Vognverden...

tingeling1990

Glad i forumet
Det er en stor verden det!:p hvor begynner man?:s Jeg er førstegangs og føler jeg baaader i tilbud av alle mulige typer vogner!:p Har tittet på både på nett og i butikk for å se hva som finnes.. Det er ikke bare 1 type modell nei!:p Vogn er ikke bare vogn tydeligvis! Såå.. noen som har et tips på hvordan jeg skal gå frem med handel av vogn? Skjønner mye er smak og behag også, men hva er viktig at en vogn skal inneholde? Jeg hadde tenkt på en vogn jeg egentlig kan bruke over alt (på veien, på kjøpesenteret, kanskje en grussti) og som er lett å pakke ned og hive i bagasjen på bilen. Ser mange skriver om vinterbaby og sommerbaby, mange skriver at vognen er for kort.. kombivogn.. forovervent, bakovervent, begge deler.. bag type.. osv.. Jeg føle jeg går meg vill når det gjelder akkurat dette :p Hva trenger januarbarna våre? :) Noen erfarne med en «mal» for håpløse førstegangs som meg?:p Er ikke så opptatt av nyeste modell og ny vogn, men hvilke type vogn jeg burde titte etter :) Er jeg alene om dette?:p

Gå i butikken og prøvetrill, er mitt beste råd. Så kan du se om du liker vendbare hjul eller ei, tre hjul va fire, og få demonstrert hvordan vogna slås sammen og hvordan bag/bagdel løsnes for å tas inn.

Kommer du til å trille mest i by, eller på turer langt mer variabelt terrent, har man ulike behov.

Har dere stort bagasjerom, eller lite? Det er også et poeng :)

Gå i butikken og prøvetrill, er mitt beste råd. Så kan du se om du liker vendbare hjul eller ei, tre hjul va fire, og få demonstrert hvordan vogna slås sammen og hvordan bag/bagdel løsnes for å tas inn.

Kommer du til å trille mest i by, eller på turer langt mer variabelt terrent, har man ulike behov.

Har dere stort bagasjerom, eller lite? Det er også et poeng :)

Føler meg så håpløs, hehe :p har prøvd litt forskjellig og for min del virker alle like greie egentlig.. derfor vanskelig med å vite hva forskjellen egentlig er og hva jeg trenger:p men er kanskje noe hjelp i å spørre i butikken også.. vi har stort bagasjerom og jeg kommer vell til å bruke vognen til mest hverdagslige ting og veier, og kanskje en tur i ny og ne på grusstier eller noe slikt.. vanskelige greier:p

Det er nok ikke lett å få alt. Vi har en emmaljunga vogn. Den er fantastisk igrunn men litt tung og stor å ta med i bagasjerommet. Vi har en som er mindre og enkel å kjøre på kjøpesenteret men den hater gutten vår og får ikke sove i den uansett hvor trøtt han er.

Jeg er også førstegangsfødende :) Søskenbarnet mitt fikk unge i juni og jeg var på besøk i juli og da fikk jeg sett og prøvd vogna deres (Brio Smile). Den syns jeg var kjempe deilig og ønsket meg den med en gang uten å vite noe spesielt om den :p Den siste tiden har jeg lest om vogner som har kommi best i test på nett og der var jaggu i meg den vognen (bare at den har skiftet navn til Britax Smile 2). Jeg sjekket så om vognen fylte de kriteriene vi hadde, og den oppfyller alle hittil :) Det eneste vi må få sjekke/prøve ut er om vi får plass til den i bagasjerommet (tror det!). Så den skal vi kjøpe som en pakke i Sverige tenkte vi :-)

Vi har valgt vogn utifra utseende :p

Til min første valgte jeg en emmaljunga Edge duo vogn. Den er veldig populær her omkring så jeg var igrunn aldri i tvil. Det er en stor og robust vogn, som passer her på landet hvor jeg bor.. Jeg bor 1t kjøretur unna Oslo så jeg har fått testen den i byen også. Den er jo litt stor mellom alle klesstativene, men nå flyr ikke jeg på shopping hele tiden så en emmaljunga passet utmerket mine behov. Bor man derimot i Oslo og er mye på cafe og utenom byen, ville jeg valgt en som er mindre..
Men som andre her skriver, reis i en butikk å se vognen på ordentlig. :)

Okej, tusen takk for mange nyttige tips alle sammen! :)

Men det står mye om kombivogner blant annet.. er dette vogner med en bagdel for første delen av nyfødt tiden og en sittedel for senere bruk? Og sportsvogner, er dette vogner en også kan bruke generelt men er spesielt gode ved sportsaktiviteter?

Okej, tusen takk for mange nyttige tips alle sammen! :)

Men det står mye om kombivogner blant annet.. er dette vogner med en bagdel for første delen av nyfødt tiden og en sittedel for senere bruk? Og sportsvogner, er dette vogner en også kan bruke generelt men er spesielt gode ved sportsaktiviteter?

Kombivogner har en bag som står inni sittedelen, ja. Duovogner har en egen sportsdel/sittedel og egen bagdel, man bytter hele "toppen", men tror det er ganske lett.

Duovogner har større bag og gjerne finere sittedel, syns jeg, men er mer tungvindt om man skal ta bagdelen ut hvis babyen sover for eksempel. Virker tyngre og mindre håndterlig?

Arvet en gammel simo kombi til første, og syns den var veldig fin til baby, elsket gummihjulene, og gitter-understell. Savnet bare å kunne justere høyde på håndtak og skifte retning på håndtak/vogn. Sittedelen var ikke så fin da. Men tror jeg går for simo eller emmaljunga, liker dem godt. Må bare se hva som selges brukt.

Det er en stor verden det!:p hvor begynner man?:s Jeg er førstegangs og føler jeg baaader i tilbud av alle mulige typer vogner!:p Har tittet på både på nett og i butikk for å se hva som finnes.. Det er ikke bare 1 type modell nei!:p Vogn er ikke bare vogn tydeligvis! Såå.. noen som har et tips på hvordan jeg skal gå frem med handel av vogn? Skjønner mye er smak og behag også, men hva er viktig at en vogn skal inneholde? Jeg hadde tenkt på en vogn jeg egentlig kan bruke over alt (på veien, på kjøpesenteret, kanskje en grussti) og som er lett å pakke ned og hive i bagasjen på bilen. Ser mange skriver om vinterbaby og sommerbaby, mange skriver at vognen er for kort.. kombivogn.. forovervent, bakovervent, begge deler.. bag type.. osv.. Jeg føle jeg går meg vill når det gjelder akkurat dette :p Hva trenger januarbarna våre? :) Noen erfarne med en «mal» for håpløse førstegangs som meg?:p Er ikke så opptatt av nyeste modell og ny vogn, men hvilke type vogn jeg burde titte etter :) Er jeg alene om dette?:p
Jeg anbefaler emmaljunga city cross:) har hatt mange vogner, men mest fornøyd med denne. Fire hjul er et must for min del og føler disse er tryggere også til bruk i BHG. Bagene på emmaljunga er dype og lune noe jeg ser på som viktig for vinterbarn. Simo er også gode vogner, men for stor etter min smak.

Vi kjøpte nettopp en emmaljunga nitro air (lufthjul), med svingbare hjul i front. Ligner veldig på Stokke trailz sin. Vi er også førstegangsfødende, og har kun testet den i butikk og utenfor på grusen hjemme. Det er en 2016 modell, og er kjempe lett vekt på den. Smal vogn som får fin plass i bilen og er veldig vendbar i svingende. Virker som en bra "all-around" vogn. Fikk beskje at med de luft hjulene så er den fin på alt føre som grus og lignende.

Til min første valgte jeg en emmaljunga Edge duo vogn. Den er veldig populær her omkring så jeg var igrunn aldri i tvil. Det er en stor og robust vogn, som passer her på landet hvor jeg bor.. Jeg bor 1t kjøretur unna Oslo så jeg har fått testen den i byen også. Den er jo litt stor mellom alle klesstativene, men nå flyr ikke jeg på shopping hele tiden så en emmaljunga passet utmerket mine behov. Bor man derimot i Oslo og er mye på cafe og utenom byen, ville jeg valgt en som er mindre..
Men som andre her skriver, reis i en butikk å se vognen på ordentlig. :)
Dette var (og blir) vår byvogn, bor i Oslo. Funket veldig greit synes jeg, og like bra på en runde på grusvei i marka mens babyen fortsatt var så liten at han måtte ligge i bag. Litt stor, men ikke større en at den gikk fint inn i min lille Nissan leaf :) Sov også i denne i barnehagen første året, og den er like fin. Anbefaler denne som "allround" inntil det er mer aktuelt med en enklere type trille :)

Når det gjelder svingbare hjul på vinteren synes jeg dette funker svært dårlig..men om man unngår disse dagene er det nok veldig praktisk for fine veier og "kjøpesentertrilling":)

Vi ville ha duovogn, og stor bag pga vinterbarn og mulighet for å pakke minsten godt inn uten at det ble for trangt. Vi var ikke i tvil når det gjaldt vendbare framhjul, det måtte vi ha ;) Falt også veldig for trehjulingene, og med mulighet til å låse framhjulet. Vi har ikke behov for diger bag/kurv under vogna, da er det viktigere at vogna ikke er altfor stor når den er klappet sammen.
Hos oss blir det TFK joggster twist med Quickfix-bagen :) Likte veldig godt at den har håndbrems!

Det høres ut som du har litt av de samme behovene som oss, og da vil jeg absolutt anbefale deg en vogn med svingbare forhjul, men pass på at de ikke er for små, da står du fast i hver minste dump og i snøen ... Jeg har handlet i nærbutikken vår, en trang Kiwi-butikk, med både faste og svingbare hjul, med vogna i den ene hånda og en liten handlekurv på hjul i den andre. Hver gang jeg skulle svinge mellom hyllene, måtte jeg slippe kurven og bruke begge hender til å snu vogna med når jeg hadde faste forhjul, med svingbare kan du kjøre slalåm med vogna med lillefingeren ☺
Fordelen med duovogn framfor kombivogn er at i duovogna fjerner man sittedelen helt når man bruker baggen, mens i kombivogna setter man baggen oppi sittedelen. Kombivogna blir derfor gjerne tyngre enn duovogna. Bare pass på at du får en vogn der det er lett å ta baggen av og på!

Førstegangs her og! :)
Vi har valgt Stokke trailz, valgte den først pga utseende. Har prøvd den i butikk og hos bekjente som har den og den er perfekt. Var også den vi fikk anbefalt på butikken :))

Back
Topp