Fortsette med 400mg folat?

Eina

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
jeg er 15 uker i morgen, og tok min siste folattablett i går. Nå tar jeg kun vanlige multivitaminer (har sjekket at de ikke innholdet for mye av noe) som inneholder 200mg folat. Er det tilstrekkelig resten av svangerskapet, eller bør jeg gå til innkjøp av ny boks med folat? Ikke lett å bli klok når man leser så mange ulike råd..

Har hørt de anbefaler tilskudd helt til man er ferdig med å amme. :p men som du sier, varierer jo. Jeg er nesten 18 fullgåtte og har enda en del folat igjen, tar til det er tomt. Så går jeg over på gravidvitaminer, og de har også mye folat.

Jeg slutta med folat i uke 12. Både lege og jordmor sa at det var greit :) Ble dog anbefalt til å ta tran (omega 3 valgte jeg siden jeg ikke klarer tran :P) og d-vitamin så det har jeg begynt med (har ingen mangler utifra blodprøver).

Sluttet også uke 12. Du kan fint ta multivitaminer utenom viss du føler du trenger det. Og 200mg er mer en nok med folat! Bør ikke ta folat i tillegg da, da får du jo 600mg i deg, som i og for seg ikke er farlig da kroppen ikke tar opp mer enn den trenger, men bare unødvendig :) Jeg tar bare omega3 og en multivitamin i ny og ne

Jeg tok folat ut uke 12 og nå bruker jeg et kosttilskudd som heter Mamma. Dette kosttilskuddet inneholder blant annet 200 μg folsyre :) Tenker det er nok :)

Ifølge apotek 1 skal du redusere til 200 ettet uke 12. Jeg kutta det helt ut for jeg fant ikke noe i den str.

Jeg fikk beskjed av legen om at det ikke var vits å ta mer etter uke 12. Nå tar jeg multivitamin og d-vitamin :)

Legen min og faren til en venn av meg som er gynekolog sa også at det ikke var noe vits å ta det erter uke 12 for babyens skyld. Så jeg slutta da :)

Legen min og faren til en venn av meg som er gynekolog sa også at det ikke var noe vits å ta det erter uke 12 for babyens skyld. Så jeg slutta da :)

Men kan være bra for oss likevel :) har blant annet lest om folat at mangel på det kan føre til lav blodprosent selv uten jernmangel. Og en stund var det vel anbefalt å ta hele svangerskapet og ut ammeperioden også, og vet mange mener kvinner burde hatt mer folsyre generelt. Så ser ingen grunn til å stoppe når jeg har mer igjen i alle fall, og har gravidvitamin med mye folsyre, så det tror jeg bare er bra :)

Men kan være bra for oss likevel :) har blant annet lest om folat at mangel på det kan føre til lav blodprosent selv uten jernmangel. Og en stund var det vel anbefalt å ta hele svangerskapet og ut ammeperioden også, og vet mange mener kvinner burde hatt mer folsyre generelt. Så ser ingen grunn til å stoppe når jeg har mer igjen i alle fall, og har gravidvitamin med mye folsyre, så det tror jeg bare er bra :)
Om du har mer igjen er det bare å ta de om du vil :) Jeg liker ikke å ta piller, så slutta så fort jeg kunne :p Så lenge man ikke har mangel på den vitaminen så ser jeg ikke noe grunn til å ta den.. Og legen min tar blodprøver av meg regelmessig for å sjekke vitaminer og blodprosent og jernlager i kroppen min siden jeg som regel har lavt jernlager og lite D-vitamin og da sier legen ifra om jeg skal ta noe ekstra. Jeg spurte om jeg skulle begynne på en av de boksene vi selger på apoteket for gravide, og legen min anbefalte meg ikke å starte på det siden jeg spiser variert og sunt :)

Jeg klarer ikke å svelge pillene lenger, så stoppa alt rundt uke 10 eller noe... Men jeg hadde fine verdier på alt sist jeg var til kontroll, så tenker det går fint ;) Ungen tar det den trenger så det er meg som blir trøtt og sløv i så tilfelle:p Har litt dilla på ekstralett melk for tida og det kan kanskje være fordi jeg trenger til ekstra d-vitamin?;)

Jeg slutter når pakka er tom, da er jeg ca 18 uker. Pillene er faktisk lettere å svelge nå enn de var i starten av svangerskapet, da synes jeg de smakte pyton og måtte slippe de rett ned i halsen..

Back
Topp