Utstyrsliste

Snartmammatil_3

Glad i forumet
har gått igjennom de tingene jeg trenger og ønsker før den lille kommer! Rop ut hvis det er mer som jeg ikke har tenkt på! • babycall, stellekommode med hjul( og badekar) , vippestol babybjørn, vognpose i dun, vogn, babynest, sprinkelseng, dundyne, madrass til sprinkelseng, ullklær, bilsete, sprinkelbeskytter, gulpekluter, kluter, sinksalve, smokker, bleier, helsetepper/varme tepper, ammebh, ammeinnlegg!

har gått igjennom de tingene jeg trenger og ønsker før den lille kommer! Rop ut hvis det er mer som jeg ikke har tenkt på! • babycall, stellekommode med hjul( og badekar) , vippestol babybjørn, vognpose i dun, vogn, babynest, sprinkelseng, dundyne, madrass til sprinkelseng, ullklær, bilsete, sprinkelbeskytter, gulpekluter, kluter, sinksalve, smokker, bleier, helsetepper/varme tepper, ammebh, ammeinnlegg!
Febertermometer er lurt å ha :)

Ville endret sinksalve til NAF barnesalve, selges på apotek. Den er fantastisk, sverget til den. :) dyr, men dryg i bruk. :) enkelte salver er bare noe dritt, en fra natusan eller noe som vi hadde var rett og slett fæl, la seg i sånne flak som vi måtte vaske vekk.

Den vippestolen er bra, men tror ikke den kan brukes til helt nyfødte? Er noe med hoftene. Vi har en stol som ikke vipper like godt, men kan brukes fra nyfødt pga at fotenten kan løftes så barnet ligger nedi der i stede for å henge fra bekkenet.

Siden jeg skriver fra app ser jeg ikke lista nå, men en ting å ønske seg er tripptrapp-stol, med evt babysete. :) vi har stol fra før, så skal ønske bare babysetet.

Og så må jeg bare si at jeg personlig syns stellekommode med badekar og sånt var bare utrolig upraktisk. Vi arvet en kommode sist. Denne gangen kjøper vi bare en vanlig kommode til å ha klær i på badet, så skjer bading i balje og stell på stellematte på gulvet. Badekar i kommode kan ikke brukes like lenge som en større balje, du kan ikke sitte ved siden av baljen (kan være tungt å stå bøyd sånn og holde ungen gjennom hele badet), gris ved fylling/tømming, man må åpne/lukke lokket og håndtere baby, evt stelleunderlaget og slikt samtidig, ungen gråter og drypper og er kanskje oljete... Nei, den viker vi langt unna. Dessuten kan en vanlig kommode følge barnet hele levetiden og ha større plass til klær/utstyr.

Skjønner at man velger ulike løsninger altså, ville bare dele min erfaring :)

Har du smekker og siklesmekker på lista? Trappegrind, trenger dere noe slikt? Babytepper/helseteppe, lekematte, babygym?

Mye av dette er jo ikke ting som haster, bare kommer med forslag her :)

Kjempeflott med sånne tråder, men for min del må jeg vente litt.. Skal ta et raid innen starten av november, slik at jeg er klar for salg :)

Bæretøy av noe slag er forresten praktisk selv for vinterbarn, får for eksempel lettere gjort litt husarbeid på den måten om man har et fangban :)

Bæresjal eller bæresele ville jeg og sagt mangla på lista! Genialt viss man får en urolig unge og egentlig ellers og :)

Ellers kommer jeg ikke på noe annet enn det du hadde på lista... Greit å vente med ting og se hvilket behov du får, jeg kjøpte aaaaalt for mye med første! Endte opp med maaaasse jeg ikke brukte og måtte selge til over halve prisen for å få vekk litt;p

Ville endret sinksalve til NAF barnesalve, selges på apotek. Den er fantastisk, sverget til den. :) dyr, men dryg i bruk. :) enkelte salver er bare noe dritt, en fra natusan eller noe som vi hadde var rett og slett fæl, la seg i sånne flak som vi måtte vaske vekk.

Den vippestolen er bra, men tror ikke den kan brukes til helt nyfødte? Er noe med hoftene. Vi har en stol som ikke vipper like godt, men kan brukes fra nyfødt pga at fotenten kan løftes så barnet ligger nedi der i stede for å henge fra bekkenet.

Siden jeg skriver fra app ser jeg ikke lista nå, men en ting å ønske seg er tripptrapp-stol, med evt babysete. :) vi har stol fra før, så skal ønske bare babysetet.

Og så må jeg bare si at jeg personlig syns stellekommode med badekar og sånt var bare utrolig upraktisk. Vi arvet en kommode sist. Denne gangen kjøper vi bare en vanlig kommode til å ha klær i på badet, så skjer bading i balje og stell på stellematte på gulvet. Badekar i kommode kan ikke brukes like lenge som en større balje, du kan ikke sitte ved siden av baljen (kan være tungt å stå bøyd sånn og holde ungen gjennom hele badet), gris ved fylling/tømming, man må åpne/lukke lokket og håndtere baby, evt stelleunderlaget og slikt samtidig, ungen gråter og drypper og er kanskje oljete... Nei, den viker vi langt unna. Dessuten kan en vanlig kommode følge barnet hele levetiden og ha større plass til klær/utstyr.

Skjønner at man velger ulike løsninger altså, ville bare dele min erfaring :)

Har du smekker og siklesmekker på lista? Trappegrind, trenger dere noe slikt? Babytepper/helseteppe, lekematte, babygym?

Mye av dette er jo ikke ting som haster, bare kommer med forslag her :)
Takk for tips. Vi har hatt stellebord med hjul til de to andre. Veldig praktisk å kunne dra bort til vasken. Forsåvidt enig ang badekar. Vi har brukt dette mye, men er litt tiltak med tømming av vann osv.. Vippestol bruker vi nok ikke de to første mnd. Blir nok mest ligge i bag. Har hatt andre typer vippestoler tidligere, men liker denne veldig godt. Trappegrind trenger vi også etterhvert. Vi har jo hatt alt tidligere, men gitt bort det meste da vi trodde vi var ferdige med barn etter to;) så feil kan man ta:p

Ser ut som du har tenkt på veldig mye :)

Ville hatt potetmel tilgjengelig ved stellebordet. Det skal absolutt vi ha igjen. Skulle det bli sår rumpe så er det gull verdt! Bedre enn zinksalve. Potetmel tørker ut, mens kremen holder såret fuktig..

Jeg sverger til min ammepute. Den ble en redning for rygg og nakke hos meg, men det er ikke noe som man trenger å investere i hvis man får til ammingen uten... så den er det lurt å vente med til etter fødselen.

Ellers så tenker jeg regntrekk og myggnett til vogna.
Dynetrekk og laken til senga
Tisselaken er også lurt å ha under lakenet da lekkasjer kan forekomme.

Vi hadde ikke overlevd uten vår graco vippestol. Sånn stor elektrisk du kan bruke fra nyfødt av... Vi hadde kolikk unge de 3 første mnd, og den var det eneste som hjalp :)

Back
Topp