Sjekke temperatur på mat

Timo

Glad i forumet
Februarlykke 2016
Noen som har tips til hvordan man kan sjekke temperaturen på maten til mini når man ikke tåler maten selv og derfor ikke kan ta det på leppene/ta en skje selv? :)
 
Jeg tør ikke gi noe jeg ikke tåler selv, for det jeg ikke tåler gir meg så kraftige reaksjoner at jeg ikke tør å amme eller susse på henne etterpå :eek:

Men jeg sjekker stort sett temperaturen litt sånn... På feelingen?
Nå vet jeg hvor varm ca skåla med grøt blir, så da tar jeg utgangspunkt i det på all mat ;)
 
Jeg bruker forresten en flaske/matvarmer, men dobbeltsjekker tempen i tilfelle! :)
 
Ta litt av maten på underIden av håndleddet slik man gjøt mrd melk?
 
Jeg tør ikke gi noe jeg ikke tåler selv, for det jeg ikke tåler gir meg så kraftige reaksjoner at jeg ikke tør å amme eller susse på henne etterpå :eek:

Men jeg sjekker stort sett temperaturen litt sånn... På feelingen?
Nå vet jeg hvor varm ca skåla med grøt blir, så da tar jeg utgangspunkt i det på all mat ;)
Synes det er litt skummelt å gi på feelingen. Har til nå tvunget sambo til å smake, men er jo ikke alltid han er her ved mat-tid ;)

Vi ga første smaksprøve på sykehuset for å gardere oss mot reaksjoner hos henne og jeg vil at hun skal spise disse tingene i håp om at hun skal slippe å bli allergisk selv. Vet det er mye motstridende forskning på det området og har lest meg ihjel, men jeg tror ut fra det at det kan være bra å bli utsatt for ting i tidlig alder ;) Vil at hun skal slippe å ha det sånn som jeg har det ;)
 
Synes det er litt skummelt å gi på feelingen. Har til nå tvunget sambo til å smake, men er jo ikke alltid han er her ved mat-tid ;)

Vi ga første smaksprøve på sykehuset for å gardere oss mot reaksjoner hos henne og jeg vil at hun skal spise disse tingene i håp om at hun skal slippe å bli allergisk selv. Vet det er mye motstridende forskning på det området og har lest meg ihjel, men jeg tror ut fra det at det kan være bra å bli utsatt for ting i tidlig alder ;) Vil at hun skal slippe å ha det sånn som jeg har det ;)
Vår nekter å spise hvis det er for varmt, gjelder mme også, så derfor tar vi det på feelingen :)

Og jeg tror også at det er viktig å eksponere for potensielle allergener tidlig, men de tingene jeg er allergisk mot kan vi ikke ha i hus uten at jeg reagerer med pustevansker og elveblestutslett hvis jeg får for eksempel saft fra noen grønnsaker på fingrene, så vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal gå fram der enda. Får eventuelt alliere oss med slekta når ammingen avsluttes ;)
 
Vår nekter å spise hvis det er for varmt, gjelder mme også, så derfor tar vi det på feelingen :)

Og jeg tror også at det er viktig å eksponere for potensielle allergener tidlig, men de tingene jeg er allergisk mot kan vi ikke ha i hus uten at jeg reagerer med pustevansker og elveblestutslett hvis jeg får for eksempel saft fra noen grønnsaker på fingrene, så vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal gå fram der enda. Får eventuelt alliere oss med slekta når ammingen avsluttes ;)
Oj, da er det ikke like lett å gi selv nei. Stakkar deg som reagerer så sterkt da. Kan ikke alltid være lett.
 
Oj, da er det ikke like lett å gi selv nei. Stakkar deg som reagerer så sterkt da. Kan ikke alltid være lett.
Har sluppet å betale for mat på restaurant mer enn en gang, for å si det sånn :p
 
Du, akkurat de skjeene har jeg også! Men de skifter alltid farge når jeg gir mat som jeg smaker på og synes er grei i temperatur. Betyr det at jeg alltid gir litt for varm mat i starten av måltidet? :O

De skifter ikke farge når jeg lager mat, men jeg har sjekka tempen med den måleren først da :p

Sjekk tempen med håndleddet (kroppstemp), det synes jeg er lettere :)

Men så lenge det ikke har blitt noe klaging på maten så har den nok ikke vært for varm :) noen liker det varmere enn andre :p
 
Sier du ifra at du er superallergisk når du bestiller mat?
Ja, men noen steder er bare elendige på å ta gjestene sine seriøst.

Og noen steder har unge ansatte som ikke forstår hva allergi innebærer.
Har for eksempel bestilt pizza, spesifisert at den skal være UTEN peanøtter fordi jeg er allergisk, fått server pizzaen med peanøttsmør som saus "for å ikke miste smaken av peanøtter".

Andre steder har de bare plukket bort det jeg er allergisk mot og servert maten på nytt.
Har en liste over steder jeg bare ikke spiser på:p
 
Ja, men noen steder er bare elendige på å ta gjestene sine seriøst.

Og noen steder har unge ansatte som ikke forstår hva allergi innebærer.
Har for eksempel bestilt pizza, spesifisert at den skal være UTEN peanøtter fordi jeg er allergisk, fått server pizzaen med peanøttsmør som saus "for å ikke miste smaken av peanøtter".

Andre steder har de bare plukket bort det jeg er allergisk mot og servert maten på nytt.
Har en liste over steder jeg bare ikke spiser på:p
Burde være et obligatorisk kurs for alle som skal jobbe på restauranter i Norge om allergi og viktigheten av å ta det seriøst! ;)
 
Back
Topp