Fødselspermisjon for far

August16spire

Elsker forumet
Litt tricky spm. Gubben har ut denne uka med ferie, lillegutt kom til verden 10.august. har han rett til 14 dager fødselpermisjon etter ferien? Evt at 14 dager etter fødsel endres til permisjon og ferie blir tilgode?

Det er vel opp til jobben hans og bestemme. Det er frivillig for bedrifter om far får disse to ukene betalt eller ikke :-)

Litt tricky spm. Gubben har ut denne uka med ferie, lillegutt kom til verden 10.august. har han rett til 14 dager fødselpermisjon etter ferien? Evt at 14 dager etter fødsel endres til permisjon og ferie blir tilgode?

Dette tenker jeg dokke må høre med arbeidsgiver om. Fødselspermisjon har han rett på uansett (om den er ulønnet eller lønnet er opp til arbeidsgiver), og det er via avtale med arbeidsgiver (nav har ingenting med dette å gjøre). Så jeg tenker det at hvis han har en grei arbeidsgiver, så får han "omgjort" denne ferien sin som han har hatt no til fødselspermisjonen slik at han får tilgode ferien sin (hvis dette passer dere best). Eller at han kan ta de 14 dagene rett etter ferien sin feks.
Men som sagt, dette må dokke bli enige om mellom arbeidsgiver og taker :)

Hvis du skjønte hva jeg meinte? Litt vanskelig å forklare. Hehe :)

Tror det er vanlig at permisjon skal tas i forbindelse med fødsel.. Men bare hør med arbeidsgiver om han evt kan ta den nå. Men som sagt over her, opp til arbeidsgiver om de vil lønne.

Her for samboeren permisjon når den tid kommer, men uten lønn.

Back
Topp