Baketips og mat til fryser

Fineste mammaen min spurte om hun skulle bake noe til meg jeg kan ha i frysen, så nå er sitronlangpannekake og pizzaboller bestilt :)

Skal lage to små eplepaier selv med hjemmelaget syltetøy fra egen hage i fjor i dag, og skal koke syltetøy av kirsebærene fra i år. Satte ned likør på mandags kveld av resten av bærene. Godt å være litt i sving! :)

Slått på stortromma i dag så nå har jeg handla masse. :D innbakte horn og pizzasnurrer er påbegynt også venter skolebrød og sjokoladekake etterpå. :) endelig skal jeg få fylt opp fryseren også. :D selv om jeg hater matlagning og baking. :p

Har bakt litt kaffekos, men har allerede spist halvparten av cookiesene. Sambo likte de så godt og, så hvis han oppdager at jeg har spist en så går han og tar og.. Må visst være rettferdig ;)

Har bakt litt kaffekos, men har allerede spist halvparten av cookiesene. Sambo likte de så godt og, så hvis han oppdager at jeg har spist en så går han og tar og.. Må visst være rettferdig ;)
Pfff...da skal du ha to om han tar en...du spiser jo tross alt for to!:D

Fineste mammaen min spurte om hun skulle bake noe til meg jeg kan ha i frysen, så nå er sitronlangpannekake og pizzaboller bestilt :)

Skal lage to små eplepaier selv med hjemmelaget syltetøy fra egen hage i fjor i dag, og skal koke syltetøy av kirsebærene fra i år. Satte ned likør på mandags kveld av resten av bærene. Godt å være litt i sving! :)

Hvordan er det å fryse pai bunn? Og hva gjør du når det tas ut? Skal de tines på noen spesiell måte?

Mannen min elsker pai over alt av mat så hadde vært kos å ha en eller to på lur i fryseren.

Også lurer jeg veldig på sitron langpannekaken <3 Er så glad i sitron om dagen :) Har du oppskriften og vil dele? #håpefull

Hvordan er det å fryse pai bunn? Og hva gjør du når det tas ut? Skal de tines på noen spesiell måte?

Mannen min elsker pai over alt av mat så hadde vært kos å ha en eller to på lur i fryseren.

Også lurer jeg veldig på sitron langpannekaken <3 Er så glad i sitron om dagen :) Har du oppskriften og vil dele? #håpefull

Jeg pleier å fryse hele paien med bunn og fyll og alt på en stor papptallerken med aluminiumsfolie rundt :) Det pleier å gå greit. Jeg har ikke forsøkt å fryse frys bare bunn.

Her er oppskrift på sitronkake til stor langpanne: :) :) :)
- 6 egg
- 540g sukker
- 3 dl melk
- 180g margarin
- 500g hvetemel
- 6ts bakepulver
- Skallet av 1-2 sitron(er) revet

Lag eggedosis av egg og sukker. ENDRET: Ikke kok opp melk og margarin, men smelt margarin og ha i melk så det blir ca temperert og ha det i eggedosisen. Bland i mel, bakepulver og sitronskall "for hånd" :)

Stek på maks 180grader i ca 40 minutter nederst i ovnen. Steker ovnen hardt, så skru gjerne ned litt :)

Pynt med melisglasur med sitronsaft i :) :D

Last edited:
Jeg pleier å fryse hele paien med bunn og fyll og alt på en stor papptallerken med aluminiumsfolie rundt :) Det pleier å gå greit. Jeg har ikke forsøkt å fryse frys bare bunn.

- 6 egg
- 540g sukker
- 3 dl melk
- 180g margarin
- 500g hvetemel
- 6ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukker. Kok opp melk og margarin og ha det i eggedosisen. Bland i mel, bakepulver og sitronskall "for hånd" :)

Stek på maks 180grader i ca 40 minutter nederst i ovnen. Steker ovnen hardt, så skru gjerne ned litt :)

Tusen takk for info :)

- 6 egg
- 540g sukker
- 3 dl melk
- 180g margarin
- 500g hvetemel
- 6ts bakepulver

Lag eggedosis av egg og sukker. Kok opp melk og margarin og ha det i eggedosisen. Bland i mel, bakepulver og sitronskall "for hånd" :)

Da har jeg sett på oppskrifta og har kaken i ovnen :) Mulig at det lukter deilig sitron over alt her eller? <3 Jeg elsker lukta!

Siden jeg er litt bereist innen bakeverdenen så tenkte jeg bare å nevne at smøret og melken her ikke trenger å kokes opp! Bare smelte smøret og tilsette melken. Tilsetter man varmt i eggene så koagulerer de i verste fall og man ender opp med en fæl gugge.

Satser på at denne smaker farlig godt ut i fra lukten og det faktum at jeg hadde oppi skall av 2 sitroner <3

Elsker sitron og sitrus om dagen :)

Da gjenstår det bare å lage pai og boller her! :)

15 dager til termin med i morgen så tror jeg har god tid enda ;)

ImageUploadedByBV Forum1470938673.860934.jpg

Da har jeg sett på oppskrifta og har kaken i ovnen :) Mulig at det lukter deilig sitron over alt her eller? <3 Jeg elsker lukta!

Siden jeg er litt bereist innen bakeverdenen så tenkte jeg bare å nevne at smøret og melken her ikke trenger å kokes opp! Bare smelte smøret og tilsette melken. Tilsetter man varmt i eggene så koagulerer de i verste fall og man ender opp med en fæl gugge.

Satser på at denne smaker farlig godt ut i fra lukten og det faktum at jeg hadde oppi skall av 2 sitroner <3

Elsker sitron og sitrus om dagen :)

Så gøy at du har laget den :) Jeg synes den er frisk og god selv om det er en del sukker i. Pleier å falle i smak hos de fleste :)

Jeg pleier også å smelte smør og ta i melken så det blir temperert. Er en gammel oppskrift fra mamma (kanskje opprinnelig fra mormor) så mulig de kokte alt på den tida ;) Tihi. Jeg skal endre på oppskrifta over :)

Laget toppingen med Tine Kremost med mandarin og ananas + litt sitronsaft også jeg :D En allerede god kake ble enda bedre <3 Kos å ha en ny god oppskrift i samlinga her

Back
Topp