Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
De er så herlige i Porsgrunn, og når du først har vært inne går det fort frem til forsøkLykke til!
Nå går det fort!![]()
Åh så braSelv om kjøreveien blir mye lengre enn hva den hadde blitt til Oslo (bor rett utenfor Oslo), så er jeg veldig fornøyd med valget så langt! Er du under behandling der nå?
Jepp, det er jeg
Vi har hatt fire runder med stimulering med Letrozol hvor vi hadde inseminasjon en gang (de andre tre gangene fikk jeg EL i helgen).
Nå er vi gått over på IVF. Hadde første forsøk i juni og fikk ut 18 egg. 7 ble befruktet og jeg fikk satt inn et. De seks andre delte seg fint videre, og ligger nå i frysa
Jeg ble gravid på det ene egget de satte inn, men det endte dessverre i tidlig SA/kjemisk...
Nå venter jeg bare på at mensen skal komme slik at vi kan starte fryseforsøk
Vi trodde vi skulle rett på IVF, men legen der vill prøve inseminering noen runder først. Er dere sikre på at dere går rett på IVF? Det kommer selvsagt an på bakgrunnen til at dere er der, men vi er uten noen diagnose, slik at da går de gjerne bredt ut..
Uansett, føler meg godt ivaretatt i Porsgrunn, og de er virkelig proffe på det de driver med, i tillegg er de fleksible når sykluser og slikt skyver på seg, slik at det skal mye til for å få noe avbrutt bare fordi mensen kommer sent f.eks![]()
Leit med kjemisk, men spennende med fryseegget daNår tror du innsett blir sånn cirka?
Her har vi allerede prøvd 6 runder med letrozol hvorav kun 3 gav EL (siste visste jeg ikke at jeg hadde hatt EL før graviditetstesten var positiv, men endte i tidlig kjemisk). Vært på ultralyd dag 12-13 hver gang, kun i desember var det et fint egg der og ovitrelle ble satt. De to andre gangene var EL såpass forsinket (CD 19) at ultralyden ikke viste noen egg.
Problemet hos oss er primært meg med PCOS og anovulasjon, mens mannens svar var litt som så. Prøven hans var dog ugyldig da den var blitt kald på veien (kø til sykehuset). Jeg har mensen kanskje hver 12-18 måned med mindre jeg tar tabletter, pluss at EL har vært fraværende med unntak av 3 ganger med medisiner.
Gikk i mai og juni på sprøyter, Puregon, men begge ble avbrutt. Første fordi jeg fikk stor cyste (vanlig med PCOS) og sist fordi jeg gikk 29 dager på sprøyter uten noen tegn til utvikling av egg. Hatt en SA i uke 6 (forrige kjæreste/bekjentskap), men det var nok bare ekstremt flaks at vi traff på EL da mensen hadde vært fraværende i 13-14 måneder før jeg begynte blø.
Så vil tro de sender oss rett på IVF![]()
Leit å høre at du også har mistet. Det er så trist når en sliter fra før...
Med den bakgrunnen blir det nok rett på IVF ja. Blir virkelig spennende
Jeg hadde syklusdag 1 da vi var på forsamtale, og fikk starte opp på nettopp den mensen, så de kaster ikke bort tiden akkurat. Nå var det Letrozol det var snakk om da, men tror de er ganske kjapt ute med IVF ogsåDet er fordelen med Porsgrunn ift f.eks Riksen
Jeg regner med innsett en gang mellom 15. og 25. august. Det blir første gang på Progynova, så det er slimhinneveksten det kommer an på. Har hele tiden respondert godt på medisiner, så tenker det skal gå bra nå også
Og om vi er så heldige å bli gravide denne gangen får vi bare krysse fingrene for at lynet ikke skal slå ned her hos oss igjen![]()
Har du også tynn slimhinne? Min har alltid vært 6,5-7 på dag 12-14... de sier det er et problem og den mulige grunnen til mine 3 kjemiske siste året. Er det derfor du får progynova? Fra når startet du på det? (Hvilken syklusdag?)Leit å høre at du også har mistet. Det er så trist når en sliter fra før...
Med den bakgrunnen blir det nok rett på IVF ja. Blir virkelig spennende
Jeg hadde syklusdag 1 da vi var på forsamtale, og fikk starte opp på nettopp den mensen, så de kaster ikke bort tiden akkurat. Nå var det Letrozol det var snakk om da, men tror de er ganske kjapt ute med IVF ogsåDet er fordelen med Porsgrunn ift f.eks Riksen
Jeg regner med innsett en gang mellom 15. og 25. august. Det blir første gang på Progynova, så det er slimhinneveksten det kommer an på. Har hele tiden respondert godt på medisiner, så tenker det skal gå bra nå også
Og om vi er så heldige å bli gravide denne gangen får vi bare krysse fingrene for at lynet ikke skal slå ned her hos oss igjen![]()
Lang ja... har lurt på dette med scratching selv!Jeg har alltid hatt fin slimhinne, og den var 18 mm (!) ved kontrollen fire dager før vi satte inn egg i ferskforsøket.
Ved andre type forsøk (Letrozol) har den typisk vært rundt 10 mm, som visstnok er bra
Aner ikke hvorfor jeg skal ha Progynova egentlig, det har jeg planlagt å spørre om når vi skal inn på UL snart. Kunne jo like gjerne hatt naturlig syklus
Jeg starter i alle fall med de på CD1, eller senest CD2 (om TR kommer på kvelden).
Om kroppen oppfører seg som jeg er vant til er nok slimhinna mer en bra nok til innsett rett etter UL
Har tenkt over at slimhinnedefekt kan være årsaken til SA/kjemisk. Har vurdert å få utført scratching egentlig, men da må jeg ta det privat, for det er ikke noe klinikken gjør. Men først en runde til, så får vi se om det blir noe slikt hvis det går i dass igjen
Du skulle på lang protokoll ikkesant?
Lang ja... har lurt på dette med scratching selv!
Begynner på spray 12.8. Håper det ikke blir helt illeHar du begynt på sprayen enda? Håper ikke den gir deg så mange bivirkninger. Det der er veeeeldig individuelt.
Virker som mange tåler sprøytene bedre heldigvis
Det er en privat gyn i byen her jeg bor som utfører scratching. Koster i underkant av 4000,- tror jeg. Han har ferie nå så vi hadde ikke rukket det før forsøket uansett. Men hvis jeg mister igjen denne gangen, så skal jeg seriøst vurdere det.
Jeg skulle gå 14 dager men gikk 15 i stedet. Den ekstra dagen valgte jeg selv fordi sprøytestarten kom litt ubeleilig. Så lenge du får blødning før sprøytestart, så pleier 14 dager å være nok![]()