Rar lyd inn- og utpust. Ikke syk.

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Skal spørre HS/lege om dette slik at det er nevnt :-) Men jeg er nysgjerrig.

Lillemor lager lyd på inn- og utpust. Litt sånn knirkelyd, noen ganger litt sånn når vi er forkjølet og det "skraper" i halsen. Noen som har vært borti lignende? Ofte i sammenheng med amming, rett før natta.

Hun puster fint, og er ikke syk på noe vis. Ikke tett (som vi merker hvertfall) Lungene ble lyttet på for 1,5 uke siden omtrent også :-) De var fine. For oss høres det egentlig ut som hun lager lydene selv? Hun er 6 måneder :-) Ligger å sover søtt, og høres ikke slik ut når hun sover.

Blir litt nysgjerrig jeg da. Jeg har selv en diagnose (Tourettes syndrom), som kan være arvelig, men det trer sjelden frem før 4-5 års alder, kanskje senere også, hvis man i det heletatt får det. Men jeg gjør jo dette selv... Kan hun i utgangspunktet ha lært seg disse lydene ved å ha hørt på meg? :-P Mitt første barn, så jeg vet ikke hva de kan herme og ikke.

Lille på 5 (snart 6) mnd gjør også det... Sånn knakelyd liksom, her konmer den når hu ligger i halvsøvne, om det er ved føasken eller i senga :) vi har sett på det som koselyd vi...

Lille på 5 (snart 6) mnd gjør også det... Sånn knakelyd liksom, her konmer den når hu ligger i halvsøvne, om det er ved føasken eller i senga :) vi har sett på det som koselyd vi...
Virker som koselyd her også egentlig, i sammenheng med amming og kos. Men høres nesten ut som hun hermer etter meg til tider :-P For lyden er nesten identisk. De kopierer jo mye, så vet jo aldri. Alt jeg vet er at jeg er sikker på at det ikke er noe farlig eller liknende, for hun er seg selv, og det er ikke i forbindelse med sykdom :-) Hørtes litt drastisk ut første gangen bare.

Virker som koselyd her også egentlig, i sammenheng med amming og kos. Men høres nesten ut som hun hermer etter meg til tider :-P For lyden er nesten identisk. De kopierer jo mye, så vet jo aldri. Alt jeg vet er at jeg er sikker på at det ikke er noe farlig eller liknende, for hun er seg selv, og det er ikke i forbindelse med sykdom :-) Hørtes litt drastisk ut første gangen bare.

Skjønner godt at du reagerer, mtp at du har den diagnosen du har, men som du sier, den kommer i de aller fleste tilfeller ikke frem før senere... Så jeg vil ikke tro det er grunnen... Hun koser seg nok bare :) da er det innafor med litt lyd :p kan jo være hun syns lyden du lager er en trygghet og derfor hermer den :)

Skjønner godt at du reagerer, mtp at du har den diagnosen du har, men som du sier, den kommer i de aller fleste tilfeller ikke frem før senere... Så jeg vil ikke tro det er grunnen... Hun koser seg nok bare :) da er det innafor med litt lyd :p kan jo være hun syns lyden du lager er en trygghet og derfor hermer den :)
Ja, vil tro det. Morsomt å bli kjent med de små :-) Haha, hun har jo hørt på meg i tid og utide, så skal ikke se bort ifra det :-P Har vel hørt den tydelig i magen og.

Skal spørre HS/lege om dette slik at det er nevnt :) Men jeg er nysgjerrig.

Lillemor lager lyd på inn- og utpust. Litt sånn knirkelyd, noen ganger litt sånn når vi er forkjølet og det "skraper" i halsen. Noen som har vært borti lignende? Ofte i sammenheng med amming, rett før natta.

Hun puster fint, og er ikke syk på noe vis. Ikke tett (som vi merker hvertfall) Lungene ble lyttet på for 1,5 uke siden omtrent også :) De var fine. For oss høres det egentlig ut som hun lager lydene selv? Hun er 6 måneder :) Ligger å sover søtt, og høres ikke slik ut når hun sover.

Blir litt nysgjerrig jeg da. Jeg har selv en diagnose (Tourettes syndrom), som kan være arvelig, men det trer sjelden frem før 4-5 års alder, kanskje senere også, hvis man i det heletatt får det. Men jeg gjør jo dette selv... Kan hun i utgangspunktet ha lært seg disse lydene ved å ha hørt på meg? :p Mitt første barn, så jeg vet ikke hva de kan herme og ikke.

Google noe som heter tracheobronkomalaci :)

Google noe som heter tracheobronkomalaci :)
Litt vanskelig å finne mye og god informasjon, men dette var absolutt interessant. Er det noe du kjenner til? :-) Har lyst til å ta opp disse lydene, så lege kan høre. Men usikker på om det er galt av meg på noe vis?

Litt vanskelig å finne mye og god informasjon, men dette var absolutt interessant. Er det noe du kjenner til? :) Har lyst til å ta opp disse lydene, så lege kan høre. Men usikker på om det er galt av meg på noe vis?

Det er en tilstand som gir sammenklapp av luftveier ved pusting. Det kan gi lyder. Barn med dette kan ofte få forverring ved luftveisinfeksjon, med økt sliming. Ta opp lyden og få legen til å ta en titt på frøkna :)

Det er en tilstand som gir sammenklapp av luftveier ved pusting. Det kan gi lyder. Barn med dette kan ofte få forverring ved luftveisinfeksjon, med økt sliming. Ta opp lyden og få legen til å ta en titt på frøkna :)
Takk! Det skal jeg gjøre. Ikke sikkert du kan svare på det, men forsøker allikevel: er dette mer utbredt hos premature? Og kan det ha noe å si at hun ble lagt i narkose for 2,5 måned siden? Tenker da eventuelt på slanger som har gått ned osv. Skal ta et opptak av henne ved neste mulighet og høre med legen :-) Det ble aldeles mer av det da hun lå i vogna en lengre periode i stad. Tok henne opp, deretter "fin" igjen. Flott med informasjon :-) Takk igjen.

Back
Topp