Stor endring av termindato.

Hannesofiemyr

Forelsket i forumet
Jeg har vært på UL i dag og fått ny termindato, mens terminen min er 8. Januar, men ut ifra eggløsningstest har jeg regner meg frem til at 4. Januar er mer riktig. På tidlig UL ble jeg derimot flyttet frem til 26. Desember. Skjønner ikke at det er mulig og jordmor sa at siste menstruasjon kunne ha vært en festeblødning, men da skal jeg jo være fire uker ikke to uker lenger på vei..

Vil helst bli i Januargruppen da det er det jeg håper på og det vi hadde tenkt hele veien, men snakk om tidenes sjokk. Noen som har opplevd noe lignende den veien?

Hvilken gruppe du holder deg til her inne er jo opp til deg, er ingen som vil hive deg ut. :)

Sannsynligvis er det nok slik at individuelle forskjeller i størrelse, som det jo er blant mennesker, har begynt å gjøre seg gjeldende. Når det ikke passer opp mot det du vet fra el-tester og menstruasjoner, så kan du nok ha det mest i hodet.

Med termin 4-8. januar kunne du jo likevel fint ha fått et desemberbarn. Broren min hadde termin i januar og kom i november, til og med. Men det jeg tenker er at det uansett er bedre at du ble flyttet den veien i forhold til eventuelt overtid og vurdering av igangsetting. Da vet du at ikke legene overvurderer hvor lenge de lar deg gå på overtid før de setter i gang. :)

Jeg ble også flyttet ganske mye fra 2 januar til 25 desember. Jeg testet etter eggløsning så den nye terminen tviler jeg sterkt på med mindre egget brukte under 24 timer på å feste seg etter befruktning :)

Skjønte ikke helt? Fikk du 26.desember på oul og?
Det har jo ikke allverden og si... Og viss du selv tror januar, så hadde jeg bare blitt her :) kan jo være du har hatt 2 el den mnd?

jeg er flyttet motsatt vei. fra 1 januar til 12 januar... noe som betyr at ungen er laget rett før forventet mens... Nå har ikke jeg drevet med eggløsningstester ol så ikke vet jeg, men er normalt regelmessig.
Det litt rare er at sambo var veldig mye vekke denne perioden og dermed regnet jeg ikke med at det kom til å klaffe med graviditet i den perioden. Men skal på ny kontroll neste uke og vist da utviklen går som normalt vil jeg tro at ingen perioder i syklusen min er virkelig trygge.

Jeg har vært på UL i dag og fått ny termindato, mens terminen min er 8. Januar, men ut ifra eggløsningstest har jeg regner meg frem til at 4. Januar er mer riktig. På tidlig UL ble jeg derimot flyttet frem til 26. Desember. Skjønner ikke at det er mulig og jordmor sa at siste menstruasjon kunne ha vært en festeblødning, men da skal jeg jo være fire uker ikke to uker lenger på vei..

Vil helst bli i Januargruppen da det er det jeg håper på og det vi hadde tenkt hele veien, men snakk om tidenes sjokk. Noen som har opplevd noe lignende den veien?
Tidlig ul termin er mer rett og på kk i Bergen pleier de å følge tul hvis en har vært på det nettopp fordi barna nå vokser i rykk og napp :) Du kan jo være i begge hvis du vil :)

Kan jo være at noen vokser litt mer enn gjennomsnittet :p men syntes det er bedre å være lengre på vei en å bli satt tilbake :)

Ja, blir nok her. Har ikke tenkt meg inn i Desember, føler meg ikke hjemme der :P Har jo liksom vært her i tre måneder nå =D Håper jo jeg går over så det blir Januar, selv ble jeg født 17 dager over så en kan jo krysse fingrene. men ser jo at babyen kommer når H*n er klar for det.

jeg er flyttet motsatt vei. fra 1 januar til 12 januar... noe som betyr at ungen er laget rett før forventet mens... Nå har ikke jeg drevet med eggløsningstester ol så ikke vet jeg, men er normalt regelmessig.
Det litt rare er at sambo var veldig mye vekke denne perioden og dermed regnet jeg ikke med at det kom til å klaffe med graviditet i den perioden. Men skal på ny kontroll neste uke og vist da utviklen går som normalt vil jeg tro at ingen perioder i syklusen min er virkelig trygge.

Jeg blei også flytta motsatt vei, fra 13. Januar, til 31., trodde dem kanskje. Skal tilbake til neste uke da jeg ikke var langt nok på vei til å få satt en sikker termindato. Er jo forsåvidt greit, men litt kjedelig å plutselig bli satt tilbake med over to uker..

Du ble nok ikke befruktet rett før mens, for det tar normalt 5-12 dager fra befruktning før egget får vandret gjennom egglederen til livmoren og festet seg. Lutealfase (tiden mellom el og mens) på under 10 dager regnes som defekt lutealfase, fordi er den for kort vil det hindre graviditet. Man får altså mens før egget rekker å feste seg hvis lutealfasen er for kort.

Det er tre forklaringer som er mer logisk i forhold til terminendringen din: egget festet seg sent etter el, for eksempel 12 dager etter el, da har egget festet seg rett før forventet mens, og ikke fått utviklet seg videre før det. Har også hørt at egg/foster kan gå litt i dvale i begynnelsen og så vikse videre, at utviklingen kan gå i rykk og napp. Den siste forklaringen er at babyen din rett og slett bare er litt mindre enn gjennomsnittet, ikke fordi noe er galt, men fordi babyer har ulik størrelse og i uke 18 er man kommet så langt at individuelle forskjeller gjør terminberegning mer usikkert enn tidligere ul.

Jeg tenker sen implantasjon og individuelle forskjeller sikkert er en mulig forklaring, begge deler kan jo også være sant. :) men man kan ikke bli gravid av samleie rett før mens.

Du ble nok ikke befruktet rett før mens, for det tar normalt 5-12 dager fra befruktning før egget får vandret gjennom egglederen til livmoren og festet seg. Lutealfase (tiden mellom el og mens) på under 10 dager regnes som defekt lutealfase, fordi er den for kort vil det hindre graviditet. Man får altså mens før egget rekker å feste seg hvis lutealfasen er for kort.

Det er tre forklaringer som er mer logisk i forhold til terminendringen din: egget festet seg sent etter el, for eksempel 12 dager etter el, da har egget festet seg rett før forventet mens, og ikke fått utviklet seg videre før det. Har også hørt at egg/foster kan gå litt i dvale i begynnelsen og så vikse videre, at utviklingen kan gå i rykk og napp. Den siste forklaringen er at babyen din rett og slett bare er litt mindre enn gjennomsnittet, ikke fordi noe er galt, men fordi babyer har ulik størrelse og i uke 18 er man kommet så langt at individuelle forskjeller gjør terminberegning mer usikkert enn tidligere ul.

Jeg tenker sen implantasjon og individuelle forskjeller sikkert er en mulig forklaring, begge deler kan jo også være sant. :) men man kan ikke bli gravid av samleie rett før mens.

Nei og er i grunnen enig med alt du skriver sån rett bortsett fra at jeg jo vet når han var hjemme og når vi hadde sex og det uansett egentlig ikke passer uansett hvordan de snur og vender på det (usedvanlig langtlevende sædceller? ;)) ... nei jeg vet ikke, men skal på ny ul til uken og etter det igjen om 3 uker igjen så vekstavvik vil eventuelt da bli synlig håper jeg. Også får jeg bare håpe på at ungen ikke trenger noe hjelp og kommer når hun er klar for det

Nei og er i grunnen enig med alt du skriver sån rett bortsett fra at jeg jo vet når han var hjemme og når vi hadde sex og det uansett egentlig ikke passer uansett hvordan de snur og vender på det (usedvanlig langtlevende sædceller? ;)) ... nei jeg vet ikke, men skal på ny ul til uken og etter det igjen om 3 uker igjen så vekstavvik vil eventuelt da bli synlig håper jeg. Også får jeg bare håpe på at ungen ikke trenger noe hjelp og kommer når hun er klar for det

En fjerde mulighet er jo selvsagt at du hadde forsinket el og dermed ville ha fått forsinket menstruasjon hvis du ikke hadde blitt gravid den måneden, glemte den i farta. :) er sikker på at alt er i orden :)

De fleste fostre vokser ganske likt fram til uke 20-22, det er først etter dette at en ser store individuelle forskjeller. Men det stemmer at de vokser i rykk og napp, så ul en uke kan vowse noe mens ul neste uke viser noe annet.

Spesialisten jeg har gått hos på rikshospitalet mente at terminbestemmelsen blir mest riktig ved ul rundt uke 12. Når hadde du tidlig ul? Det er uansett mye bedre å bli satt mye fram (ift til overtid) enn mye tilbake. Hvis det da ikke skulle stemme risikerer man å gå såpass mye over termin ar det begynner å bli farlig :-) Men husk at veldig få barn kommer på termin dato, jeg ville ikke hengt meg opp i den ;-)

Jeg ble flyttet fra 12 januar (utregnet fra siste menstruasjon) til 1 januar etter målingene til jordmor på UL. Skal tilbake på ny UL om noen uker for kontroll da :)

Jeg ble flyttet frem en uke fra TUL. På TUL fikk jeg 15. Januar som termin, mens OUL sier 8. Januar..
Forrige gang ble jeg satt tilbake over 10 dager, og det føles myyye bedre å bli satt frem..

Back
Topp