Svangerskapskontroller

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Blir ikke helt enig med meg selv og stresser litt, sikkert helt uten grunn.

Jeg var fryktelig utålmodig da jeg først fant ut at jeg var gravid, og ville "komme i gang" med ting med en gang. Bestilte derfor legetime når jeg var i uke 7 (6+4). Det ble tatt blodprøver, urinprøve, blodtrykk, spørsmål om høyde og vekt, og jeg fikk utlevert helsekortet. Og det var det, generelt sett lite info (lege med dårlig tid..), annet enn beskjed om at OUL ble i uke 17-19 og at jeg fikk innkalling. Ser også at helsekortet mitt er "så som så" fylt også, flere felter jeg føler jeg har svar på, men som legen min ikke engang spurte meg om eller fylte ut...

Leser nå flere steder om andre gravide som var på sin første kontroll tidlig, og at de fikk beskjed om å komme tilbake i uke 12 for å ta blodprøve og urinprøve en gang til.

Så her sitter jeg da, og lurer på om legen min er et nek og ikke gjør ting etter boka.. Er det flere som gikk på første kontroll tidligere enn normen, og som ikke fikk noe beskjed om å komme tilbake en mnd senere?

Jeg skal til jordmor når jeg er i uke 23. Blir det tatt blodprøver og sånt da?
Jeg har tenkt å få meg legetime en av de nærmeste ukene (bare vente på fastlegebytte 1/8), for å få gradert sykemelding pga bekkenplager - burde jeg be om blodprøver og urinprøve da når jeg først er der?

Hei :) jeg var hos legen min på første kontroll da jeg var ca. 8-9 uker og hun tok alle prøver som måtte tas og fylte ut alt som kunne fylles på helsekortet. Jeg har hørt av flere her på forum at de mener man MÅ ta de blodprøvene etter uke 12, men legen min sa at det bare var tull og at de bare sa det til pasienter fordi det var så mange som mistet barnet før uke 12.. Så jeg ville ikke stressa :)

Urinprøve er normalt på alle kontroller utenom oul, og man skal ta blodprøve etter uke 12 ja, så jeg syns det var rart. Bare ring kontoret og spør om dette.

Min første kontroll var heller ikke så omfattende (var vel akkurar 13 uker), men ble en del prat om fødselsdepresjonen jeg hadde sist, vekt og forskjellig.

Hei :) jeg var hos legen min på første kontroll da jeg var ca. 8-9 uker og hun tok alle prøver som måtte tas og fylte ut alt som kunne fylles på helsekortet. Jeg har hørt av flere her på forum at de mener man MÅ ta de blodprøvene etter uke 12, men legen min sa at det bare var tull og at de bare sa det til pasienter fordi det var så mange som mistet barnet før uke 12.. Så jeg ville ikke stressa :)
Er du rhesus negativ MÅ den blodprøven tas etter uke 12, så det er derfor noen sier de må tilbake uke 12 å ta blodprøver. Men det gjelder jo et fåtall, men for oss som er det så må vi inn igjen. Det er nok derfor det er litt misforståelser rundt det :)

Blodprøver skal tas etter uke 12 ja. Ville uansett bestilt en time hos den nye legen din til uken for å hilse på å snakke om gradert sykemld :)

Mulig jeg ordla meg litt feil. Første kontroll blir tatt mellom uke 8 og uke 12, og jeg har sett flere innlegg/kommentarer der folk forteller at legen deres ba dem vente til uke 12. Også er det de som skriver at hvis de var til kontroll før uke 8 så måtte de tilbake igjen innen kort tid.

Legger ved blodtypingen min. Jeg er jo da Rhesus negativ, etter hva jeg kan skjønne. Hvorfor i all verden har jeg da ikke fått beskjed om å ta ny blodprøve?
Eller er det fordi dette er første barnet mitt? Ser det er notert "Kontrollprøve: uke 32 og uke 36" på arket.

Vedlegg

• 2016-07-30 11.03.45.jpg
    2016-07-30 11.03.45.jpg
    993,1 KB · Visninger: 62
Urinprøve er normalt på alle kontroller utenom oul, og man skal ta blodprøve etter uke 12 ja, så jeg syns det var rart. Bare ring kontoret og spør om dette.

Tar jeg med urinprøve til jordmor i uke 23? Eller tas den der? Jeg fikk ikke beskjed om å ta med noen urinprøve da jeg bestilte timen.

Blodprøver skal tas etter uke 12 ja. Ville uansett bestilt en time hos den nye legen din til uken for å hilse på å snakke om gradert sykemld :)

Det er planen nå ;)

Jeg fikk beskjed om å ta med urinprøve av morgenurin på hver kontroll fremover nå.
Jeg var hos legen i uke 7, men det viste seg at han ikke tok alle prøver og han glemte å sende inn søknaden til fødeplass... så jeg gikk til jordmor i uke 15 igjen. Neste gang blir i uke 24.[/QUOTE]

Er du rhesus negativ MÅ den blodprøven tas etter uke 12, så det er derfor noen sier de må tilbake uke 12 å ta blodprøver. Men det gjelder jo et fåtall, men for oss som er det så må vi inn igjen. Det er nok derfor det er litt misforståelser rundt det :)

Glemte å trykke quote da jeg skrev innlegget med vedlegg (se over).

Tar jeg med urinprøve til jordmor i uke 23? Eller tas den der? Jeg fikk ikke beskjed om å ta med noen urinprøve da jeg bestilte timen.

Det er planen nå ;)

Det tenkte de kanskje ikke over siden "alle" vet det :p du tar prøven på morgenurin. :)

Min lege sa at det var nye regler om at man må være 12 uker for prøvene. For de må ha termin klar når det sendes inn. Hvor nytt det er vet jeg ikke. Gammel praksis vsr blodprøver mellom uke 8-12

Min lege sa at det var nye regler om at man må være 12 uker for prøvene. For de må ha termin klar når det sendes inn. Hvor nytt det er vet jeg ikke. Gammel praksis vsr blodprøver mellom uke 8-12

Men termin kan vel regnes ut samme om man er 7 uker eller 12 uker på vei? Legen min regna hvertfall ut termin når jeg var der 6+4. Brukte bare startdag for siste menstruasjon.

Men termin kan vel regnes ut samme om man er 7 uker eller 12 uker på vei? Legen min regna hvertfall ut termin når jeg var der 6+4. Brukte bare startdag for siste menstruasjon.
Joda men i følge min lege så var de nye reglene at man skal være 12 uker når det sendes inn og da skal man sende med opplysninger som termin. Det var ikke slik sist jeg var gravid. Hvorfor de har endret og akkurat når det skjedde vet jeg ikke. Men syntes det var håpløst. Jeg fikk faktisk ikke lov av legen å ta disse prøvene siden jeg ikke hadde en konkret termin, for uten disse opplysningene måtte jeg tatt de på nytt uansett. Jeg er litt oppgitt selv.. Jeg hadde Ingen mens å regne etter.. Å jeg kan faktisk ikke få noen svangerskap kontroller før jeg vet hvor langt jeg er.. Så jeg må vente å se om sykehuset ser grunnlag for å gi meg ultralyd. Hvis ikke får jeg ingen oppfølging om jeg ikke gjør det privat. Firkantet system..

Joda men i følge min lege så var de nye reglene at man skal være 12 uker når det sendes inn og da skal man sende med opplysninger som termin. Det var ikke slik sist jeg var gravid. Hvorfor de har endret og akkurat når det skjedde vet jeg ikke. Men syntes det var håpløst. Jeg fikk faktisk ikke lov av legen å ta disse prøvene siden jeg ikke hadde en konkret termin, for uten disse opplysningene måtte jeg tatt de på nytt uansett. Jeg er litt oppgitt selv.. Jeg hadde Ingen mens å regne etter.. Å jeg kan faktisk ikke få noen svangerskap kontroller før jeg vet hvor langt jeg er.. Så jeg må vente å se om sykehuset ser grunnlag for å gi meg ultralyd. Hvis ikke får jeg ingen oppfølging om jeg ikke gjør det privat. Firkantet system..

Oi, herregud så teit! Er man usikker på termin eller ikke kan regne seg fram til den, så bør man jo få time til tidlig ultralyd. Blir jo helt tullete at du skal måtte risikere å ta alt privat og betale for det, når "alle andre" får kontroller og oppfølging gratis av helse-Norge.

Oi, herregud så teit! Er man usikker på termin eller ikke kan regne seg fram til den, så bør man jo få time til tidlig ultralyd. Blir jo helt tullete at du skal måtte risikere å ta alt privat og betale for det, når "alle andre" får kontroller og oppfølging gratis av helse-Norge.
Ja. Så veldig firkantet. Så vurderer jo privat ultralyd om jeg ikke får svar neste uke fra sykehuset. Men syntes det er mye å måtte betale rundt 1500 for å få privat ultralyd. Men da har jeg jo termin og kan ta kontakt med legen igjen.. Tingen er den at jeg kan være rett over 15 uker.. Så kan jo bli vanskelig å få time til rett tid til oul der om dette skal ta for lang tid..

Jeg har kjempegod erfaring av å kun gå til jordmor, kanskje du kan vurdere det? Så slipper du den legen. Det virker ikke som han helt vet hva han driver med...

Jeg har kjempegod erfaring av å kun gå til jordmor, kanskje du kan vurdere det? Så slipper du den legen. Det virker ikke som han helt vet hva han driver med...

Har bytta fastlege nå ;)
Men har uansett tenkt å ta så mange kontroller hos jordmor som mulig. Føler jo litt at jordmor blir "spesialisten" - og det kjennes tryggere ut :)

Glemte å trykke quote da jeg skrev innlegget med vedlegg (se over).
Oii! Da er legen virkelig sløv!! Det står 3ganger på svar resultatet mitt fra Haukeland om at viss prøven er tatt før uke 12 MÅ den tas på ny! Det skal også tas kontrollprøver i uke 32 og 36 ja!
Det er svært sjeldent de finner noe galt allerede uke 12, så du trenger nok ikke være urolig. Men alikavel en trygghet i å vite at du har tatt den!
Hadde ringt legekontoret eller stukket innom å tatt den, jeg stakk bare innom i luka å sa jeg skulle ta den, trenger ikke time.... Her kan vi ihvertfall ikke ta blodprøver hos jordmor. Jeg kommer til å gå til jordmor åsså bare stikke innom å ta blodprøver og evt sykemelding hos lege:)

Oii! Da er legen virkelig sløv!! Det står 3ganger på svar resultatet mitt fra Haukeland om at viss prøven er tatt før uke 12 MÅ den tas på ny! Det skal også tas kontrollprøver i uke 32 og 36 ja!
Det er svært sjeldent de finner noe galt allerede uke 12, så du trenger nok ikke være urolig. Men alikavel en trygghet i å vite at du har tatt den!
Hadde ringt legekontoret eller stukket innom å tatt den, jeg stakk bare innom i luka å sa jeg skulle ta den, trenger ikke time.... Her kan vi ihvertfall ikke ta blodprøver hos jordmor. Jeg kommer til å gå til jordmor åsså bare stikke innom å ta blodprøver og evt sykemelding hos lege:)

Blir mer og mer glad i dette forumet her :D Lærer jo mer her enn noe annen plass. Glad jeg spurte!
Da blir det legetime til uka. Om ikke jeg får time for sykemeldinga, så skal jeg hvertfall få trumfet gjennom blodprøva ;)

Jeg var ca 11uker + noen dager på vei når jeg var hos legen. Legen min sa ingenting om noenting. Fikk beskjed om å fylle ut gravid skjemaet selv. Hun fylte bare inn vekt og resultatet på prøvene jeg tok på legekontoret da.

Ska til jm på mandag og gleeeeeder meg veldig. Er da ca 15+4 . Har plan om å gå til jm hver gang da jeg føler legen kan veeeldi lite og har dårlig tid.

Back
Topp