Fjerne røyklukt fra strikkede plagg

Everlasting

Elsker forumet
Septemberlykke 2016
Har fått mange strikkede plagg fra kommende bestemor, men problemet er at det _stinker_ røyk av det! Hun er storrøyker, røyker inne og det må jo være masse røyklukt/rester i fingrene hennes når hun strikker.

Tips til hva som kan fjerne lukten? Alt er strikket i ull, men er litt redd for å bare hive alt i maskinen og skru på. Jeg pleier å vaske mine egne strikkede plagg for hånd med Milo.

Edikk, kanskje?

Ville gått for eddik ja! Vasker ofte både ulltøy og vanlig tøy i eddik. Det er genialt om noe har fått en litt vond lukt.

Syns det hjelper å bare henge plaggene til lufting :)

Hvis du skulle vasket for hånd, så ville jeg latt det ligge litt i vasken med edikkvann. Så skylt godt av og evt brukt skyllemiddel for ull for sikkerhetsskyld :)

Jeg vasker mye med edikk. Synes håndklær, fleecetøy og sånn kan få en litt rar lukt etter mye bruk og vask. I maskin så bruker jeg edikk som skyllemiddel i forvasken, i tillegg til vaskepulver og vanlig skyllemiddel :)

Hvis du skulle vasket for hånd, så ville jeg latt det ligge litt i vasken med edikkvann. Så skylt godt av og evt brukt skyllemiddel for ull for sikkerhetsskyld :)

Jeg vasker mye med edikk. Synes håndklær, fleecetøy og sånn kan få en litt rar lukt etter mye bruk og vask. I maskin så bruker jeg edikk som skyllemiddel i forvasken, i tillegg til vaskepulver og vanlig skyllemiddel :)
Tusen takk! Da skal jeg gi det et forsøk. Bare ha oppi en dæsj?

Tar med meg tipset om eddik til fleece, for det lukter av sånt tøy etter hvert her også.

Tusen takk! Da skal jeg gi det et forsøk. Bare ha oppi en dæsj?

Tar med meg tipset om eddik til fleece, for det lukter av sånt tøy etter hvert her også.
Ja, en spiseskje eller to. Spørs hvor mye som vaskes :) Fleece har en tendens til vond lukt etterhvert ja :o

Hvilken eddik bruker dere? Er vel en forskjell på 7% og den som er over 30%?

Vasker på ullprogram, eller i håndvasken med Milo. Har hittil funket helt strålende på alt av ull. :)

Nå har jeg vasket alt med eddik (7%) og fytti nasen for ei lukt kombinert med røyk. Æsj altså. Det luktet seriøst fjærasjø.

Så fire-fem runder med Milo før jeg rullet alt inn i håndklær for tørking.

Lukter det ikke sau i huset når det er tørt så prøver jeg maskinvask. Så ut til at alle plaggene vil tåle det.

Heng klærene på lufting i et par dager og ha eddik i maskinen når du vasker de.:)

Etter besøk, så henges ull (og alle andre ytterklær) ut til lufting.

Vi har og det problemet med at strikkaklær som kommer fra svigermor STINKER, og der hjelper det ikke med lufting. Det ville tatt år og dag. Så her hives det i vaskemaskinen med eddik og milo og milo skyllemiddel omtrent før det har blitt pakket opp :p

Back
Topp