Tyrkia?

mrs.g

Glad i forumet
Vi har en uke ferie i september, og lurer på hvor vi skal reise. Tyrkia er (naturlig nok) veldig billig nå, og det er mange ledige plasser på charterturene. Det koster liksom 5000kr for to personer i en uke (fly+hotell+frokost). Og da er det skikkelig luksushotell også!

Men så er jeg litt skeptisk til å reise til Tyrkia. Både pga situasjonen som har vært der i det siste (terror og statskupp), selv om jeg tror turiststedene er ganske trygge, men også fordi jeg alltid har vært litt skeptisk til Tyrkia og bakterieflora og sånt. Ser liksom for meg at det er lettere å bli magesyk der enn f.eks Spania, Hellas, Italia osv.

Hva ville dere gjort? Vi kan tydeligvis spare ca 10.000kr på å reise til Tyrkia, men er det verdt det?

Er ikke noe problem å reise til Tyrkia.. Vi dro dit 2-3 dager etter skytingen/bomben i Istanbul, og min far og fruen dro uken etter militærkuppet. Ingen av oss har følt oss utrygge. Så lenge man drar til turistplasser som Alanya, Marmaris, Side, Kemer så er sjangsen liten for voldsomheter slik som vi har sett i media.

Ang bakteriefloraen: Jeg har vært rundt 20 ganger i Tyrkia siden 2008. Fra 2011-2014 var jeg der 3-4 ganger i året, hvorav ene oppholdet var tre måneder i strekk. Jeg har _aldri_ vært plaget med magen der nede. Og er man så uheldig at man blir dårlig, så er apotekmedisinene der nede bedre og mer effektive mot mageproblemer grunnet bakteriefloraen enn hva norske medisiner og remedier er:) Anbefaler heller ikke å kjøpe noe mot feriemage her i Norge, da den uansett ikke er beregnet på bakteriefloraen i Tyrkia:)

Og blir dere syke, enten det er det ene eller det andre så har de en sprøyte de stikker i rumpa til folk som tydeligvis er en vidundermedisin;) Mange tyrkere løper til sykehuset for å få denne sprøyta i skinka med en gang de klør litt i halsen eller innbiller seg at de er på vei til å bli dårlig;) Og flere jeg har reist med fra Norge har kun positivt å si om denne injeksjonen;)

Håper dere får en fin ferie, spør gjerne hvis du lurer på noe:)

Jeg personlig hadde ikke reist til Tyrkia nå. Men det er forde jeg hadde gått rundt å følt meg utrygg. Men, det er meg da :-)

Jeg personlig hadde ikke reist til Tyrkia nå. Men det er forde jeg hadde gått rundt å følt meg utrygg. Men, det er meg da :-)
Jeg føler meg ikke trygg noen steder lenger nesten. Slitsomt at man skal gå rundt å være redd fordi noen tror de eier hele verden og kan gjøre akkurat det som passer dem.. Så jeg prøver å komme meg ut og reise uansett, og gjøre det beste ut av det. Men jeg reiser ikke til de landene som har vært mest utsatt for sånne grusomme handlinger.

Går sikkert helt fint å reise til turistplassene i tyrkia, men jeg kjenner at jeg ville ikke dratt. Mest fordi jeg synes tyrkia er et ufyselig land, der bl.a flere tusen voldtektssaker er løst med at voldtektsmannen gifter seg med offeret! Usj.
vi dro litt utenfor Nice på ferie, da det var veldig billige billetter dit en stund:)

Vi avbestilte turen til Tyrkia. Jeg tror turiststedene og storbyene er de mest utsatte jeg da. Mens landsbyer og andre ikke så kjente steder er trygt, men hvem vil vel dit?

Hadde aldri i verden dratt til Tyrkia... "/ men det er jeg :)

Vi var der i juli og dro hjem to dager etter kuppet! Merket ingenting og hadde ikke vist om det hadde det ikke vært for media :P Hvis man skal være redd for terror kan man ikke dra noen plass tenker jeg. Vi hadde kjempe fin tur, ingen ble dårlige, har da en på 3 år, minste på 1 år og alle helt fine :) Men reis så klart til turistplass, ikke Istanbul og Ankara typ ;)

Vi ser på et Ving-hotell på et typisk turiststed. Det er jo chartertur vi skal på, ikke backpacking i storbyene. Det hadde vi selvfølgelig aldri vurdert.

Vi avbestilte turen til Tyrkia. Jeg tror turiststedene og storbyene er de mest utsatte jeg da. Mens landsbyer og andre ikke så kjente steder er trygt, men hvem vil vel dit?
Den uroen som har vært i Tyrkia har gått faktisk mest ut over lokalbefolkningen og ikke turistene... Så man er mindre utsatt på de typiske turist stedene i Tyrkia enn feks Thailand. I Thailand er det no uro pga det troligens vil komme et Tronsskifte. Og det er desverre ikke lokalbefolkningen dette går ut over direkte men turismen, som igjen slår indirekte men hardt på lokalbefolkningen.
Når det er sagt jeg hadde heller valgt Tyrkia over Thailand nå. Men uansett man skal følge UDI sine anbefalinger.

Vi vil reise i oktober, og som du sier Tyrkia er nesten eneste alternativ. Vi ønsker ikke å dra til Tyrkia da begge har vært der før og frykt for uroligheter.
Vi har sett på storbyferie. Gdansk, Riga, London... Spaferie.
Er jo siste gangen vi kan reise alene :p

Ingen fare og reise til Tyrkia! Det er stille og rolig der. Skal man se på trygghet, er det ikke noe mer trygt her i lille Norge, enn Tyrkia eller andre land. Følg UD sine råd, og ikke la frykt bestemme over livene deres :)

Ingen fare og reise til Tyrkia! Det er stille og rolig der. Skal man se på trygghet, er det ikke noe mer trygt her i lille Norge, enn Tyrkia eller andre land. Følg UD sine råd, og ikke la frykt bestemme over livene deres :)
er helt enig med deg... er faktisk mer utrygt å reise til feks frankrike enn tyrkia...

Jeg og magen reiser til tyrkia 1 oktober og blir i en uke. Har 50% Tyrker i magen , så pappan og jeg skal dra på en UL sammen for å se om vi kan få vite hvilken kjønn vi venter. Jeg hadde ikke tvilt på tyrkia som reise mål. Blir rett å slett litt lei meg av å lese noen av kommentarene her.
Sverige har forresten et av verden høysete voldtekts rates !! just saying.

Bare å reise!!:) statistikken for terror er uansett lavere nå en den var for noen tiår siden faktisk. Ellers er det få steder man får så god service som i Tyrkia :)

Jeg hadde ikke tatt sjansen på Tyrkia. Men fått litt skrekken generelt sett denne sommeren

Vi endte opp med å bestille tur til Rhodos i stedet. Fant et godt tilbud, og det så veldig fint ut der :-)

Back
Topp