Foreldrepenger vs engangsstønad

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg blir ikke klok på dette altså. Jeg jobber i ett års vikariat til og med neste sommer. Har termin i oktober, men pga arbeidsoppgavene som kun jeg og hun jeg er vikar for, kan utføre, blir jeg nødt til å være minst mulig borte fra jobb (3 uker ferie ca rundt termin). Barnepass har vi (familie) så dette blir ingen problem praktisk. Jeg har rett til foreldrepenger og kan utsette de fleste uker til neste år når jeg er ferdig i vikariatet, men problemet blir da at ifølge nav må jeg ta 3 uker permisjon før fødsel og 6 uker etter, noe jeg ikke har mulighet til i mitt arbeid da jeg ikke kan være borte så lenge som 2 mnd i strekk da ingen andre kan ta over. Jeg kan som sagt kun ta noen få uker. Om jeg kun tar 3 uker ferie, mister jeg da retten til foreldrepenger og må heller velge engangsstønad? Eller kan jeg jobbe deltid i denne 9 ukers perioden det siktes til?

De 9 ukene er fastsatt, så da vil jeg tro at du mister retten til foreldrepenger hvis du ikke overholder det. Du kan sikkert søke om engangsstønad.
Men jeg må jo si at det høres ut som ren og skjær galskap. Det spiller ingen rolle om du er vikar, arbeidsplassen må jo finne ut av det.
Du aner jo ikke om barnet kommer til termin og hvilken form du er i etterpå. Går du maks over termin, så skal du på jobb igjen med barnevakt en uke etter fødsel? Hva om babyen ikke tar flaske? Hva om det skjer noe under fødsel, sånn at du blir sengeliggende?

De 9 ukene er fastsatt, så da vil jeg tro at du mister retten til foreldrepenger hvis du ikke overholder det. Du kan sikkert søke om engangsstønad.
Men jeg må jo si at det høres ut som ren og skjær galskap. Det spiller ingen rolle om du er vikar, arbeidsplassen må jo finne ut av det.
Du aner jo ikke om barnet kommer til termin og hvilken form du er i etterpå. Går du maks over termin, så skal du på jobb igjen med barnevakt en uke etter fødsel? Hva om babyen ikke tar flaske? Hva om det skjer noe under fødsel, sånn at du blir sengeliggende?
Jeg har 2 normale svangerskap og fødsler bak meg. Flaskebarn begge to. Kom ca ei uke over termin begge to. Men ja, man kan aldri være helt sikker, alt kan jo skje, også at fødselen starter for tidlig.

Og både pappa og besteforeldre stillet opp, bruker aldri fremmede barnevakter her :)

Arbeidsplassen din er pålagt å finne noen spm kan ta over for deg! Det er ikke ditt problem. Du har krav på permisjon med lønn,uansett hva arbeidsoppgavene dine er. Jeg mener ikke æ bære negativ,men hvordan har du tenkt å løse dette? Er du virkelig villig til å dra rett tilbake på jobb uten å skape bånd og relasjoner med barnet ditt?

Jeg hadde aldri klart det... hvilke arbeidsoppgaver har du ettersom ingen andre kan erstatte deg?

Arbeidsplassen din er pålagt å finne noen spm kan ta over for deg! Det er ikke ditt problem. Du har krav på permisjon med lønn,uansett hva arbeidsoppgavene dine er. Jeg mener ikke æ bære negativ,men hvordan har du tenkt å løse dette? Er du virkelig villig til å dra rett tilbake på jobb uten å skape bånd og relasjoner med barnet ditt?

Jeg hadde aldri klart det... hvilke arbeidsoppgaver har du ettersom ingen andre kan erstatte deg?
Sist jeg skulle ta permisjon fra samme jobb for 1,5 år siden, ble jeg skviset ut, og vikaren fikk fast stilling mens jeg ble vikar. Attpåtil fikk hun høyere lønn og. Og jeg fikk ingen hjelp noen steder for å få tilbake jobben, ble kun engasjert som vikar i noen uker :( litt komplisert situasjon...

Jeg har bl.a ansvar for økonomi. Og bare å få tilgang til nettbanken tar 2 mnd... Pluss opplæring osv. Jeg følte meg også litt dum da jeg også ble gravid akkurat i det jeg fikk vikariatet, så har dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver også. Jeg får selvsagt noen uker ferie. Mulig jeg kan jobbe deltid etterpå, som sagt er ingenting helt avgjort enda. Så vet ikke hva de har tenkt.

Med lillegutten som nå er 1,5 år var pappaen mye borte på jobb fra og med 2 uker etter fødsel og gutten har like tette bånd og god kontakt med sin far som han har med meg. Så ærlig talt tror jeg det ikke spiller noe særlig rolle om barnet er mest med mor eller far, og her er det far som har mulighet å være mer hjemme. Men er jo usikker på om jeg fortsatt tenker slik etter fødsel...

Hei,
For det første så har du krav på å komme tilbake i samme stilling (arbeidsoppgaver, stillingsprosent etc) etter endt permisjon. Dette gjelder også om du velger å forlenge permisjonstiden din med ulønnet permisjon på slutten. Det å bli "skviset ut" er rett og slett ikke noe skal finne deg i. Er du organisert? Hvis ja, så hadde jeg tatt kontakt med forbundet.

For det andre så er det ikke ditt ansvar å finne en løsning på dine arbeidsoppgaver, men din arbeidsgiver sitt ansvar. Opplæring mv er heller ikke ditt problem dersom arbeidsgiver ikke klarer å få inn en vikar før du skal ut i permisjon.

Du kan i utgangspunktet ta ut permisjon senest 3 uker før termindato. Ønsker du lenger permisjon, tas det av de ukene din partner og du har til fordeling mellom dere.

Når det er sagt så kan du velge "gradert" permisjon. Det vil si at du kan for eksempel bestemme å jobbe 20 prosent, og ha 80 prosent permisjon. For eksempel jobbe en dag i uken, og ha fire dager permisjon. Sånn som jeg forstår på deg så har du ingen problemer med barnevakt? Med tanke på det så kan du jo søke om en slik permisjon? Du finner mye informasjon på hjemmesidene til NAV. Du kan også ringe de og be om veiledning, eventuelt møte opp på ditt lokale NAV-kontor.

Kjente jeg ble litt provosert av hele opplegget.
Lykke til og håper du finner en løsning som fungerer.

Som nevnt over er det ulovlig å skvise deg ut når du er i fødselspermisjon. Hvis du ikke er organisert tror jeg du bør ta kontakt med Arbeidstilsynet. Jeg begynte selv å jobbe da baby var litt under fire mnd, og syntes det var alt for tidlig, spesielt mtp amming. Hører du har hatt flaskebarn tidligere, men det er vel ikke sikkert det blir flaske denne gangen? Håper alt går bra med deg! Tror du vil tape økonomisk på å velge engangsstønad fremfor foreldrepenger, men hvis du jobber i stedet for å være i permisjon tjener du jo det inn igjen. Litt usikker på hva som skjer med eventuelle permisjonspenger til far hvis du får engangsstønad.

Hei,
For det første så har du krav på å komme tilbake i samme stilling (arbeidsoppgaver, stillingsprosent etc) etter endt permisjon. Dette gjelder også om du velger å forlenge permisjonstiden din med ulønnet permisjon på slutten. Det å bli "skviset ut" er rett og slett ikke noe skal finne deg i. Er du organisert? Hvis ja, så hadde jeg tatt kontakt med forbundet.

For det andre så er det ikke ditt ansvar å finne en løsning på dine arbeidsoppgaver, men din arbeidsgiver sitt ansvar. Opplæring mv er heller ikke ditt problem dersom arbeidsgiver ikke klarer å få inn en vikar før du skal ut i permisjon.

Du kan i utgangspunktet ta ut permisjon senest 3 uker før termindato. Ønsker du lenger permisjon, tas det av de ukene din partner og du har til fordeling mellom dere.

Når det er sagt så kan du velge "gradert" permisjon. Det vil si at du kan for eksempel bestemme å jobbe 20 prosent, og ha 80 prosent permisjon. For eksempel jobbe en dag i uken, og ha fire dager permisjon. Sånn som jeg forstår på deg så har du ingen problemer med barnevakt? Med tanke på det så kan du jo søke om en slik permisjon? Du finner mye informasjon på hjemmesidene til NAV. Du kan også ringe de og be om veiledning, eventuelt møte opp på ditt lokale NAV-kontor.

Kjente jeg ble litt provosert av hele opplegget.
Lykke til og håper du finner en løsning som fungerer.
Signerer den! Hilsen plasstillitsvalgt i Fagforbundet!

Signerer den! Hilsen plasstillitsvalgt i Fagforbundet!
Fagforbundet kunne ikke hjelpe meg sist gang husker jeg :( Og på toppen av det hele fikk vikaren min ikke bare stillingen min (fast) men også 30% høyere lønn! Så jeg som er vikar for henne igjen nå tjener faktisk mindre. Er slikt i det hele tatt lov?

Fagforbundet kunne ikke hjelpe meg sist gang husker jeg :( Og på toppen av det hele fikk vikaren min ikke bare stillingen min (fast) men også 30% høyere lønn! Så jeg som er vikar for henne igjen nå tjener faktisk mindre. Er slikt i det hele tatt lov?
Lønn kommer ofte an på kvalifikasjoner. Så om hun har litt høyere/tilleggsutdanning så kan hun få høyere lønn enn deg. Vet at det føles urettferdig, men slik er det gjerne med ansinnitet også... Jeg som har 10 års ansinnitet tjener mye mer enn en som er helt nyutdannet.

Lønn kommer ofte an på kvalifikasjoner. Så om hun har litt høyere/tilleggsutdanning så kan hun få høyere lønn enn deg. Vet at det føles urettferdig, men slik er det gjerne med ansinnitet også... Jeg som har 10 års ansinnitet tjener mye mer enn en som er helt nyutdannet.
Det eneste jeg vet er at de endret på kravene etter at hun søkte stillingen, for at det skulle passe til hennes kvalifikasjoner, og ikke mine...

Back
Topp