Svangerskapskontroller

Blir mer og mer glad i dette forumet her :D Lærer jo mer her enn noe annen plass. Glad jeg spurte!
Da blir det legetime til uka. Om ikke jeg får time for sykemeldinga, så skal jeg hvertfall få trumfet gjennom blodprøva ;)

Er jo 8-9 år siden jeg ble medlem, og tror jeg også har lært myyye mer her enn jeg ville lært ellers! I det minste oppfatter man nok til å kunne google selv ting man ellers kanskje aldri ville tenkt på :p

Jeg var hos legen i uke 10 og skal tilbake i uke 16 :) Men tok alle blodprøver osv i uke 10 mener jeg.

Jeg var på første kontroll i uke 13, fikk ikke time før. De sa det var ny praksis for dette. Fikk bare info og fylte ut noe skjema om meg og pappaen. Og Om det var noen risiko sykdommer barnet kan Arve f.eks. Ellers var det urinprøve, blodprøver og vekt. Jeg skal på kontroll annenhver gang hos lege og jm. Så neste kontroll blir hos jm til uka...

Jeg var ca 11uker + noen dager på vei når jeg var hos legen. Legen min sa ingenting om noenting. Fikk beskjed om å fylle ut gravid skjemaet selv. Hun fylte bare inn vekt og resultatet på prøvene jeg tok på legekontoret da.

Ska til jm på mandag og gleeeeeder meg veldig. Er da ca 15+4 . Har plan om å gå til jm hver gang da jeg føler legen kan veeeldi lite og har dårlig tid.

Høres ut som mitt tilfelle. Jeg måtte også fylle ut skjemaet selv. Eneste hun skrev ned var termin (og skrev til og med feil... hastverk er lastverk....) og blodtrykk. Vekt og høyde skrev jeg selv, ble ikke målt/veid. Blodprøvene fikk jeg printet ut på et eget ark jeg hentet et par uker senere, ingenting ble ført inn. Urinprøva fikk jeg ikke svar på, men regner da med at denne var helt normal.
Jeg er 18+1 nå, tar en tur til min nye fastlege til uka, deretter blir det kun jordmor så langt det lar seg gjøre! ;)

Jeg var på første kontroll i uke 13, fikk ikke time før. De sa det var ny praksis for dette. Fikk bare info og fylte ut noe skjema om meg og pappaen. Og Om det var noen risiko sykdommer barnet kan Arve f.eks. Ellers var det urinprøve, blodprøver og vekt. Jeg skal på kontroll annenhver gang hos lege og jm. Så neste kontroll blir hos jm til uka...

Er nettopp det jeg også har skjønt nå i ettertid; at man blir bedt om å vente med første kontroll til man er 3 mnd på vei. Håpløst når man må "ordne opp selv".. Legene burde jo kunne dette. Kan da ikke være så sjelden de har gravide innom :P

Hei :) jeg var hos legen min på første kontroll da jeg var ca. 8-9 uker og hun tok alle prøver som måtte tas og fylte ut alt som kunne fylles på helsekortet. Jeg har hørt av flere her på forum at de mener man MÅ ta de blodprøvene etter uke 12, men legen min sa at det bare var tull og at de bare sa det til pasienter fordi det var så mange som mistet barnet før uke 12.. Så jeg ville ikke stressa :)
Vel... Det er nok ikke tull å ta blodprøve etter uke 12, for jeg tok alle prøvene jeg skulle før uke 12 og fikk da brev fra legen min om at jeg måtte ta noen av prøvene om igjen fordi disse skulle tas etter uke 12... Han fikk beskjed fra laboratoriet og de vet hvorfor de ulike blodprøvene skal tas til ulike tider ;)

Er du rhesus negativ MÅ den blodprøven tas etter uke 12, så det er derfor noen sier de må tilbake uke 12 å ta blodprøver. Men det gjelder jo et fåtall, men for oss som er det så må vi inn igjen. Det er nok derfor det er litt misforståelser rundt det :)
Jeg er rhesus positiv og måtte oxo tilbake for ny prøve, da jeg tok den før uke 12, så hvilken rhesus-type du har har ikke noe å si.

Vel... Det er nok ikke tull å ta blodprøve etter uke 12, for jeg tok alle prøvene jeg skulle før uke 12 og fikk da brev fra legen min om at jeg måtte ta noen av prøvene om igjen fordi disse skulle tas etter uke 12... Han fikk beskjed fra laboratoriet og de vet hvorfor de ulike blodprøvene skal tas til ulike tider ;)

Heldige deg som har en oppegående lege, hehe ;)

Jeg var ca 11uker + noen dager på vei når jeg var hos legen. Legen min sa ingenting om noenting. Fikk beskjed om å fylle ut gravid skjemaet selv. Hun fylte bare inn vekt og resultatet på prøvene jeg tok på legekontoret da.

Ska til jm på mandag og gleeeeeder meg veldig. Er da ca 15+4 . Har plan om å gå til jm hver gang da jeg føler legen kan veeeldi lite og har dårlig tid.

Legen min ba meg også fylle ut papirene selv. Var på tidlig ul på riksen senere på dagen, og legen der var helt oppgitt. Det er ikke gitt at alle skjønner alt på de skjemaene. Blir nok å gå mest til jm her og :-)

Legen min ba meg også fylle ut papirene selv. Var på tidlig ul på riksen senere på dagen, og legen der var helt oppgitt. Det er ikke gitt at alle skjønner alt på de skjemaene. Blir nok å gå mest til jm her og :)

Jeg måtte også fylle ut journalen min selv, legen var så stressa og hadde ikke tid til noen ting, så jeg gidder ikke gå til legen, med mindre jeg må. JM har mye bedre tid, og selv om dette er tredje gang for meg, så vet jeg jo ikke hva jeg skal skrive overalt på den journalen, så jeg skal få JM til å fylle ut de papirene ordentlig, når jeg skal til henne på fredag.

Joda men i følge min lege så var de nye reglene at man skal være 12 uker når det sendes inn og da skal man sende med opplysninger som termin. Det var ikke slik sist jeg var gravid. Hvorfor de har endret og akkurat når det skjedde vet jeg ikke. Men syntes det var håpløst. Jeg fikk faktisk ikke lov av legen å ta disse prøvene siden jeg ikke hadde en konkret termin, for uten disse opplysningene måtte jeg tatt de på nytt uansett. Jeg er litt oppgitt selv.. Jeg hadde Ingen mens å regne etter.. Å jeg kan faktisk ikke få noen svangerskap kontroller før jeg vet hvor langt jeg er.. Så jeg må vente å se om sykehuset ser grunnlag for å gi meg ultralyd. Hvis ikke får jeg ingen oppfølging om jeg ikke gjør det privat. Firkantet system..

Å være usikker på termin er en av grunnene til å bli henvist til offentlig tul. Så om fastlegen nekter dette så er det feil. Du har rett på det.

Å være usikker på termin er en av grunnene til å bli henvist til offentlig tul. Så om fastlegen nekter dette så er det feil. Du har rett på det.
Hun nektet ikke men hun var veldig usikker på om det ville gå gjennom. Hun anbefalte å gjøre det privat. Men jeg fikk time fra sykehuset :)

Back
Topp