Vasking av klær

Glad_mamma

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Jeg tenkte å starte med å vaske en maskin med nye sengklær i kveld. Lurer på hvordan jeg skal vaske de:p vanlig vask eller kortvask? Tørketrommel eller tørke på snor? :)

Det samme lurer jeg på med vanlige klær til babyen, kortvask eller vanlig vask? Å de tenker jeg å tørke på snor for å bevare de:) bruker dere tøymykner?

Jeg tenkte å starte med å vaske en maskin med nye sengklær i kveld. Lurer på hvordan jeg skal vaske de:p vanlig vask eller kortvask? Tørketrommel eller tørke på snor? :)

Det samme lurer jeg på med vanlige klær til babyen, kortvask eller vanlig vask? Å de tenker jeg å tørke på snor for å bevare de:) bruker dere tøymykner?

Jeg har vasket alt på vanlig vask med neutral, og tørket på snor. Har ikke brukt tøymykner. Alt er godt og mykt likevel :)

Alt av sengetøy og håndklær går på 60 grader vanlig program (ca en time og 40 noe minutter) og tromles. Alt av klær går på kort program i den temperaturen det trenger. Tromler aldri klær :)

Vasker alle klærne på vanlig vask 40 grader. Men av en eller annen grunn MÅ jeg henge opp klærne selv om vi har trommel:p er noe magisk med desse små babyklærne..

Enig! Jenta vår er 16 måneder og har enda ikke brukt trommel! :P

Vanlig vask 40 grader, henges på snor og ja, her bruker vi tøymykner fra Blenda.

Her vaskes det meste av babytøy på 60 grader (med unntak av ull selvfølgelig og noen få plagg jeg er ekstra forsiktig med). Bruker blenda sensitive og ikke tøymykner. Jeg synes imidlertid det er alt annet enn kos å stå å henge opp ørti bittesmå plagg, så her går det meste av babytøy også i trommelen.

Overtok mye fint brukt til eldstemann som både han og minstemann har brukt her og som fremdeles er fin-fint og skal brukes til snuppa, så har ikke inntrykk av at slitasje er noe problem på disse småplaggene. De brukes så kort en stund. (Når de blir større kjører jeg selvfølgelig ikke alt på 60 og i trommel lenger).

Tenkte på dette selv i kveld. Men endte med å følge anbefalt temp på tøyet og så trille det. Så lar jeg heller være å tromle det som har affeksjonsverdi :) bruker vaskemiddel og tøymykner uten parfyme.

Jeg tromler! Orker ikke de stygge merkene etter opphenging og klærne blir myke og gode etter trommel. Bruker tøymykner og:)

Vi har ingen tørke trommel, så her henges de opp:-) (når jeg kommer så langt, to gutter i full uteaktivitet fyller den kurven fort:-P)

Her har jeg vasket etter anvisning både på temperatur og tørketrommel. Synes klærne blir mye bedre når de tromles.

Jeg har lest at noen klipper av lappene på klærne. Type str og vaskeanvisning. Så det ikke skulle irritere huden. Er det vanlig? Skal dere gjøre det?

Jeg har lest at noen klipper av lappene på klærne. Type str og vaskeanvisning. Så det ikke skulle irritere huden. Er det vanlig? Skal dere gjøre det?
Nei. Det gjør jeg ikke. Alltid greit å kunne se hvilken str klærne er i. Dessuten har jeg ikke opplevd at barn syns det irriterer huden.

Hei :)

Er det nødvendig og vaske alle nye klær, sengetøy og håndklær/kluter og lignende til bebbisen før bruk?

Er det nødvendig og vaske alle nye klær, sengetøy og håndklær/kluter og lignende til bebbisen før bruk?
Jeg mener det er nødvendig. Har vasket alt av gaskluter, håndduker og sengetøy. Det er nok ikke farlig å la være, men har alltid gjort dette. Også til oss voksne.

Ja, jeg har lært at vi skal vaske alt nytt til babyen, men ikke spør meg hvorfor:p sengklær og handklær vasker jeg jo når de er nye til oss og!

Ja, jeg har lært at vi skal vaske alt nytt til babyen, men ikke spør meg hvorfor:p sengklær og handklær vasker jeg jo når de er nye til oss og!
Ja, kan forstå litt med håndklær og sengetøy ogsånn som ofte har vært pakket i plast, men klær... Hmm, det forstår jeg ikke helt :p du vasker det også selv om det er nytt før bruk? :D

Back
Topp