Snegler på trappa - hjelp!

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Merk med en gang at vi bor så langt nord at disse brunsneglene folk kriger mot ikke er et tema her, vi har ikke disse. Når jeg googler er det kun disse jeg finner noe om.

Problemet vårt er at trappa og veggen rundt ytterdøra vår er støpt. Av en eller annen grunn trekker sneglene dit som bare det! Noen av dem har sneglehus, de er brune, men ikke disse dere har sørpå altså.

finner dem oppover veggen (altså malt mur), og uttørkede med et langt spor på tvers på tur over sementen. Trappa er gammel, og litt sjarmerende da det vokser tromsøvalmuer eller hva de heter, og annen vegetasjon, mellom trinnene og mot veggen i sprekker. Men disse sneglene er noe dritt, tråkker jo i dem blant annet fordi vi ikke ser de som er på trinnene. Så jeg tenkte å ta en runde med kokende vann eller eddik-sprat for å fjerne det som vokser, i håp om at det hjelper. Likevel virker det jo som om de tiltrekkes sementen, til tross for at de dør der? De siste dagene har jeg kostet bort det som ser ut som mange titalls døde babysnegler hver kveld, de er uttørkede, og sitter delvis fast. Her er bilde av en av dem, den er ca 1,5 cm, men lett å se når det er så mange av dem...

ImageUploadedByBV Forum1470596037.100779.jpg

Er det noen som har vært borti noe sånt? Tar i mot alle råd med takk.

Så ekkelt :( kan du ikke prøve en sånn "felle" som brukes på brunsnegler? Er jo verdt et forsøk ;)

Bor på Østlandet. Men svigers har støpt terasse. Der er det altid snegler og de elsker det visst. Ikke brunsnegler her heller men sånne med hus. Sånne uten hus har jeg aldri sett før. Prøv å ring en skade dyr utrydder? De har nok kanskje råd.

Bor på Østlandet. Men svigers har støpt terasse. Der er det altid snegler og de elsker det visst. Ikke brunsnegler her heller men sånne med hus. Sånne uten hus har jeg aldri sett før. Prøv å ring en skade dyr utrydder? De har nok kanskje råd.

Klarer ikke å begripe hvorfor, de dør jo der :S Selv voksne/store snegler finner jeg, som døde på turen over sementen.

Klarer ikke å begripe hvorfor, de dør jo der :S Selv voksne/store snegler finner jeg, som døde på turen over sementen.
Nei det er sant. Har tråkket på en del døde snegler på terassen til svigers. Er nok en del der nå som det regner ute.

Nei det er sant. Har tråkket på en del døde snegler på terassen til svigers. Er nok en del der nå som det regner ute.

Fysj, ikke si det. Regner her også. :S Eneste løsningene jeg finner er jo feller av ulike typer, som lokker sneglene til seg. Men jeg vil jo at de skal gå et annet sted. Holder de seg i hagen er det greit liksom, er ikke noe problemmengde bortsett fra når de samler seg der vi skal gå. Var ikke sånn de to første høstene vi bodde her da, men nå de to siste årene har det blitt et problem.

Eg hadde lagt ei stripe med havsalt rundt området du ikkje vil ha dei. Da dør di. Men det forsvinner jo hvergang det regner :p

Eg hadde lagt ei stripe med havsalt rundt området du ikkje vil ha dei. Da dør di. Men det forsvinner jo hvergang det regner :p
Ble litt bekymret for å ha det for nært trappa da, siden den er støpt og nedenfor trinnene er det skifer. Leste salt og eddik begge deler kunne løse det opp og altså ikke var lurt å bruke på slike flater. :s

Vi har noen slike men de er brune (men ikke brunsnegler) og de elsker belegningssteinen. Jeg går i sikksakk mellom dem og hundebæsj og tar ofte feil når jeg plukker opp bæsj.. trenger også tips :p

Vi har noen slike men de er brune (men ikke brunsnegler) og de elsker belegningssteinen. Jeg går i sikksakk mellom dem og hundebæsj og tar ofte feil når jeg plukker opp bæsj.. trenger også tips :p

Haha, skader vel ikke å plukke den også :p

Ble litt bekymret for å ha det for nært trappa da, siden den er støpt og nedenfor trinnene er det skifer. Leste salt og eddik begge deler kunne løse det opp og altså ikke var lurt å bruke på slike flater. :s
Tror det går veldig bra. Støyper jo kaier i sjøen :)

Tror det går veldig bra. Støyper jo kaier i sjøen :)

Vil tenke meg de da bruker en annen type sement enn på hus?

Men har vel egentlig aldri hørt noen advarsler i forhold til å salte på is... Tror jeg går for kokt vann og strør salt etterpå.

Back
Topp