto jeg å holdt fast i senga for riene kom i ett sett, uten pustepauser og hun mente jeg fortsatt skulle hjem men jeg nekta å dra før hun sjekket åpninga og da hadde jeg 8 cm åpning. 25 min etterpå var snuppa ute og jeg i kjempe sjokk. Dette er 8 år siden og jeg var bare 20 år. Bearbeidet aldri følelsene etter fødselen eller dagene på barsel og fikk fødseldeperesjon så det ble en lang vei å gå, men det gikk bra til slutt og denne gangen så håper jeg at jordmor hører litt mer på meg :angelic:

Jeg hadde også styrtfødsel med min første. Vannet gikk på kvelden, ingen rier med det første, men ringte føden og de ba meg komme for sjekk. Den kvelden var det fullmåne og stappfullt på føden så jeg så nesten ikke til Jordmora. Lå med ctg og hadde ingen rier. Jordmor skulle fikse noen papirer også sende oss hjem da som hun sa "det tar laaang tid med førstegangsfødende". Tror det tok 15-20 min før hun kom tilbake og da sto jeg å holdt fast i senga for riene kom i ett sett, uten pustepauser og hun mente jeg fortsatt skulle hjem men jeg nekta å dra før hun sjekket åpninga og da hadde jeg 8 cm åpning. 25 min etterpå var snuppa ute og jeg i kjempe sjokk. Dette er 8 år siden og jeg var bare 20 år. Bearbeidet aldri følelsene etter fødselen eller dagene på barsel og fikk fødseldeperesjon så det ble en lang vei å gå, men det gikk bra til slutt og denne gangen så håper jeg at jordmor hører litt mer på meg :angelic:
Er kun 22 år selv så føler meg litt sårbar... Trist å høre at det gikk den veien, får krysse fingrene for at det blir enklere denne gangen! ❤️
Mange tenker nok at vi har vært heldige som hadde en så rask fødsel, og på mange måter er vi det, men vi fikk rakk knapt å forstå at fødselen var igang før vi lå der med en liten baby på brystet!
Når det er så mye hormoner og følelser i spill så må alt bearbeides!

Jeg hadde styrtfødsel denne gang, 20 minutter. Var faktisk livredd fordi jordmødrene fikk litt panikk. Ingenting var klart og jeg fødte på en rammemadrass. Tror de angret på at de ikke hadde tatt på forkleet sitt engang. Men, har vært hos min jm to ganger etter fødsel og snakket ut. Nå tenker jeg bare på det som en fantastisk opplevelse. Første gang jeg ikke har trengt å sy etter fødsel også☺️
Jeg har ikke fått pratet ut med jordmor enda, håper virkelig det skal hjelpe for meg også :)
Jeg var førstegangsfødene og har dessverre ingen andre fødsler å sammenligne med, neste fødsel kanskje varer i 20 timer og jeg lengter etter styrtfødsel :)

Jeg kom inn med 4cm åpning og fikk beskjed om at jeg måtte føde med en gang for 2 år siden. Og jeg kjenner igjen den følelsen av å være snytt for en fin opplevelse. Og Mannen min like så. ALT var så panisk, og vi sto igjen helt sjokka.

Håpet er at denne gang skal vi få en fin opplevelse sammen. Det ble knalltøft for han som 1.gangs pappa og få en sånn opplevelse.
Eneste han fikk hjelpe til med var ring i snora ring i snora vi må få henne til haste ks ... Ingen lege kom å han ringte å ringte i denne snora...
Til slutt måtte bare JM be meg om å presse siden jeg hadde født før så gikk det jo, men jeg var helt i sjokk etterpå, og mannen like så.

Jeg har hatt styrtfødsler med alle 3. Nr 1: 2t 50min. Nr 2: 1t 30min. Nr 3: 1t 10min. Dette fra første lille magesmerte til de var ute.
Det var kaotisk og dramatisk med de 2 første, pappaen rakk fødselen med 5minutter med nr.2.
Hadde så vonde opplevelser etter de 2 første, at jeg var livredd denne gangen. Fikk aldri snakket ut om det... Endte i depresjon begge gangene.

Denne gangen fikk jeg snakket ordentlig ut med JM etter fødsel. Nå sitter jeg igjen med en helt annen følelse :)

Er kun 22 år selv så føler meg litt sårbar... Trist å høre at det gikk den veien, får krysse fingrene for at det blir enklere denne gangen! ❤️
Mange tenker nok at vi har vært heldige som hadde en så rask fødsel, og på mange måter er vi det, men vi fikk rakk knapt å forstå at fødselen var igang før vi lå der med en liten baby på brystet!
Når det er så mye hormoner og følelser i spill så må alt bearbeides!
Sniker:) høres veldig ut som min første fødsel, og når jeg leste du er like gammel som jeg var da også, måtte jeg bare svare:)
Kjenner meg veldig igjen i det med å miste opplevelsen<3
nå er det veldig kort siden du fødte og du får helt sikkert bearbeidet det, virker som du er bevisst på det:)

Snakket masse til samboer om det, om og om igjen. Heldigvis trengte han også å prate. Og vi hadde samtale med jm før hjemreise, det er i hvert fall vanlig her. Jeg hadde da vært på sykehuset en uke siden barnet var til observasjon. Så hadde fått tenkt litt mer enn om det var dagen etterpå.

Noe jeg også gjorde som jeg tror var veldig nyttig, er at jeg skrev hele historien med fakta og følelser bare for å skrive det av meg også. Følte meg veldig lettet da jeg visste det var skrevet ned. I dokumentet skrev jeg også forslag til hva jeg ønsket å gjøre annerledes neste gang.

Selv om det kanskje var en god fødsel, jeg elsket det og var positivt overrasket, følte meg kun snytt for lengden.. så må nok de aller fleste bearbeide opplevelsen litt tenker jeg.

Fødte nummer to nå i juli og det gikk ganske fort, men var mye vondere og hardere mener jeg. Allikevel ikke hatt det behovet for å snakke om det som sist gang. :)

Håper alt går bra med dere og at dere får bearbeidet godt videre:) og gratulerer med den lille!!<3

Jeg har hatt styrtfødsler med alle 3. Nr 1: 2t 50min. Nr 2: 1t 30min. Nr 3: 1t 10min. Dette fra første lille magesmerte til de var ute.
Det var kaotisk og dramatisk med de 2 første, pappaen rakk fødselen med 5minutter med nr.2.
Hadde så vonde opplevelser etter de 2 første, at jeg var livredd denne gangen. Fikk aldri snakket ut om det... Endte i depresjon begge gangene.

Denne gangen fikk jeg snakket ordentlig ut med JM etter fødsel. Nå sitter jeg igjen med en helt annen følelse :)
Samboer rakk fødselen med 5 minutter her også!
Tror jeg skal ringe jordmoren min imorgen og avtale tid for å prate med henne :)

Back
Topp