Fødested

klatremusa

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Junibarna 2019
Snøkrystallene2021❄️
Dere som har født før, hvor fødte dere sist og var du fornøyd?
Dere som er førstegangs, hvor blir dere å føde?

Selv fødte jeg på UNN tromsø og var stort sett veldig fornøyd:)

Velger å føde i Lillehammer, selv om det er lenger unna enn Elverum. Hørt mye negativt om Elverum, og synes personlig at Lillehammer har et mye finere og koseligere sykehus.

Jenta ble født på Akranes sykehus (Island) og gutta er født hjemma i stue i Reykjavik.
Hvis alt er bra da blir den lille også født hjemma i stue men i Oslo denne gangen.

Rikshospitalet. Fullstendig kaos de dagene vi var der, jordmødrene sa det selv at det var kaos, jeg hadde ikke en god opplevelse og følte meg veldig lite sett, utrygg og ble veldig engstelig. Drar ikke tilbake dit. Denne gangen blir det nok Ahus (planlagt ks) :)

Har født på sykehuset i Arendal 2 ganger, og var veldig fornøyd med det :) 3.gang ble det kr.sand og jeg syns det var veldig greit der også frem til epikrisen kom i postkassen :(

Jenta ble født på Akranes sykehus (Island) og gutta er født hjemma i stue i Reykjavik.
Hvis alt er bra da blir den lille også født hjemma i stue men i Oslo denne gangen.
Wow! Så kult. Lyst å skrive litt om hjemmefødsel?

Fødte på SUS (Stavanger) for snart halvannet år siden. Fødselen gikk så raskt at jeg ikke fikk gjort de store analysene. Men flinke og proffe folk. Barselhotellet var mest kaos, med ei lita ei som helst ville skrike og ikke sove...

Jeg fødte på ABC klinikken på Ullevål sykehus sist og ønsker å gjøre det denne gangen også hvis jeg oppfyller kriteriene! Supert opplegg og følte oss veldig godt ivaretatt! Men fødte i oktober sist, tipper det er et litt større press og litt mer kaos i april :P

Rikshospitalet. Fullstendig kaos de dagene vi var der, jordmødrene sa det selv at det var kaos, jeg hadde ikke en god opplevelse og følte meg veldig lite sett, utrygg og ble veldig engstelig. Drar ikke tilbake dit. Denne gangen blir det nok Ahus (planlagt ks) :)

Jeg var ôgså på Riksen, og ble helt fantastisk ivaretatt både under en tøff fødsel og akutt ks, og spesielt de 6 dagene vi måtte være der etter fødsel.. Så jeg ønsker meg tilbake dit, selv om vi ikke bor i Oslo nå.

Jeg var ôgså på Riksen, og ble helt fantastisk ivaretatt både under en tøff fødsel og akutt ks, og spesielt de 6 dagene vi måtte være der etter fødsel.. Så jeg ønsker meg tilbake dit, selv om vi ikke bor i Oslo nå.
Jeg har i 3 år fått behandling for PTSD etter opplevelsen jeg hadde der. Så jeg skal IKKE tilbake...

2 ganger i Trondheim og Drammen nå sist. Syntes det var fint i Trondheim. Ikke fornøyd med Drammen, så håper på hjemmefødsel denne gangen :-)

Fødte på Tun A på Ahus sist, i badekar. En helt fantastisk opplevelse <3 også fornøyd med barselhotellet, men der har jeg selv jobbet så fikk vel kanskje litt ekstra oppvarting :P

Alle gyn/føde-legene på Ahus er fantastiske ☺️

Velger å føde i Lillehammer, selv om det er lenger unna enn Elverum. Hørt mye negativt om Elverum, og synes personlig at Lillehammer har et mye finere og koseligere sykehus.
Håper du får bedre fødselsopplevelse enn meg. Det var tidenes babyboom! Alt var totalt kaos :( Fødte i april 2016. Får jeg mulighet til å velge sykehus neste gang skal jeg sterkt vurdere Gjøvik. På føden var det OK. Ble overlatt med student fra kl 07.00-16.00. Hadde 6 cm åpning i hele denne perioden. Kl 16 var det endelig vaktskifte og jeg fikk jordmor inne hos meg. Og ble gitt epidural med en gang! Den skulle blitt satt lenge før ;) Etter fødselen var det meningen at mor, den nyfødte og barnefaren skulle ligge sammen på fødestuen i en dobbeltseng. Men vi ble flyttet rett opp på barsel.

På barsel ble vi overlat til oss selv fra start til slutt. På firemannsrom! Fikk kanskje 8 timer søvn til sammen på de fire dagene jeg var der. Det var et sant mareritt å ligge så mange på samme rom. Og det at barnefar ikke fikk blitt der med oss, det var veldig vondt :(

De glemte til og med å gi meg medisinsk oppfølging... Jeg visste ikke at jeg skulle ha denne oppfølgingen, men det kom de på i det jeg skulle reise hjem.

Jeg var førstegangsfødene og trodde absolutt ikke at det var sånn det skulle bli. Ammingen gikk ikke bra for å si det sånn. De la han til brystet x1 pr dag. Noe annen hjelp til ammingen fikk jeg ikke. De hadde ikke tid til noe. Den ene helga var de to ansatte på 16 nyfødte. De var underbemannet.

Hadde det vært nok folk og ikke så jævla mange fødende ville nok fødselsopplevelsen og barseltiden blitt annerledes og mye bedre.

Har hørt mye mer positivt fra de som fødte på Elverum. Flere i barselgruppa mi på helsestasjonen blant annet fødte der. Der er det ikke like travelt, for de har ikke et så stort landområde å dekke :) Samt at Lillehammer må ta imot de med risikosvangerskap osv, så det kan bli mange til slutt.

Last edited:
Håper du får bedre fødselsopplevelse enn meg. Det var tidenes babyboom! Alt var totalt kaos :( Fødte i april 2016. Får jeg mulighet til å velge sykehus neste gang skal jeg sterkt vurdere Gjøvik. På føden var det OK. Ble overlatt med student fra kl 07.00-16.00. Hadde 6 cm åpning i hele denne perioden. Kl 16 var det endelig vaktskifte og jeg fikk jordmor inne hos meg. Og ble gitt epidural med en gang! Den skulle blitt satt lenge før ;) Etter fødselen var det meningen at mor, den nyfødte og barnefaren skulle ligge sammen på fødestuen i en dobbeltseng. Men vi ble flyttet rett opp på barsel.

På barsel ble vi overlat til oss selv fra start til slutt. På firemannsrom! Fikk kanskje 8 timer søvn til sammen på de fire dagene jeg var der. Det var et sant mareritt å ligge så mange på samme rom. Og det at barnefar ikke fikk blitt der med oss, det var veldig vondt :(

De glemte til og med å gi meg medisinsk oppfølging... Jeg visste ikke at jeg skulle ha denne oppfølgingen, men det kom de på i det jeg skulle reise hjem.

Jeg var førstegangsfødene og trodde absolutt ikke at det var sånn det skulle bli. Ammingen gikk ikke bra for å si det sånn. De la han til brystet x1 pr dag. Noe annen hjelp til ammingen fikk jeg ikke. De hadde ikke tid til noe. Den ene helga var de to ansatte på 16 nyfødte. De var underbemannet.

Hadde det vært nok folk og ikke så jævla mange fødende ville nok fødselsopplevelsen og barseltiden blitt annerledes og mye bedre.

Har hørt mye mer positivt fra de som fødte på Elverum. Flere i barselgruppa mi på helsestasjonen blant annet fødte der. Der er det ikke like travelt, for de har ikke et så stort landområde å dekke :) Samt at Lillehammer må ta imot de med risikosvangerskap osv, så det kan bli mange til slutt.
Kjedelig å høre at du opplevde det sånn :-(
Jeg hører så mye, både bra og dårlig om de fleste fødeplassene, så jeg blir helt forvirret!

Jeg fødte på St. Olavs sist og det blir det samme denne gangen. Hadde en kjempefin fødselsopplevelse og til tross for stor pågang den tiden jeg var der så tok de seg tid til alle :-)

Wow! Så kult. Lyst å skrive litt om hjemmefødsel?

Det er ikke mye annerledes en å føde på sykehus - uten at det er ditt hjem og du kjenner allt og alle godt.

Gutta ble født i basseng mit på gulvet - etter litt under 1,5 time med fødsel smerter (contractions).
Pabba rakk det næsten ikke å sette opp bassengen og jormoren hadde vært i huset ca 15 min før han synte i verden.
Store søster skulle være med men det var ikke tid til å vekke henne når det viste seg at han skulle kome strax.

Jeg visste det på forhand at det mest plagsome ved min første fødsle var turen til sykehuset (følte meg utrygg og trodde at alle var ut etter å krasse bilen). Så var det også sannsynlig at dette skulle gå fort siden jenta ble født etter 3,5 time uten noen smertestillende eller riv i under stellet.

Jeg vil i hvertfall anbefale det sterkeste å føde hjemme hvis allt er bra - uten at her i Norge må du betale 7.000 kr for hjemme fødelse...

Back
Topp