Kjemikalier i klær?

• Trådstarter Trådstarter Anonym9
  • Opprettet Opprettet
Åh :-( Høres heftig ut... Kanskje teit spørsmål, men har du forsøkt å rense maskinen, for deretter vaske på nytt?

Det er ikke teit spørsmål:) ja har gjort det. Har prøvd Tøymykner nå og det står ute til tørk.. Så håper det blir bedre nå.
Jeg er bare bekymret for at lukta er farlig jeg. At jeg innåndet giftitige gasser. Hahah.

Det er ikke teit spørsmål:) ja har gjort det. Har prøvd Tøymykner nå og det står ute til tørk.. Så håper det blir bedre nå.
Jeg er bare bekymret for at lukta er farlig jeg. At jeg innåndet giftitige gasser. Hahah.
Jo, men jeg forstår deg jo også. Det er jo uvanlig at det lukter så kraftig, så lenge...

Sterk lukt betyr ikke at noe er farlig, heldigvis. ;)
Det er ikke farlig å lukte på nye klær. Da hadde jo ansatte i butikker og på kleslagre vært syke støtt. ;)

Er du gravid btw? Da lukter jo ofte ting sterkere enn det egentlig gjør, og man blir mer var på ting man er engstelig for. :)

Sterk lukt betyr ikke at noe er farlig, heldigvis. ;)
Det er ikke farlig å lukte på nye klær. Da hadde jo ansatte i butikker og på kleslagre vært syke støtt. ;)

Er du gravid btw? Da lukter jo ofte ting sterkere enn det egentlig gjør, og man blir mer var på ting man er engstelig for. :)

Håper ikke det. Skummelt når det står på nettet at du kan innånde giftige gasser ved å lukte på klær som har sterk lukt..

Nei er nok ikke det :( hehe..

Håper ikke det. Skummelt når det står på nettet at du kan innånde giftige gasser ved å lukte på klær som har sterk lukt..

Nei er nok ikke det :( hehe..

Hvor har du lest dette? Sterk lukt i seg selv betyr ikke at noe er farlig. Du kan ta dette helt med ro, og jeg kan garantere deg at du ikke har blitt skadet. ;)

Da må du være litt mer kildekritisk neste gang, så slipper du bli så redd av alt mulig tull Google foreslår. ;)
Det blir litt som å søke på symptomer på nettet; da ender man fort opp med å tro at man har både det ene og det andre. ;)

Du trenger ikke bekymre deg for dette, det lover jeg deg.

Her er en setning fra en av bloggens forfattere, som egentlig sier alt om hvor lite seriøst du kan ta den bloggen:
"Mitt ønske er å leve en mest mulig naturlig og kjemikaliefri hverdag, og slik fikk jeg interessen for en økologisk livsstil. "

Da må du være litt mer kildekritisk neste gang, så slipper du bli så redd av alt mulig tull Google foreslår. ;)
Det blir litt som å søke på symptomer på nettet; da ender man fort opp med å tro at man har både det ene og det andre. ;)

Du trenger ikke bekymre deg for dette, det lover jeg deg.

Her er en setning fra en av bloggens forfattere, som egentlig sier alt om hvor lite seriøst du kan ta den bloggen:
"Mitt ønske er å leve en mest mulig naturlig og kjemikaliefri hverdag, og slik fikk jeg interessen for en økologisk livsstil. "

Takk! Jeg som er litt hysterisk. Og er helt sikker på at jeg kan ha blitt forgiftet med noe :p har hatt diaré ( Sorry,heh) hver morgen i Over 2 uker. Og tror det er pga jeg kan være forgiftet. Ja jeg er teit og hysterisk :p

Jeg har aldri opplevd lukt på klærne jeg gar kjøpt, men de koster og så blir de fort for små ufff, fine klær uten flekker og hull som er for små massevis.

Takk! Jeg som er litt hysterisk. Og er helt sikker på at jeg kan ha blitt forgiftet med noe :p har hatt diaré ( Sorry,heh) hver morgen i Over 2 uker. Og tror det er pga jeg kan være forgiftet. Ja jeg er teit og hysterisk :p

Du er ikke teit, men jeg tror kanskje at du bør adressere angsten din, for den kan fort bli et stort hinder i hverdagen.
Angst er kjempestlisomt, og dessverre har den som eneste ønske å vokse..

Kanskje du bør snakke med noen om hvorfor du er redd for ting som i utgangspunktet ikke er farlige?

Angsten i seg selv kan gi deg diaré, men du bør uansett snakke med legen, selv om det helt 100% garantert ikke har med klærne å gjøre.
(Da hadde, som nevnt, alle ansatte i klesbutikker gått med diaré 24/7. ;) )
Det er jo ikke bra å ha diaré så lenge av gangen, og du kan få reseptfrie medisiner som kan stoppe det, og gode råd om hva du bør spise for å regulere magen.
Det er like viktig å "regulere hodet," så be om en samtale om angst med det samme. :)

Er mange klær som er "antibakterielle" som er skadelig for helsen også. Øker faren for antibiotikaresistens, spesielt hos små barn. Å si at kjemikaliene i klær ikke er skadelige er tull.. fult av forskning som sier det stikk motsatte dessverre

Er mange klær som er "antibakterielle" som er skadelig for helsen også. Øker faren for antibiotikaresistens, spesielt hos små barn. Å si at kjemikaliene i klær ikke er skadelige er tull.. fult av forskning som sier det stikk motsatte dessverre

Hvordan skadelig?

Kilde?

Hvor farlig er det? Noen som vet? Jeg har kjøpt mye nytt børnetøj, men de lukter. Luktet veldig sterkt og det lukter av de andre klærne jeg vasker det sammen med.. Har vasket de sikkert snart 10 ganger men alikevell en svak lukt enda.. Noen tips?

Takk for din snakk. Jeg fant svarene jeg lette etter :angelic::finger:

Last edited:
Hvis ikke lukten går bort hadde jeg villet levert tøyet tilbake til butikken..
enkelte klær lukter mere enn andre.. prøv å heng klærne til tørk ute

Back
Topp