Trenger seriøst hjelp her *ang bil*

Novemberskatten

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Vi skal kjøpe oss en bil da vi aldri har sett og hatt behovet for bil, men nå med tre barn pluss to på vei så skjønner jo jeg å at jeg må bite i det sure eplet og se på dette da! Vi har sett litt på finn.no men finner liksom ikke ut hva vi skal velge pga plass. Flere vennepar av oss sverger til carevelle og det er den typen jeg også ser for meg da det ikke blir plass til verken tvillingvogn bagasje eller hundebur i disse bilene hvor du da har to seter lagt ned i bagasjerommet når man ikke bruker de :-) Tiden begynner å renne ut også i forhold til at vi har fått innvilget lånebevis på bil men den gjelder i 3 mnd og det er snart. Vi begynner også å få det litt travelt i forhold til at det snart er hverdag igjen for fullt med skole bhg og aktiviteter osv. Så hva bil kjøper man og hva ser man etter i forhold til feil og hva som ikke skal være der og ikke minst hva og hvordan går man frem når man skal kontakte da selger for å si at vi muligens er interessert i å kjøpe bilen de har :-)

Caravelle ser jeg for meg er den med størst plass ja. Kan og se på Ford S-Max?

Vi får det fjerde barnet nå. Så vurderer om vi må ha 7 seter.. Men har vel landet på at vi prøver å klare oss med 2 5setere enn så lenge. Men av 7 setere har vi sett på caravelle og sharan. De som har caravelle elsker de, så de er nok bra. Men er jo forholdsvis dyre. Vi kommer mest sannsynlig til å kjøpe den nye suven skoda kommer med kodiaq,, eller noe. Men den kommer ikke før til våren. Den får man som 7seter!

Tenker å se på Ford S-Max og eventuelt VW touran som 7-setere. Alternativt finnes det og en Renault som jeg ikke husker hva heter, med god plass!

Vi har s-max
Når 4 mann kommer er det akkurat plass til vogna baki.
Blir ikke plass til tvillingvogn baki ei heller hundebur desverre

Ring selger og avtal tidspunkt for å se og prøvekjøre bilen.
Sjekk at den ikke har noen heftelser, når den sist var eu godkjent og at alle servicer er fulgt opp. Spør om den har hatt større reparasjoner utført og om det finnes rust eller skader som vil ha betydning for sikkerheten/eu kontroll.

Sjekk også listepris på type bil/årsmodell i forhold til km stand.
:)

Caravelle ser jeg for meg er den med størst plass ja. Kan og se på Ford S-Max?

Caravelle og de type bilene er nok de største ja med plass til alt :-) Ford S max er det ett vennepar av oss som har og det vi evt kan gjøre med den er at vi belager oss på å ha hund fremme med beina mine når vi har den med oss, og turer uten vogn altså f eks besøk osv evt kan tak grind være en mulighet for å ha vognen oppå der i en evt egnet pose :-) Vi får se litt på det :-)

Ring selger og avtal tidspunkt for å se og prøvekjøre bilen.
Sjekk at den ikke har noen heftelser, når den sist var eu godkjent og at alle servicer er fulgt opp. Spør om den har hatt større reparasjoner utført og om det finnes rust eller skader som vil ha betydning for sikkerheten/eu kontroll.

Sjekk også listepris på type bil/årsmodell i forhold til km stand.
:)

Takk for svar og takk for tips :-)

Vi har s-max
Når 4 mann kommer er det akkurat plass til vogna baki.
Blir ikke plass til tvillingvogn baki ei heller hundebur desverre

Stemmer det :-) Løsningen med en evt sånn bil er at vi har hunden fremme med meg når vi kjører med hun og ikke har vogn med oss :-) Evt kjøper en tak grind eller lignende til å ha på taket :-) Baggene til vognen kan jo klappes helt igjen og blir veldig små :-) Når hunden er i buret så blir hun bare å bjeffe hele veien så hun er mer rolig når hun er fremme med beina til oss.

Ford S max er det ett vennepar av oss som har og det vi evt kan gjøre med den er at vi belager oss på å ha hund fremme med beina mine når vi har den med oss

Husk at det er påbudt med sikkelig sikring av hunder i bil :)
Så ville sett etter en bil hvor det er plass nok til bur, bagasjegrind eller ekstra sete hvor hunden kan sitte i egen bilsele.

Last edited:
Husk at det er påbudt med sikkelig sikring av hunder i bil :)
Så ville sett etter en bil hvor det er plass nok til bur, bagasjegrind eller ekstra sete hvor hunden kan sitte i egen bilsele.

Noe nytt det da? Husker når pappa å de hadde hund så satt den alltid foran med de med beina :-) Eller så var det vel kanskje at pappa er en annen generasjon enn dagens folk :-D Mye som er forandret på disse årene ;-)

Noe nytt det da? Husker når pappa å de hadde hund så satt den alltid foran med de med beina :) Eller så var det vel kanskje at pappa er en annen generasjon enn dagens folk :-D Mye som er forandret på disse årene ;-)

Nytt og nytt, fikk beskjed om det når vi kjøpte hund for 5 år siden :)
det er for sikkerheten til passasjerene i bunn og grunn, i en evt krasj er det ikke veldig praktisk med en hund som er løs og flyr rundt i bilen. Også er det tryggest for hunden også. Og for evt hjelpemannskaper som kommer til ulykkesstedet at hunder og andre dyr ikke er løse og kommer på frifot :)

Noe nytt det da? Husker når pappa å de hadde hund så satt den alltid foran med de med beina :-) Eller så var det vel kanskje at pappa er en annen generasjon enn dagens folk :-D Mye som er forandret på disse årene ;-)

Enda viktigere aspekt enn at det er påbudt er sikkerheten til både mennesker og hunder i bilen:) Ting var nok fort litt annerledes før og vi vet idag mye mer om ulykker og årsaker til at ting går som de går enn da:) Lykke til med bilkjøp:)

Vi har citroën c4 grand picasso(en slik du kan slå ned to seter i bagasjerommet). Vi trenger ikke slå sammen tvillingvogna når vi setter den inn, og det er fint plass til bagasje også der om den er slått sammen. Tre individuelle seter i baksetet slik at storebror slipper å sitte klemt mellom to barnestoler, isofix på alle setene, så vi skal ha ett sete i midten

Allier dere med noen som har greie på bil som kan hjelpe dere ifh til hva dere skal være obs på ifh til de ulike merkene :)

Stemmer det :-) Løsningen med en evt sånn bil er at vi har hunden fremme med meg når vi kjører med hun og ikke har vogn med oss :-) Evt kjøper en tak grind eller lignende til å ha på taket :-) Baggene til vognen kan jo klappes helt igjen og blir veldig små :-) Når hunden er i buret så blir hun bare å bjeffe hele veien så hun er mer rolig når hun er fremme med beina til oss.

Utrolig god bil da.
De to bakerste setene er også gode og sitte i noe som er et pluss når de skal brukes daglig.

Takboks går fint da!
Det skal vi også ha til ferier ol :)

Utrolig god bil da.
De to bakerste setene er også gode og sitte i noe som er et pluss når de skal brukes daglig.

Takboks går fint da!
Det skal vi også ha til ferier ol :)

Får vel ikke en tvilling vogn oppi en takboks men tenker med en takgrind så går det nok fint :-)

Får vel ikke en tvilling vogn oppi en takboks men tenker med en takgrind så går det nok fint :-)

Kom ikke på det var tvillingvogn :p
Nei kanskje ikke?
Spørs jo litt hvilken vogn de har også.

Kom ikke på det var tvillingvogn :p
Nei kanskje ikke?
Spørs jo litt hvilken vogn de har også.

Vi skal ha Emmaljunga double viking men vi har ikke sjans til å få den inni på det lille bagasjerommet som vil bli når vi har 5 seter oppe :-)

Back
Topp