Lystgass

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Hva er deres erfaringer med lystgass under fødsel? Jeg fikk prøve det på mandag da de skulle sette ballongmodning. Det var en veldig absurd opplevelse. Snakk om å gå fra edru-brisen-dritings-black out-edru igjen. Alt på et par minutter. Vet ikke om jeg tør å ha det under fødselen :p Jordmor måtte forklare meg at jeg ikke var i verdensrommet eller på fest. Det bare føltes sånn :D

Elsker det, men spyr som en gris etterpå :)

Lystgassen er min bestevenn, og det eneste jeg bruker ved fødsel.
Den tar toppene, og masken over munn/nese hindrer meg fra og hyperventilere av smertene.
Hjelper meg betraktelig, og jeg har aldri blitt kvalm, eller spudd. *bankibordet*
Om jeg ikke kan ha lystgass skrur de over på ren oksygen. Da får jeg også bruke masken, og slipper hyper ventilering.

Sniker fra juliforumet, jeg var førstegangs og skulle prøve lystgass da jeg fødte den 14. Tok to drag og syns det smakte helt forferdelig! Følte meg helt borte og at jeg mistet alt av "kontroll":-)

Jeg har brukt det og kun det i mine fødsler. Når du ligger med rier får du ikke den følelsen av å være dritings osv. Jeg var helt avhengig av lystgassen, og den gjorde at jeg klarte meg uten epidural.

Hm...her blir der epidural (av flere grunner), men skulle gjerne likt å ha den følelsen under fødselen egentlig:p

Jeg rakk såvidt noen få "drag" av lystgass under min fødsel før hun var ute. Gikk veldig fort! Jeg var evig takknemlig og slapp nesten ikke taket:P Fikk beskjed om å lukke øynene før jeg inhalerte for å ikke bli kvalm, det tror jeg hjalp! Brukte kun lystgass da det var eneste jeg rakk, men hjalp meg veldig på det verste!

Fikk det i 10-15 minutter på slutten av denne fødselen før jeg måtte presse. Jeg følte meg hverken full eller brisen, opplevde/sa ikke noe morsomt, ble ikke kvalm. Ble litt fjern/ør. Som et sus i hodet og det føltes litt som jeg skulle besvime. Så sånn sett så hjalp det fordi det fjernet hodet mitt litt fra smertene. Men følte ikke det virket direkte på en måte:p når jeg hører beskrivelser av lystgass så er det jo kjempestor forskjell på hvordan det oppleves fra person til person! Merkelig.

Jordmoren ba meg om å puste inn hele tiden, det var uventet siden på TV må de alltid ta pause fra masken. Hehe. Er det kanskje hvis man bruker det under pressingen eller over lenger tid?

Jeg ble veldig kvalm av den. Og kastet opp. Nå er det 6 år siden, men denne gangen var det da uaktuelt for meg å bruke lystgass. Nå har de sluttet med lystgass på kk i Bergen for mange år siden også. Så da er det ikke et valg heller. Jeg husker jeg ble ganske sløv av den, men godt mulig at den tok det verste av smerte, uten at det føltes slik. Men tror alle reagerer forskjellig på den. Nå er jeg en av de som nekter å bruke epidural også. Og ønsker at alt skal være så naturlig som mulig. (Pluss litt sprøyteskrekk)

Ullevål og Riksen har heller ikke Lystgass!

Ikke aktuelt for meg men...

Forsøkte det under to rier denne gangen men følte eg fekk motstand på min egen pust, så var bedre uten:-)

Er det bare kk i Bergen som ikke har lystgass... Utrolig urettferdelig!
Voss har ;-)

Brukt lystgass under begge fødslene og ikke merket noe ubehag eller snåle følelser. Litt svimmel bare.
Gir fokus på pustingen, enklere å få riktig teknikk med den.
Eneste bivirkning: sabla vondt over nesen den neste uken for presset masken så hardt på meg :-P

Voss har ;-)

Brukt lystgass under begge fødslene og ikke merket noe ubehag eller snåle følelser. Litt svimmel bare.
Gir fokus på pustingen, enklere å få riktig teknikk med den.
Eneste bivirkning: sabla vondt over nesen den neste uken for presset masken så hardt på meg :-P
For noe tull at kk ikke tilbyr det.
Hadde vi bodd litt nærmere Voss hadde vi dratt der. Min svigerinne bor på Osterøy og har født to av tre på Voss. Jaja.. Får klare oss uten:-)

For noe tull at kk ikke tilbyr det.
Hadde vi bodd litt nærmere Voss hadde vi dratt der. Min svigerinne bor på Osterøy og har født to av tre på Voss. Jaja.. Får klare oss uten:-)
Tror flere sykehus går bort i fra det grunnet konsentrasjonen av lystgass i rommene som pleiere og jm må jobbe i ikke er forsvarlig. Avtrekk er ikke godt nok iht loven dessverreo_O

Tror flere sykehus går bort i fra det grunnet konsentrasjonen av lystgass i rommene som pleiere og jm må jobbe i ikke er forsvarlig. Avtrekk er ikke godt nok iht loven dessverreo_O
Vet ikke om de har oppe på sus. Men nede har de iallefall. Der har de et rom med badekar og. Ser for meg badekar og lystgass. Hihi.

Vet ikke om de har oppe på sus. Men nede har de iallefall. Der har de et rom med badekar og. Ser for meg badekar og lystgass. Hihi.
Har hatt lyst på badekar hver gang, aldri fått. Så regner ikke med at jeg får det denne gangen heller, siden det er midt på sommeren :o

Back
Topp